۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سازمخالفت با اوپک جدی‌تر شد/ دغدغه روس‌ها: حفظ موقعیت در بازار یا حفظ قیمت نفت؟

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبر: 346764
سازمخالفت با اوپک جدی‌تر شد/ دغدغه روس‌ها: حفظ موقعیت در بازار یا حفظ قیمت نفت؟

وزیر دارای روسیه اعلام کرده است ممکن است با اوپک درباره افزایش تولید نفت به تصمیماتی برسند تا سهم نفت آمریکا را از بازارهای جهانی کم کنند.

اقتصادآنلاین-لیلا میان؛ روسیه بار دیگر بر افزایش تولید نفت توسط اوپک و شرکا تاکید کرد. وزیر دارایی روسیه گفته است این احتمال وجود دارد به همراه اوپک تصمیماتی برای بالا بردن تولید نفت به جهت مبارزه با سهم بازار نفت آمریکا در بازار اتخاذ کنند، اما این افزایش تولید ممکن است قیمت نفت را به کمتر از 40 دلار در هر بشکه برساند.

وزیر دارایی روسیه با طرح این سوال که آیا تصاحب بازار مهمتر است یا کاهش تولید گفت: یک معمای غیرقابل حل وجود دارد: باید با اوپک چه کار کنیم؟ آیا باید بازار را که توسط آمریکایی ها اشغال شده است از دست دهیم یا معامله کاهش تولید را ادامه دهیم؟ اگر معامله رها شود، قیمت نفت کاهش خواهد یافت، و سرمایه گذاری های جدید محدودتر خواهد شد، در نتیجه تولید آمریکا نیز کمتر می شود زیرا هزینه تولید نفت شیل بالاتر از تولید سنتی است.

اما افزایش تولید ما می تواند نفت را به بشکه ای 40 دلار برساند که ممکن است برای یک سال پایدار بماند. هنوز هیچ توافقی برای معامله صورت نگرفته است و معلوم نیست اعضای اوپک به این پیشنهاد واکنش مثبتی داشته باشند.

اوپک و متحدانش در ماه دسامبر نسبت به کاهش تولید یک میلیون و 200 هزار بشکه ای نفت به توافق رسیدند تا سلطه آمریکا بر قیمت های جهانی نفت را کاهش دهند. آمریکا در سال میلادی گذشته با ثبت رکوردهای جدید در تولید نفت شیل، باعث شد تا قیمت های جهانی نفت با کاهش 11 درصدی در سال گذشته مواجه شود. مخالفت روس ها نسبت به کاهش تولید اوپک از ابتدای معامله وجود داشت و روس ها مخالف ترین عضو توافق اوپک پلاس بودند. موتور کاهش تولید روس ها از سایر کشورهای حاضر در معامله دیرتر روشن شد و آنها به بهانه شرایط آب و هوایی کشور و زمستان های سرد دیرتر از سایر اعضا دست به کاهش تولید زدند که این امر نارضایتی اعضا به ویژه عربستان را به همراه داشت.

سعودی ها در مقطع زمانی مشخصی توانستند روس ها را مجاب به کاهش مناسب تولید کنند، اما این موافقت پایداری چندانی نداشت و مقامات روس طی ماه گذشته، تنها درباره افزایش تولید نفت پس از اتمام 6 ماهه معامله اوپک پلاس صحبت کرده اند. با توجه به اینکه اقتصاد روسیه وابسته به نفت نیست، و تغییر قیمت های جهانی برای آنها در اولویت قرار نمی گیرد، به نظر می رسد حضور استراتژیک آنها ها در بازار مهمتر از قیمت ها باشد، در نتیجه روس ها طی ماه های گذشته بیشتر درصدد تثبیت جایگاه جهانی خود در بازار به ویژه دربرابر آمریکا بوده اند تا کاهش تولید به بهای افزایش قیمت ها.