۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نشانه‌هایی از تمدید معافیت با چراغ سبز هند/ شطرنج نفتی باخت باخت ترامپ ادامه دارد

۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۰۷
کد خبر: 340309
نشانه‌هایی از تمدید معافیت با چراغ سبز هند/ شطرنج نفتی باخت باخت ترامپ ادامه دارد

هند در صدد است تا خرید نفت از ایران را در حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز حفظ کند، زیرا با واشنگتن در مورد تمدید معافیت از تحریم‌های ایران در اوایل ماه مه گفتگو کرده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ دو مقام آگاه از هند اعلام کردند که دهلی مذاکرات گسترده‌ای را با آمریکا در خصوص تداوم معافیت خرید نفت از ایران داشته است. از این رو به نظر می‌رسد هند می‌خواهد تا خرید نفت از ایران را در حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز حفظ کند. 

این در حالی است که چندی پیش یک مقام ارشد هندوستان اعلام کرده بود این کشور خرید نفت از ایران را در ماه ژانویه کاهش داده است اما مذاکرات گسترده‌ای را برای تمدید معافیت‌ها با واشنگتن داشته است.

از این رو به نظر می‌رسد خرید حداقل ۱.۲۵ میلیون تن نفت خام (معادل ۳۰۰ هزار بشکه) از ایران برای هند در آینده نیز تداوم یابد.

گفتنی است ایالات متحده در ماه نوامبر سال گذشته با خروج یکجانبه از برجام،  تحریم ها علیه ایران را پس از توافق برنامه جامع هسته‌ای، از سر گرفت. پس از آن بود که واشنگتن فشار زیادی بر دولت ها گذاشت تا واردات نفت از ایران  را به صفر برسانند. اما از سویی دیگر به دلیل تاثیرگذاری این موضوع در نوسانات قیمت نفت، ایالات متحده مجبور شد به  بزرگترین مشتریان ایران از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان معافیت شش ماهه برای خرید نفت از ایران بدهد که هم‌اکنون چهار ماه از این دوره سپری شده است. از این رو چند کشور مذکور در تلاشند تا با جلب نظر آمریکا، معافیت خود را تمدید کنند. 

از سویی دیگر اما سخنگوی دفتر انرژی کاخ سفید تمدید معافیت خرید نفت ایران توسط هند را تایید نکرده است. اما اذعان کرد که ایالات متحده در حال مذاکره با مشتریان نفتی ایران است.

همچنین یکی از منابع هندی گفت که مذاکرات با واشنگتن در مورد تمدید مهلت مذکور به دلیل تعطیلی دولت ایالات متحده بوطی ماه ژانویه ا، کاهش یافت. این منبع گفت که مذاکرات اکنون از سر گرفته شده است و هند می خواهد قبل از انتخابات عمومی ماه مه، تکلیف این مذاکرات مشخص شود.

البته تاکنون نیز هیچ کدام از مقامات وزارت نفت و امور خارجه هند این موضوع را تایید نکرده‌اند.گفتنی است ایران تا قبل از آغاز دور جدید تحریم‌های نفتی، روزانه بالغ بر ۳ میلیون بشکه نفت صادر می کرده است که این عدد بعد از شروع تحریم به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

در حال حاضر ایران هفتمین کشور تامین کننده نفت هند است که البته در سال قبل و پیش از شروع تحریم‌ها ایران سومین رتبه در میان کشورهای تامین کننده نفت هند را داشت.