۰ نفر

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفتگو با اقتصادآنلاین:

اعلام وضعیت قرمز در دشت آزادگان/ مسئولین به وعده خود عمل کنند

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۱۶
کد خبر: 344533
اعلام وضعیت قرمز در دشت آزادگان/ مسئولین به وعده خود عمل کنند

با تکمیل ظرفیت سد کرخه و رهاسازی ۱۴۰۰متر مکعب آب در ثانیه از پشت سد، وضعیت اضطراری در شهرهای رُفیعِ، بستان، سوسنگرد و دشت آزادگان اعلام شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از عبور سامانه بارشی از غرب کشور و افزایش کم سابقه آب پشت سد کرخه، وضعیت مناطق پایین دست این سد، فوق‌العاده اعلام شد. در این بین قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و نماینده دشت آزادگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به تشریح آخرین وضعیت این منطقه پرداخت.

وی با خطرناک اعلام کردن موقعیت دشت آزادگان در خصوص سرریز سد کرخه گفت: در حال حاضر به دلیل بالاتر رفتن آب از حد تراز این سد، به ناچار آب با سرعت ۱۴۰۰ متر بر ثانیه از پشت این سد رها شده است که بسیار بالاتر از ظرفیت جذب مناطق پایین‌دستی همچون سوسنگرد، رفیع و هویزه است.

 به گفته ساعدی دستور تخلیه تمام روستاهای منطقه دشت آزادگان صادر شده و وضعیت شهر بستان، سوسنگرد، رُفیعِ و هویزه در حالت اضطرار و قرمز  قرار دارد. با بالا آمدن آب، مردم بسیار مضطرب و نگران اموال، خانه و زمین‌های کشاورزی خود هستند. وی همچنین افزود: تاکنون بیش از ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های زراعی این منطقه زیر آب رفته و مابقی نیز تهدید به غرق‌آب شدن هستند. 

نماینده دشت آزادگان در مورد وضعیت کنونی بارش‌ها گفت: در حال حاضر بارش‌ها قطع شده اما در دو روز گذشته بارندگی‌ها فراوان بود. هم اکنون خروجی سنگین از سد کرخه سبب نگرانی ساکنین شده است. گفتنی است بارندگی‌های شدید در استان لرستان در روزهای اخیر سبب افزایش آب پشت سد کرخه شده است. از این رو باید برای آسیب نرسیدن به سد، آب به سمت پایین دست سد یعنی حمیدیه، دشت‌آزادگان، شوش‌ و هویزه رها شود.

ساعدی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد تمهیدات به جهت تخلیه ساکنین مناطق بحرانی گفت: هلال احمر در برخی از سالن‌های ورزشی، مدارس و سالن‌های اجتماعات چادر زده است. اما به گفته ساعدی مردم تمایلی به جابجایی ندارند زیرا بیش از ۹۰ درصد مردم مناطق مذکور مشغول به کشاورزی و دامداری هستند. 

در مجموع باید جمعیت هلال احمر و استانداری استان فکر اساسی برای تخلیه صحیح و اسکان مناسب اهالی منطقه داشته باشند. چرا که حجم وسیع جمعیت به راحتی تخلیه و در منطقه دیگر قابل اسکان نیست. این در حالی است که دامداران استان خود سعی در جابجایی دام‌های خود به مناطق مرتفع نموده‌اند. اما همچنان نگران تامین علوفه و نگهداری دام خود و همچنین تامین امنیت اموال خود هستند.

ساعدی در پاسخ به این سوال که قول رئیس جمهور در مورد پرداخت خسارت رهاسازی آب کرخه گفت:  شب گذشته جلسه‌ ستاد بحران با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و به جبران خسارت ناشی از سیل سال ۹۵ و اخیر تاکید شد. از این رو قرار است برای جبران خسارت به هر کشاورز ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و‌۵ میلیون تومان وام با بهره پایین اختصاص یابد. ولی فعلا این قول‌ها در حد صحبت است چون از سال ۹۵ بسیاری از قول و قرارهای دولت محقق نشده است، مردم اعتمادی به وعده‌های مسئولین ندارند.

از سویی دیگر به گفته نماینده دشت آزادگان، واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور یک ماه پیش در جلسه‌ای در خوزستان اعلام کرد دولت هیچگونه تضمینی بابت پرداخت خسارت کشاورزان نمی‌تواند بدهد. از این رو تناقض در صحبت مسئولین دولتی سبب سردرگمی و سلب اعتماد مردم شده است. اما امیدواریم این بار قول و صحبت رئیس جمهور عملیاتی شود.