۰ نفر

ساعدی به اقتصادآنلاین خبر داد؛

گفت‌وشنودهای اردکانیان در کمیسیون انرژی/ وزیر نیرو، مقصران را معرفی کند

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۹
کد خبر: 347023
گفت‌وشنودهای اردکانیان در کمیسیون انرژی/ وزیر نیرو، مقصران را معرفی کند

در حالی سهل‌انگاری و کوتاهی برخی مسئولین حوزه آب در تشدید خسارات سیل اخیر را شاهد هستیم که وزیر نیرو قول داد با تشکیل کمیته حقیقت یاب، مدیران خاطی را معرفی کند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز گذشته وزیر نیرو به همراه معاونین و مسئولین آب و برق استان خوزستان در جلسه عصر روز گذشته کمیسیون انرژی حاضر شدند و به سوالات و ابهامات اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پاسخ دادند.

در این خصوص قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در این جلسه ما از وزیر نیرو  خواستیم تا پیش از ورود مجمع نمایندگان خوزستان، لرستان و گلستان به بحث شکایات کتبی از وزارت نیر، شما بعنوان وزیر این وزارتخانه، مقصرین بروز خسارات سنگین سیل را شناسایی و اعلام کنید.

وی با تاکید بر اینکه وزیر نیرو باید مسئولیت انسانی خود را در این ماجرا بپذیرد، گفت: وزیر نیرو نیز در این جلسه پذیرفت که از ریز و کلان مدیران وزارت نیرو را مورد بررسی قرار دهد. از این رو مقرر شد تا شخص وزیر کارگروه حقیقت یاب در خصوص بررسی بسیار دقیق ابعاد سیل و مقصران تشدید خسارات وارده تشکیل دهد.

نماینده دشت آزادگان با بیان این موضوع که کمیسیون انرژی اسنادی مبنی بر عدم پیش بینی صحیح فنی از سوی مدیران وزارت نیرو در دست دارد، گفت: برای مثال در تیرماه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان طی نامه ای به استاندار اعلام کرده است که تا 10 دی ماه 97 خشکسالی ادامه خواهد یافت. این در حالی است که در 25 دی ماه موج اول سیلاب خوزستان شروع شد و به سبب آن پایین دست کرخه به زیر آب رفت. از این رو شاهد هستیم که پیش بین مدیران درست از آب درنیامده و سبب سهل انگاری در پیشگیری از سیلاب احتمالی شده است. ساعدی در این خصوص افزود: متاسفانه این پیش بینی ها جنبه فنی نداشته و برگرفته از توهمات مقایسه ای شخصی با سال های قبل بوده است که نه از ماهواره ها کمک گرفته شده و نه از هواشناسی استعلام شده است. در این خصوص هواشناسی نیز یک سری اسنادی ارائه کرد که چهار ماه قبل هشدارهایی را به مسئولین حوزه آب ها و سد داده بود.

این عضو کمیسیون مجلس همچنین از ایجاد یک کارگروه متشکل از چهار کمیسیون انرژی، کشاورزی، عمران و اقتصاد برای پیگیری هرچه سریعتر و دقیقتر موضوع خبر داد و گفت: در جهت بررسی موارد کم کاری های احتمالی و همچنین ثبت تجربیات برای پیشگیری از موارد مشابه، کارگروهی با حضور وزیران مربوطه تشکیل می شود. در این رابطه کمیسیون آب و مرکز پژوهش های مجلس نیز مقرر شد مطالعات غنی و پیوسته ای را برای روشن تر شدن موضوع داشته باشند.

وی در پایان با تاکید بر موضوع رسیدگی به مشکلات سیل زدگان گفت: نمایندگان مجلس پیگیر مباحث مرتبط با مشکلات سیل زدگان خواهند بود تا در کوتاهترین زمان این موراد برطرف شده و خسارات پرداخت شوند.