۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رفع گلوگاه در صنعت پتروشیمی/ کاتالیست SAC500 بومی‌سازی شد

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 341469
رفع گلوگاه در صنعت پتروشیمی/ کاتالیست SAC500 بومی‌سازی شد

ساخت کاتالیست صنعتی SAC500 جهت تولید گرید برتر لوله پلی اتیلن PE-100 پس از انجام مطالعات ۱۰ ساله برای تولید انبوه در دستور کار قرار گرفت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ دستیابی به کاتالیست در صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌ها به حساب می‌آید که در شرایط تحریمی می‌تواند ریسک صنعت پتروشیمی را افزایش دهد. از سویی دیگر در دنیا صاحبان دانش فنی هیچ‌گاه فرمول کاتالیست خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی‌دهند. از این رو دستیابی به کاتالیست مرغوب علا‌وه بر صرفه‌جویی اقتصادی، صنعت پتروشیمی را از چالش تحریم دور می‌کند.

یکی از کاتالیست‌های بسیار حیاتی در تولید گرید لوله (PE-100) ، کاتالیست SAC500 است که تا پیش از این فرآیند ساخت آن در انحصار چند شرکت آلمانی و چینی بود. اما پس یک دوره تحقیقات ۱۰ ساله در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، فرآیند تولید این کاتالیست بومی شد. در این باره، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: قریب به ۱۰ سال است برای دستیابی به کاتالیست SAC500، در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه پتروشیمی، مطالعات گسترده ای انجام شده که نهایتا در اواخر سال 96به این کاتالیست استراتژیک دست یافتیم. از آن پس بود که وارد قرارداد با یکی از پتروشیمی های پیشرو در کشور شدیم تا دانش فنی این کاتالیست برای تولید انبوه در اختیار پتروشیمی قرار بگیرد. گفتنی است این کاتالیست در تولید لوله پلی اتیلن با گرید بالا جهت مصرف در خطوط لوله گاز و آب با طول مدت بیش از ۱۰۰ سال کاربرد دارد.

وی همچنین درباره میزان صرفه جویی ارزی حاصل از دستیابی به این کاتالیست گفت: سالانه در کشور نیاز به 40 تا 50 تن کاتالیست SAC500 داریم، که قیمت هر کیلو از این کاتالیست، بین 300 تا 400 یورو است، اما با بومی سازی این کاتالیست،  سالانه حدود 15 میلیون یورو صرفه جویی ارزی عاید کشور خواهد شد. همچنین گفتنی است بهای تمام شده هر کیلو کاتالیست SAC500، تولید داخل برابر با 50 دلار است.

کاتالیست SAC500

یکی دیگر از مزایای  بومی سازی این کاتالیست، کیفیت بالاتر از نمونه چینی آن است. در نمونه چینی کاتالیست، میزان تولید محصول جانبی، دوبرابر تولید محصول جانبی با کاتالیست بومی سازی شده داخلی است. این بدان معنا است که کیفیت و مرغوبیت کاتالیست تولید داخل بسیار بالاتر از نوع چینی آن است. البته پروانه تولید این محصول در اختیار یک شرکت آلمانی است که این شرکت تحت هیچ شرایطی فرایند تولید کاتالیست را در اختیار ایران قرار نمی دهد. از این رو اگر دستیابی به این کاتالیست میسر نمی شد این موضوع می توانست به عنوان یکی از گلوگاه های صنعت پتروشیمی در شرایط تحریمی محسوب شود. همچنین گفتنی است علاوه بر این کاتالیست، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، در سال آینده 14 قرارداد تجاری با شرکت های تولید خواهد داشت، که هفت قرارداد در حوزه تولید انبوه کاتالیست است.