۰ نفر

در پی بارش‌های اخیر؛

ظرفیت سومین سد عراق نیز تکمیل شد

۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۰۷
کد خبر: 344639
ظرفیت سومین سد عراق نیز تکمیل شد

در پی بارش های شدید اخیر، عراق شاهد افزایش ظرفیت آب سدها و آب بندها در نقاط مختلف از جمله تکمیل ظرفیت سه سد مهم خود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک منبع در سازمان آب استان دیاله (شرق) به خبرگزاری الفرات گفته است که پس از سدهای حمرین و دوکان در استان های دیاله و سلیمانیه، سد العظیم در استان دیاله نیز به بالاترین میزان ذخیره آبی خود رسید و تکمیل شد. 
وی در عین حال گفت که خطری متوجه این سدها نیست و اوضاع تحت کنترل است. 
خبری دیگری به نقل از جمال العادی وزیر امور آب عراق حاکی از آن است که سد سامرا در شمال بغداد نیز در اثر بارش ها و سیلاب های اخیر در حال پر شدن و تکمیل ظرفیت است. 
وی با اشاره به برنامه رهاسازی مقدار بیشتری از آب این سد در عین حال گفت که این امر خطری را متوجه بغداد نخواهد کرد. 
هواشناسی عراق اعلام کرد: نقاط مختلف در شمال و جنوب این کشور طی دو روز آینده شاهد بارش باران خواهد بود که در برخی مناطق نسبتا شدید پیش بینی می شود. 
بارش باران های شدید و گاه برف سنگین در ارتفاعات بویژه در شمال و شرق عراق طی هفته گذشته و روزهای اخیر گاه باعث جاری شدن سیل در برخی شهرها و بستن چندین جاده مواصلاتی شد، چندین خانه را تخریب کرد و چند کشته نیز بجا گذاشت. 
عراق امیدوار است با بارندگی های اخیر، مشکلات خشکسالی سال گذشته را پیش سر بگذارد و بتواند از منابع آبی بیشتری در توسعه کشت و کار و افزایش تولید محصولات کشاورزی و باغی استفاده کند. 
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به بارش های اخیر، پیش بینی کرد: ذخایر ایجاد شده در این مدت می تواند آب مورد نیاز کشور را برای یکی دو سال آینده حتی در صورت تکرار خشکسالی تامین کند. 
کم آبی و شوری منابع آب کشاورزی در جنوب عراق یکی از عوامل اصلی اعتراضات خشونت بار تابستان گذشته بویژه در بصره بود که چند کشته و زخمی بجا گذاشت.