۰ نفر

نماینده ایذه درگفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

خاطرات تاریخی مردم را از همراهی بازداشت/ رویارویی با کوهی از بحران

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۵
کد خبر: 344216
خاطرات تاریخی مردم را از همراهی بازداشت/ رویارویی با کوهی از بحران

به رغم هشدارهای مکرر روزهای اخیر در خصوص آب گرفتگی پایین دست سدهای خوزستان، همچنان شاهد مقاومت تعدادی از ساکنین روستاها و مناطق درگیر در سیلاب خوزستان هستیم.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شب گذشته و با نزدیک شدن سامانه بارشی قوی به منطقه خوزستان، وضعیت این استان در خصوص بروز سیل به حال فوق العاده درآمد. در این بین اما به رغم هشدار مکرر مسئولین نسبت به تخلیه روستاها و مناطق آبگیر، برخی ساکنین به دلیل تامین نبودن وسایل ایاب و ذهاب و جابجایی وسایل شان، خانه های خود را ترک نکرده اند.

در این باره شریعتی استاندار خوزستان با اعلام وضعیت فوق العاده در این استان از عدم همراهی برخی از ساکنین مناطق درگیر سیل خبر داد و گفت: برخی از اهالی به دلیل اینکه احشام و دام‌هایشان در منطقه است و اینکه سال های گذشته نیز چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند، از تخلیه منطقه خودداری می‌کنند. اما در صورت نیاز، طبق دستورالعمل‌ها به اجبار عمل می‌کنیم.

در این خصوص هدایت الله خادمی نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین تاکید کرد: با رسیدن آب پشت سدهای خوزستان به تراز نهایی و شدت بارش ها در این استان، پیش بینی می شود در صورت تداوم بارندگی برخی از روستاهای پایین دست سدهای دز و کرخه وکارون به زیر آب بروند. یکی از این روستاها که احتمال زیرآب رفتن آن بسیار است، میراحمد غریبی است که تا کنون تلاش های بسیاری برای تخلیه ساکنین آن انجام شده اما متاسفانه به دلیل عدم خوشبینی اهالی منطقه به جبران خسارات از یکسو و همچنین نبود امکانات کافی برای جابجایی افراد و وسایلشان، برخی ساکنین این روستاها حاضر به تخلیه محل سکونت خود نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای سکونت موقت روستاییان اندیشیده شده گفت: در حال حاضر تعدادی چادر میان خانواده ها تقسیم شده و همچنین درب اماکن عمومب مانند مدارس و خوابگاه های دانشجویی برای اسکان اضطراری شهروندان ایذه و باغملک باز شده است.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس اگر بارندگی شدید نباشد می توان با رهاسازی مقداری آب سدها از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری کرد در ضمن اینکه شهر و روستاها نیز چندان دچار آب گرفتگی نشوند. اما اگر بارندگی شدت یابد به احتمال زیاد چندین روستا دچار آبگرفتگی و سیل خواهند شد.

خادمی یکی از عمده دلایل بروز سیل در استان های گلستان ، لرستان و فارس را بروز پدیده جنگل خواری در سال های اخیر اعلام کرد گفت: متاسفانه به دلیل سهل انگاری در مورد تسطیح جنگل ها و همچنین نبود مهندسی صحیح در شهرسازی نوین، شاهد بروز سیل با مقداری بارش در گلستان و شیراز بودیم.

وی در پایان با ناکافی خواندن امکانات استان برای مقابله با سیل، مساعدت شرکت های نفتی در این منطقه را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: از ابتدای ورود شرکت های نفتی به منطقه خوزستان شاهد آسیب رساندن این صنعت به محیط زیست بودیم. از این رو حداقل کاری که صنعت نفت می بایست در حق مردم خوزستان انجام می داد، بسیج امکانات در برابر سیل بود. در حال حاضر برخی ابزار آلات و امکانات از سوی شرکت های نفتی برای مقابله با سیل تامین شده است که البته برای این حجم از بحران قطعاً کافی نخواهد بود.