۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مصیبت ادامه دار سیل مازندران/ تجاوز به حریم رودخانه‌ها متوقف شود

۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
کد خبر: 343360
مصیبت ادامه دار سیل مازندران/ تجاوز به حریم رودخانه‌ها متوقف شود

بحث مهم چرایی اتفاق چنین حوادثی است، طبق ارزیابی هایی اداره آب و فاضلاب حد و حریم رودخانه ها را مشخص نمی کند، زیرا بسیاری از متجاوزین زمین های اطراف رودخانه افراد صاحب نفوذی هستند.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ جدای از چرایی نادیده گرفتن اعمال قوانین سرسختانه در حفظ حریم رودخانه ها، زمان وقوع حادثه و مدیریت بحران یکی از مسائلی است که باید در سیل اخیرمازندران مورد بررسی قرار گیرد. کوتاهی در اطلاع رسانی و اعلام دیرهنگام تخلیه منازل و حضور در پناهگاه های امن، در سیل هفته گذشته علاوه بر خسارت جانی و مالی، خسارت روحی بسیاری نیز برای سیل زدگان مازندران به همراه داشته است.

عدم اطلاع رسانی بموقع، مردم را درمنازل حبس کرد

با وجود آنکه امدادرسانی به مناطق سیل زده در حال انجام است، اما به گفته مردم محلی، عمده کمک رسانی ها به صورت مردمی در حال انجام است، عدم اطلاع رسانی به موقع درباره تخلیه منازل و حضور در مناطق امن، یکی از مسائلی است که با وقوع سیلاب و محاصره مردم در سیل، بحران های زیادی را برای ساکنین شهرهای سیل زده از جمله شهرستان سیمرغ به همراه داشته  و منجر به حبس آنها در منازل شد. این در حالی است که اطلاعیه سازمان هواشناسی از چندین روز قبل صادر شده بود.

هشداری از سوی اداره آب و فاضلاب تا زمان وقوع سیل دریافت نکردیم

یکی از ساکنین شهرستان سیمرغ که خانه اش درپی سیلاب اخیر دچار آبگرفتگی شده است به خبرنگار اقتصادآنلاین می گوید: شب قبل از شروع بارش، تنها به ساکنین حاشیه رودخانه تلار درباره احتمال وقوع سیلاب هشدار داده بودند، ساعت حدود 9:30 صبح روز 27 اسفند، از طریق یکی از بستگان در اداره برق شهرستان سوادکوه درجریان احتمال وقوع سیل قرار گرفتیم و خانه را تخلیه کردیم، به فاصله نیم ساعت خیابان ما کاملا زیر آب بود. خانواده های بسیاری در محاصره سیل بودند و تا شروع امداد رسانی از آنها خواسته شد درب منازل را بازنکنند تا آب وارد خانه ها نشود. او با اشاره به قطعی کامل آب و برق و گاز در دو روز ابتدایی بارش ها می گوید: هشداری از سوی اداره آب و برق و حتی مدیریت بحران دریافت نکردیم و وقوع سیلاب جدی گرفته نشد.

بیشتر خسارت ها زیرساختی است

مهندس نجاتی عضو کارگروه شورای عالی سمن های استان مازندران، با حضور معاون استاندار مازندران به بررسی مناطق سیل زده شهرستان سیمرغ رفته است در این باره می گوید: 90 درصد کمک رسانی از جانب مردم محلی درحال انجام است. او با اشاره به خسارت های وارده به این شهرستان که یکی از کانون های بحران در سیل هفته اخیر مازندران بوده می گوید: بیشتر خسارت های زیرساختی به بخش کشاورزی و مسکونی وارد شده است و در بعضی از منازل تاحدود 1.5 متر آب وارد شده است.

نجاتی با اشاره به اینکه شهرستان سیمرغ شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته است می گوید: آنچه اکنون جای نگرانی دارد، مساله بهداشت است. آلودگی محیطی به دلیل مرگ بسیاری از احشام در منطقه بسیار زیاد است که به صورت بسیار فراگیری در سطح شهر و روستاهای اطراف سیمرغ پخش است.

بارها نسبت به تعیین حریم رودخانه به اداره آب تذکر داده شده است

او با اشاره به اینکه معیوب بودن زیرساخت ها منجر به وقوع سیلابی به این شدت شده است می گوید: بحث مهم چرایی اتفاق چنین حوادثی است، طبق ارزیابی هایی که بارها نسبت به آن متذکر شده ایم، اداره آب و فاضلاب حد و حریم رودخانه ها را مشخص نمی کند، زیرا بسیاری از متجاوزین زمین های اطراف رودخانه افراد صاحب نفوذی هستند و با اداره آب همکاری ندارند و توان مقابله با آنها وجود ندارد.