۰ نفر

ایتالیا به گاز روسیه پشت می‌کند

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 342245
ایتالیا به گاز روسیه پشت می‌کند

در بازی پیچیده فعلی انرژی بین اروپا و روسیه، ایتالیا می‌تواند نقشی مهم داشته باشد و به عنوان یک دروازه ورود گاز از یونان، رژیم صهیونیستی و قبرس عمل کند.

به گزارش اویل پرایس، اکتشاف های جدید گاز طبیعی در شرق مدیترانه مزیتی برای اتحادیه اروپا است تا خود را از وابستگی به عرضه انرژی روسیه رها کند. در بازی پیچیده فعلی انرژی بین اروپا و روسیه ، ایتالیا می تواند نقشی مهم داشته باشد و به عنوان یک دروازه ورود گاز از یونان، رژیم صهیونیستی و قبرس عمل کند. البته در حال حاضر دولت ایتالیا موضعی نرم و دوستانه نسبت به کرملین دارد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در 28 فوریه اکسون موبیل، شرکت بزرگ انرژی آمریکا اعلام کرد که در جنوب غربی ساحل قبرس گاز طبیعی کشف کرده است. این یافته جدید به سایر میادین گازی دریایی اکتشاف شده در منطقه اضافه شد .

انتظار می‌رود تا پایان سال دولت‌های ایتالیا، یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی یک قرارداد چند جانبه برای ساخت خط لوله «ایستمد» امضا کنند و طبق آن گاز طبیعی را به اروپا بیاورند. روسیه در حال حاضر بزرگترین و تنها تامین کننده گاز طبیعی به اتحادیه اروپا است. عرضه گاز از حوزه شرق مدیترانه می تواند جایگزینی مطمئن برای حق انحصاری شرکت دولتی گزپروم روسیه باشد. در حال حاضر روسیه حدود 40 درصد واردات گاز طبیعی اروپا را تأمین می کند .

کوریدور گاز ایستمد 17 میلیارد دلار هزینه در بر دارد و توسط کمیسیون اروپا پشتیبانی می‌شود. هدف اولیه این پروژه انتقال سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ذخایر دریایی قبرس و رژیم صهیونیستی به یونان است .

ولی منتقدین می‌گویند این پروژه بسیار گران است و با چالشهای فنی جدی روبه‌رو می‌شود. به علاوه، ترکیه مخالف ایستمد است چون با دولت قبرس در نیکوزیا بر سر قلمرو مشکل دارد که مربوط به آب های اطراف این جزیره می شود.

 جالب است که متیو سالوینی، معاون  نخست وزیر ایتالیا یکی از حامیان خط لوله گاز ایستمد است و تکمیل خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) را هم تایید کرده است . TAP غربی ترین بخش کوریدور گاز طبیعی به پشتیبانی اتحادیه اروپا است، یک سیستم برنامه ریزی شده از لوله ها برای انتقال گاز طبیعی از میدان گازی شاه دنیز آذربایجان به ایتالیا از طریق گرجستان، ترکیه، یونان و آلمان. هدف TAP پمپ 10 میلیارد متر مکعب گاز آذربایجان به اروپا تا 2020 است .

اتحادیه اروپا قصد دارد واردات گاز خود را با کمک ایستمد و TAP متنوع کند و روسیه را کنار بگذارد. در این مورد حمایت ایتالیا از این دو خط لوله می‌تواند یک منبع اختلاف بین سالوینی و کرملین باشد که روابط بسیار نزدیکی با هم دارند .

ایتالیا در تلاش برای بالا بردن تنوع  انرژی اش، با آمریکا و برخی کشورهای شرق اروپا علیه پروژه نورداستریم2 متحد شده است. این خط لوله برای دو برابر کردن خطوط انتقال گاز طبیعی در زیر آب‌های دریای بالتیک طراحی شده که روسیه را به آلمان متصل می‌کند. ظرفیت نورداستریم یک 55 میلیارد متر مکعب بود و گزپروم می‌خواهد آن را تا پایان 2019 تکمیل کند .

سالوینی موضع سیاسی خود را بر حمایت از منافع ملی استوار کرده است. اگر این تصمیم او با طرح‌های ژئوپلتیکی پوتین منافات داشته باشد، سالوینی مجبور است با دوست روسی خود مخالفت کند .