۰ نفر

بارش‌های امسال می‌تواند کم‌بارشی دهه اخیر را جبران کند؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبر: 344886
بارش‌های امسال می‌تواند کم‌بارشی دهه اخیر را جبران کند؟

رئیس مرکز خشکسالی کشور گفت: از آنجا که حدود ۱۱ سال متوالی کم بارشی وجود داشته‌ است، بارش خوب امسال نمی‌تواند کم بارشی که در ۱۰ سال اخیر اتفاق افتاده را جبران کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پانا،  صادق ضیاییان با اشاره به وضع بارشی کشور از ابتدای سال زراعی(مهرماه 97) تا پایان اسفندماه گفت: به طور متوسط در کل کشور حدود ۱۹۹.۸ یعنی حدود ۲۰۰ میلیمتر بارش داشتیم که این عدد، سال گذشته ۸۶ میلیمتر بوده و در بلندمدت آن هم ۱۶۳ میلیمتر بوده است بنابراین نسبت به دراز مدت حدود ۲۳ درصد و نسبت به بلند مدت بیش از 132 درصد افزایش بارش را داشتیم. رئیس مرکز خشکسالی کشور افزود: در بین استان‌ها هنوز استان‌های کرمان با بیش از ۲۳ درصد، استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۱۸ درصد، استان یزد حدود ۱۸ درصد و استان فارس ۴ درصد کم بارشی را نسبت به بلند مدت دارند.

او ادامه داد: مابقی استان‌ها نسبت به بلند مدت افزایش بارش را داشتند و بیشترین افزایش بارش نسبت به بلند مدت در استان ایلام بوده است که تقریبا دو برابر بلندمدت خود بارش داشته است، پس از آن استان لرستان حدود ۶۹ درصد افزایش را نسبت به بلندمدت خود داشته است. ضیاییان در پاسخ به این سوال که بارش‌ها از ابتدای سال زراعی چقدر توانسته کم‌بارشی‌ها را جبران کند، گفت: می‌توان گفت اگر مجموع بارش سال گذشته بعلاوه بارش سال زراعی جاری تا پایان اسفندماه را در نظر بگیریم از آنجا که سال گذشته سال بسیار استثنایی و بسیار کم بارشی بود، هنوز ۷ درصد نسبت به بلند مدت کم‌بارشی را داریم. عمدتا هم کم بارشی در نیمه شرقی کشور است به طوری که مجموع بارش باران در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان رضوی در دو سال زراعی اخیر عددهای منفی است.

او گفت: طبیعتا بارش‌های خوبی صورت گرفته است و امسال تاکنون ترسالی بوده است و پیش‌بینی این است که فصل بهار بارش‌ها به صورت نرمال ادامه یابد و با توجه به این موضوع می‌توان گفت که امسال خشکسالی نداریم اما همه استان‌ها را نمی‌توان به یک شکل سنجید چون در برخی نقاط کشور کم بارشی وجود دارد و از آنجا که حدود ۱۱ سال متوالی کم بارشی داشته‌ایم و بارش خوب امسال یقیناً نمی‌تواند کاهش بارش‌هایی که در 10 سال اتفاق افتاده است را جبران کند.