۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تقاضا برای نفت اوپک کاهش می‌یابد/ عوامل کاهنده عرضه نفت از سوی بزرگترین گروه نفتی

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۴۱
کد خبر: 341163
تقاضا برای نفت اوپک کاهش می‌یابد/ عوامل کاهنده عرضه نفت از سوی بزرگترین گروه نفتی

درحالی فروش روزانه اوپک در سال ۲۰۱۸بالغ بر ۳۰میلیون و ۶۰۰هزار بشکه در روز بود که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای نفت اوپک در سال جاری میلادی با کاهش یک میلیون بشکه‌ای روبرو خواهد شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با افزایش نوسانات در بازار جهانی نفت، پیش‌بینی‌ها در خصوص تقاضای این محصول همواره مورد توجه است. در این میان اما تولید روزافزون نفت از سوی آمریکا و روسیه سبب شده تا به تدریج سهم از بازار اوپک کاهش یابد.

در این خصوص مطابق با گزارش‌ها در سال گذشته میلادی روزانه بیش از ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه فروش داشت. اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند باتوجه به روند رو به رشد تولید کشورهای غیر اوپک، تقاضا برای تولیدات این گروه بزرگ نفتی با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد.

از سویی دیگر اخیرا بی‌پی گزارشی در مورد پیش‌بینی  میزان عرضه نفت از سوی اوپک و‌غیر اوپک منتشر کرده که طبق آن عرضه از سوی اوپکی‌ها تا سال ۲۰۲۵ با کاهش ۵ درصدی مواجه خواهد شد.

اوپک

در این گزارش عرضه نفت خام تا سال ۲۰۴۰ از سوی دو‌ گروه اوپک و غیر اوپک پیش‌بینی شده است. گفتنی است هم‌اکنون عرضه نفت خام توسط اوپک ۴۱ درصد بازار را پوشش می‌دهد. اما این میزان تا سال ۲۰۲۵ با کاهش ۵ درصدی به رقم ۳۶ درصد می‌رسد.

اما از سال ۲۰۲۵ به بعد روند عرضه از سوی اوپک مجددا وارد فاز افزایشی شده و نهایتا در سال ۲۰۴۰ باز به رقم ۴۱ درصد می‌رسد.  کارشناسان چهار دلیل عمده را برای افت عرضه و تقاضای نفت خام گروه اوپک مطرح می‌کنند که اصلی‌ترین آن‌ها، اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا علیه برخی تولیدکنندگان اوپک است. عامل دیگر ظهور کارتل نفتی نوپک می‌تواند باشد که تا حد زیادی سعی در کاهش نقش اوپک در سو دهی به قیمت نفت خواهد گذاشت.