۰ نفر

بحران در مدیریت بحران کشور

۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲
کد خبر: 344356
بحران در مدیریت بحران کشور

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با انتقاد از حضور دیرهنگام مسئولان مدیریت بحران استان سمنان در منطقه گرفتار برف کالپوش پس از چهار روز گفت: مدیریت بحران کشور خود با بحران روبرو است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سید حسن حسینی شاهرودی پیش از ظهر شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان سمنان در کالپوش بابیان اینکه دست‌اندازی انسان به طبیعت و بی تدبیری برخی مسئولان باعث بروز بحران شده است، ابراز داشت: باید از همه‌کسانی که از ابتدای بحران در منطقه حضور یافته و مدیریت بحران را دست گرفتند تشکر کرد اما در این میان برخی نیز کاستی داشتند و می‌بایست قبل از بروز مشکلات آن‌را مدیریت کرد.

وی بابیان اینکه ستاد مدیریت بحران کشور خودش دچار بحران است، ابراز داشت: اگر تلاش مردم و بخش خصوصی و حضور مردم و ارتش در صحنه نبود نمی‌توانستیم از این بحران به وجود آمده در شرق استان سمنان رهایی پیدا کنیم لذا نباید این گونه باشد که پنج روز بعد از بحران تازه به فکر ایجاد تشکیل ستاد بحران در محل حادثه باشیم.

مسئولان کنار مردم باشند

عضو خانه ملت بابیان اینکه خواست مردم حضور مسئولان در مواقع بحران کنار آن‌ها است، تصریح کرد: در خوش‌ییلاق ارتباط تلفنی با مسئولان کشوری و استاندار برقرار و شرایط لازم برای آن‌ها شرح داده شد درست که گاهی هنر این نیست که در جبهه مقدم باشیم اما انتظار می‌رود اتاق‌های بحران در نزدیک‌ترین محل به حادثه انتخاب شود.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه ستاد یعنی مجموعه‌ای ایستاده و نیاز به ساختمان مرکزی نیست، اضافه کرد: گاهی ستاد بحران در چادر بیابان و نواحی که پل ارتباطی وجود دارد باید تشکیل شود، چرا درست زمانی که بحران ایجاد شد مدیران وارد صحنه می‌شوند از دو گریدر شاهرود یکی خراب است با این تجهیزات فرسوده نمی‌توان حجم وسیع راه‌های شرق استان را مدیریت کرد.

وی ضمن بیان اینکه برف و کولاک در خوش ییلاق شاهرود و کالپوش میامی بی سابقه بوده است، اضافه کرد: شرایط بسیار حادی وجود داشت، یک مینی‌بوس و چند خودرو در میانه راه مانده بودند و این نگرانی بود که آیا تا صبح زنده می‌مانند که گروهی از کوهنوردان شاهرودی و هلال احمر به صورت پیاده خود را به مسافران رسانده و امدادرسانی کردند لذا خوشبختانه تلفات انسانی در خوش ییلاق گزارش نشد.

عدم آمادگی نقطه ضعفی بزرگ

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه قسمی از بحران‌زدگی ستاد بحران از عدم وجود آمادگی لازم ناشی می‌شود، ابراز داشت: درست است که منابع اعتباری کم است اما باید برای تجهیزات ستاد مدیریت بحران استان وارد کار شوند دولت در بودجه هر میزان برای مدیریت بحران پیشنهاد کرد مورد تصویب مجلس قرار گرفت و مازاد بر آن هم مجلس اعتباری را برای این امر اختصاص داد لذا توقع از دولت وجود دارد.

حسینی شاهرود در ادامه تصریح کرد: مدل ما امروز متأسفانه این است که هزینه‌های جاری را انجام می‌دهیم اما برای حوزه زیرساختی کاری صورت نمی‌گیرد اصل ستاد بحران قبل از بحران است که می‌بایست نقاط ضعف شناسایی و اصلاح شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته برای راهداری میامی اعتباری در نظر گرفته شد اما این در شرایطی است که فرمانداران متأسفانه از این اعتبارات برای گریدر دو میلیارد تومانی هزینه نمی‌کنند و اعتبارات را فقط در نقاطی که به چشم دیده می‌شود صرف می‌کنند، با این اعداد و ارقام نمی‌توان بحران را پشت‌سر گذاشت، هنگامی در حادثه هستیم اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان خودش را نشان می‌دهد.

عضو خانه ملت بابیان اینکه درست که حادثه سنگین و غیر مترقبه بود و ۵۰ تیم برق‌رسانی جابه‌جا و ۱۵۰ تیر شکسته شدند، ابراز داشت: اصلاح این حجم آسیب کار سختی است و همین رسیدن تا محل دو روز طول کشید که اگر تجهیزات لازم در کالپوش مستقر بود سرعت عمل بیشتر می‌شد لذا مسئولان ستاد بحران استان قبل از بحران مدیریت کنند و به فکر باشند.