۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لرستان در محاصره آب/ سیلاب لرستان در حال رسیدن به خوزستان است

۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۰۵
کد خبر: 344442
لرستان در محاصره آب/ سیلاب لرستان در حال رسیدن به خوزستان است

بارش ها در استان های غرب و جنوب غرب کشور ادامه دارد و بحران امروز در لرستان به اوج خود رسیده است. راه های ارتباطی بسیاری در این استان مسدود و اکثر رودخانه های سطح استان طغیان کرده اند.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ موج دوم بارش ها در نیمه غربی و جنوب غرب کشور از روز گذشته آغاز شده است. شدت این بارش ها از شب گذشته در استان های لرستان، کرمانشاه، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام در حال رخ دادن است.

در استان لرستان، شهرستان های خرم آباد، پلدختر،دورود و معمولان، بیشتر از سایر مناطق گرفتار سیلاب هستند. بارش ها بیشتر راه های ارتباطی در این استان را بسته است. پل های ارتباطی بسیاری در این شهرها ریزش کرده است. براساس اعلام مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، تمامی راه های ارتباطی شهرستان پلدختر، به دلیل حجم بالای سیلاب و شدت بارش قطع شده است. ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر در محور پلدختر-خرم آباد به یک و نیم متر رسیده است. راه ارتباطی تعدادی از روستاهای شهرستان الیگودرز از جمله روستای ده سفید، کانسرخ، ملک آباد، طاسهل، مراد آباد و چرباس، به علت آبگرفتگی پل ها قطع شده است. تمامی راه های ارتباطی روستایی شهرستان دلفان نیز قطع شده است. آبگرفتگی در لرستان به شهرستان های بروجرد و کوهدشت نیز رسیده است. بارندگی ها باعث به زیر آب رفتن شهرستان معمولان شده است. شهرستان بیرانشهر نیز دچار سیلاب شده است.

وضعیت در شهرستان خرم آباد به دلیل وجود رودخانه (گلال) خرم آباد  در بافت شهری و طغیان این رودخانه بحرانی اعلام شده است. رودخانه شهر گراب، مادیان رود، رودخانه سزار و رودخانه های شهر دلفان نیز طغیان کرده اند.

بارندگی ها منجر به طغیان در سدهاله در کوهدشت شده است. سد مروک دورود، کزنار الیگودرز، ایوشان خرم آباد نیز در اثر افزایش بارندگی ها سرریز شده اند.  

آسیب به تاسیسات و زیرساخت های شهری و روستایی

بارش ها به تاسیسات زیر ساختی نیز خسارت زده است. سیستم های مخابراتی با مشکل روبرو هستند و برق در بسیاری از مناطق قطع است. صبح امروز خط لوله گاز محور دورود-خرم آباد نیز دچار آبگرفتگی شد.

بارندگی ها در استان خوزستان نیز ادامه دارد. این استان که رکورد برخورداری از سدهای مخزنی کشور را در اختیار دارد و یکی از پرودترین رودخانه های ایران است، اکنون با خطر جدی سیلاب روبروست. آنچه وضعیت را برای این استان نگرانی تر کرده، شدت بارش ها به همراه سرریز شدن آب از استان های دیگر به این استان، همچنین سرریز شدن سدهای خوزستان باعث شد تا در این استان از روزهای گذشته وضعیت اضطراری اعلام شود. از سوی دیگر نگرانی درباره سرریز آب سدها به سمت پایین دست و سیلابی شدن وزیر آب رفتن مناطق پایین دست باعث نگرانی شده است.

دریچه های اصلی سد دز، برای نخستین بار از زمان احداث بازشده است. به گفته معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، ذخیره سد کرخه نیز از تراز نرمال عبور کرده است. سد دز و کرخه که بر روی دو رود بزرگ مرخه و کارون قرار دارند، از بین شهرها و روستاهایی از جمله دشت آزادگان، دزفول، اندیمشک، سوسنگرد، رفیع، اهواز، خرمشهر و بستان عبور می کنند.

بالاآمدن آب و طغیان رودخانه ها، منجر به شکسته شدن سیل بند روستای مزرعه یک از توابع شاوور شده است. استاندار خوزستان اعلام کرده است تاکنون 27 روستا در خوزستان تخلیه شده اند و 71 روستای دیگر در معرض خطر قرار دارند.

همچنین سیل باعث بالا آمدن سطح آب کارون در اهواز و به زیر آب رفتن پارک های ساحلی  و جاده ساحلی شهر اهواز شده است.

براساس داده های هواشناسی، اوج بارش ها در لرستان و خوزستان امروز خواهد بود و سرریز شدن سیلاب لرستان و سد های خوزستان به سمت پایین دست، فردا شهرهای استان خوزستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.