۰ نفر

نماینده خرم آباد در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

قصور وزارت نیرو در بروز سیلاب/ ضعف مدیریتی، ظلم در حق مردم است

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸
کد خبر: 345347
قصور وزارت نیرو در بروز سیلاب/ ضعف مدیریتی، ظلم در حق مردم است

به دلیل عدم اتخاذ تصمیمات و تدابیر بموقع برای جلوگیری از کاهش خسارات سیل از سوی وزارت نیرو، این وزارتخانه متولی زیان های وارد شده به ساکنین لرستان و خوزستان است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ سیل لرستان خسارات و خرابی هایی را به بار آورد که اغلب در توان مردم این منطقه نیست تا جبران کنند. اما شاید به هنگام باشد تا مقصر اصلی بروز این همه خسارت را وزارت نیرو معرفی کرد. سیل بلای طبیعی است و بشر را یارای جلوگیری از بروز آن نیست اما تدابیر از پیش اندیشیده شده می تواند از خسارات های به بار آمده بکاهد و یا حتی پیشگیری کند.

از این رو امروز اغلب نمایندگان مجلس نیز با مقصر دانستن دو وزارتخانه راه و نیرو، خواهان رسیدگی به کوتاهی های صورت پذیرفته از سوی این دو وزارتخانه بودند.

در این خصوص محمدرضا ملکشاهی راد، نماینده خرم آباد به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: برای پیگیری مطالبات سیل زدگان قصد داریم از وزارت نیرو شکایت کنیم. وی دلیل اصلی این شکایت را عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از سوی وزارت نیرو است. 

ملکشاهی راد همچنین افزود: وزارت نیرو در جایی برخی تدابیر را برای کاهش مشکلات ناشی از سیل به کار نبرده و در جایی دیگر اموری انجام داده که سبب بروز سیل شده است. برای مثال جانمایی سدها یکی از اشکالات وزارت نیرو است که سبب تشدید سیل می شود. شلختگی در این وزارتخانه سبب شده تا کارشناسان فنی سدسازی وزارت نیرو منطقه ای را برای احداث سد مناسب ارزیابی کند و ردیف بودجه نیز از مجلس بگیرد اما با تعویض وزیر و برخورد سلیقه ای جای سد عوض می شود.

به گفته نماینده خرم آباد، لایروبی نکردن رودخانه ها یکی دیگر از دلایل بروز سیل اخیر است که متولی این امر نیز وزارت نیرو بوده و کوتاهی صورت پذیرفته است. نکته دیگری که متوجه کم کاری وزارت نیرو است، نبود دوراندیشی در خصوص تخلیه آب پشت سدها می باشد چراکه بارش های ابتدای سال جاری پیش تر توسط هواشناسی پیش بینی شده بود اما از سوی وزارت نیرو جدی گرفته نشد. این در حالی است که می بایست قبل از بروز سیلاب مقداری از آب پشت سدها تخلیه می شد تا ظرفیت خالی برای بارندگی بوجود می آمد که متاسفانه این اقدام نیز صورت نپذیرفت.