۰ نفر

160میلیون مترمکعب آب در سدهای هرمزگان ذخیره شد

۱۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴
کد خبر: 345010
160میلیون مترمکعب آب در سدهای هرمزگان ذخیره شد

استاندار هرمزگان اعلام کرد: به دنبال بارندگی های اخیر استان، 160 میلیون مترمکعب آب در سدهای استقلال میناب، شمیل و نیان بندرعباس ذخیره شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فریدون همتی جمعه شب با اشاره به بازدید انجام شده از این سدها، اظهار کرد: از این میزان آب حدود 100 میلیون مترمکعب در سد استقلال و 60 میلیون مترمکعب در سدهای شمیل و نیان ذخیره شده است.

وی بیان کرد: استفاده از آب ذخیره شده در سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان بندرعباس برای تغذیه دشت های پایین دست، چاه ها و همچنین تامین آب مورد نیاز کشاورزان این مناطق از اولویت ها و رویکردهای مهم در استان است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: با توجه به اهمیت تولید و اشتغال بخش کشاورزی باید شرایط پایداری را برای فعالیت کشاورزان در استان فراهم کنیم و در این راستا از آب سدها برای رفع دغدغه آنان استفاده خواهد شد.

همتی گفت: در همین راستا رویکرد ما راه‌ اندازی کامل آب شیرین کن ها و استفاده از آنها به منظور تامین آب شرب شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر است.

وی بیان کرد: در این راستا به طور تدریجی از میزان مصرف آب سدهای استقلال، شمیل و نیان برای تامین آب شرب بندرعباس و بندرخمیر کاهش خواهد یافت.

یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250 میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس ساخته شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه بود.

با پر رنگ شدن این بحران، از هشت سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت.

بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و 100 لیتر است و روزانه 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.

سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، 71 درصد و آب شیرین کن ها 29 درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال 99، سهم منابع آبی از آب شیرین کن ها به 66 درصد افزایش و در بخش چاه و سد به 34 درصد کاهش یابد.