۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

دریاچه نمک سیراب شد /ثبت کمترین رشد بارش در دریاچه‌های خزر و ارومیه

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 341439
دریاچه نمک سیراب شد /ثبت کمترین رشد بارش در دریاچه‌های خزر و ارومیه

بیشترین میزان بارندگی ثبت شده در دهه دوم اسفند ماه در حوضه آبریز "مرزی شرق" رخ داده است، این حوضه رکورد رشد بارندگی نسبت به سال گذشته در بین سایر حوضه های آبخیز را نیز به خود اختصاص داده است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ بارش باران در دهه دوم اسفند ماه سال جاری از مرز 200 میلی متر عبور کرد و به عدد طبیعی میانگین بارندگی سالانه کشور، یعنی مرز250 میلی متر نزدیک شد که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. میانگین بارندگی کشور در مدت مشابه سال گذشته تا 20 اسفند ماه 90 میلی متر ثبت شده است.

"مرزی شرق" همچنان رکورد دار بارش

بیشترین میزان بارندگی دهه دوم اسفند در حوضه آبریز "مرزی شرق" با 15.2 میلی متر بارش تجمعی ثبت شده است. حوضه آبریز "مرزی شرق" رکورددار رشد بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مقایسه با سال آبی جاری می باشد، به طوری که درصد اختلاف بارندگی آن در مقایسه با سال قبل 438 درصد رشد داشته است. به رغم این رشد قابل ملاحظه نسبت ، این حوضه همچنان در میانگین 11 ساله و 50 ساله بارندگی از سایر حوضه های آبریز عقب تر است.

حوضه آبریز "قره قوم" با 10.5 میلی متر بارندگی رتبه دوم بارش های دهه دوم اسفندماه در بین حوضه های آبریز را به خود اختصاص داده است. بارندگی این حوضه آبریز تا 20 اسفندماه با یک رشد قابل توجه از 64.1 میلی متر در سال آبی گذشته به 148.4 میلی متر در سال آبی جاری رسیده است.

پس از "قره قوم" حوضه های آبریز "دریای خزر"، "فلات مرکزی" و "دریاچه ارومیه " رده های بعدی بارندگی دهه دوم اسفندماه را در اختیار دارند.

حفظ رکورد بارندگی در"خلیج فارس و دریای عمان"  به رغم کاهش بارش

کمترین میزان بارش در دهه  دوم اسفند ماه در حوضه آبریز"خلیج فارس و دریای عمان" با 6 میلی متر بارندگی  ثبت شده است. هرچند این حوضه  تاکنون بیشترین میزان بارندگی تجمعی را از ابتدای سال آبی جاری ثبت کرده است.

"دریای خزر" و"دریاچه ارومیه" با کمترین رشد بارش به پایان سال آبی 97 نزدیک می شوند

سال آبی 97 در حالی به پایان خود نزدیک میشود که با وجود رشد بارندگی در تمامی حوضه های آبریز، کمترین درصد اختلاف بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچنان متعلق به حوضه آبریز"دریاچه ارومیه" و دریای خزر" می باشد.

رکورد کم بارشی نیمه شمالی در اختیار "ارس"

اما در حوضه های آبریز درجه دو "دریای خزر" بیشترین بارندگی دهه دوم اسفند ماه در حوضه "تالش، مرداب انزلی" ثبت شده است، این حوضه، رکورد بیشترین بارش  سال آبی جاری در حوضه اصلی "دریای خزر" را نیز با 728 میلی متر بارندگی به خود اختصاص داده است. همچنین کمترین بارندگی دهه دوم اسفند و کمترین بارش سال آبی جاری این حوضه نیز در "ارس" به ترتیب با 2 و 161.1 میلی متر بارندگی ثبت شده است.

رشد بارش از "کارون بزرگ" به "مرزی غرب" منتقل شد

در حوضه های درجه دو "دریای عمان و خلیج فارس" بیشترین بارندگی دهه دوم اسفند در  "مرزی غرب" با 17 میلی متر بارندگی ثبت شده است، اگرچه "کارون بزرگ" از بارش محسوسی در دهه دوم اسفند برخوردار نبوده، اما همچنان رکورد بیشترین بارندگی سال آبی جاری را با 674.7 میلی متر بارندگی به خود اختصاص داده است. بیشترین درصد اختلاف بارندگی نسبت به سال آبی گذشته نیز مربوط به "بندرعباس و سیرچ" با یک رشد545 درصدی است که از 21.6 میلی متر در سال آبی گذشته به 139.3 میلی متر در سال آبی جاری رسیده است. کمترین بارندگی دهه دوم در بین حوضه های درجه دو مربوط "حله رود و رودخانه های کوچک" با یک میلی متر بارندگی است.

"دریاچه نمک" سیراب شد

در حوضه های درجه دو "فلات مرکزی"، بیشترین بارندگی دهه دوم اسفند در"دریاچه نمک" با 16 میلی متر بارندگی ثبت شده است. کمترین بارنگی نیز در "کویر ابرقو، سیران"  با 0.2 میلی متر بارندگی ثبت شده است.

باران در "رودخانه های بلوچستان" همچنان کم است

در حوضه های درجه دو"مرزی شرق"نیز بیشترین بارندگی در "هامون، مشکیل" با 17.5 میلی متر بارش ثبت شده است و این حوضه بیشترین رشد بارندگی دهه دوم اسفند ماه را به خود اختصاص داد. همچنین بیشترین درصد اختلاف بارندگی نسبت به سال آبی گذشته نیز در تمامی حوضه های درجه دو "مرزی شرق" به ثبت رسید.

با وجود رشد چشمگیر بارندگی در تمامی حوضه های آبریز نسبت به مدت مشابه سال قبل، بعضی از حوضه های آبریز به ویژه "رودخانه های بلوچستان"، همچنان در رشد بارندگی 11 ساله که به تازگی از سوی دفتر مطالعات منابع پایه آب منتشر می شود و در رشد بارندگی 50 ساله با افت قابل توجه بارش روبرو هستند.

خسارت بارش ها به رغم عقب بودن از بارندگی متوسط 50 ساله

 بارندگی 50 ساله بسیاری از مناطق کشور نیز همچنان کمتر از حد انتظار است و تنها در "کرخه"،"کارون بزرگ" و "مرزی غرب" رشد قابل توجهی داشته است، اما بارندگی های اخیر، خساراتی به مراتب بیشتر از بارندگی در 50 سال گذشته به نقاط مختلف کشور، به ویژه سیستان  وبلوچستان و خوزستان وارد کرده است.