۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اقتدار اوپک دربرابر آمریکا/ شوک‌های مقطعی جلوی افزایش قیمت نفت را نمی‌گیرد

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 339571
اقتدار اوپک دربرابر آمریکا/ شوک‌های مقطعی جلوی افزایش قیمت نفت را نمی‌گیرد

بازار نفت در حالی با شوک ترامپ در فوریه به پایان رسید که روند افزایش قیمت ها حفظ و در اولین معاملات ماه مارس نیز ادامه یافت.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ بازار نفت در آخرین هفته فوریه تحت تاثیر توییت ترامپ با کاهش قیمت مواجه شد. ترامپ در توییت روز دوشنبه نارضایتی خود از افزایش قیمت ها به دلیل کاهش تولید اوپک را اعلام کرد، این اتفاق باعث کاهش بیش از سه درصدی قیمت ها در روز دوشنبه شد. اما این کاهش پایداری چندانی نداشت و با واکنش محکم مقامات اوپک متوقف شد. اوپکی ها پس از این توییت در واکنش های جداگانه بر پایبندی اعضا نسبت به قرارداد کاهش تولید در نشست 157 دسامبر تاکید کردند، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان و بارکیندو دبیر کل اوپک در واکنش های مختلف بر ادامه کاهش تولید تاکید و عربستان اعلام کرد در ماه دسامبر علاوه بر کاهش 350 هزار بشکه ای، صادرات نفت را  به میزان یک میلیون و 300 هزار بشکه کاهش خواهد داد. در نتیجه جو منفی بازار پس از توییت ترامپ تغییر کرد و افزایش قیمت ها مجددا آغاز شد.

 اعلام ذخایر جدید نفت آمریکا در هفته ای که گذشت نیز بر افزایش قیمت ها اثرگذار بود. براساس گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، فهرست موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 22 فوریه 8 میلیون و 650 هزار بشکه در روز کاهش داشت.

تولید نفت آمریکا نیز از مرز 12 میلیون بشکه در روز گذر کرد ودر خنثی کردن تاثیر کاهش موجودی ذخایر نفت این کشور اثرگذار بوده است.

ایالات متحده با اعلام عرضه ذخایر استراتژیک نیز بر قیمت ها اثرگذار بود، اما این اتفاق نتوانست افزایش کلی قیمت در هفته گذشته را متوقف کند. عرضه ذخایر استراتژیک در ماه می همزمان با پایان معافیت از تحریم هشت کشور، برای کمک به بهینه سازی پالایشگاه ها اعلام شده است، اما سیاست استفاده از ذخایر استراتژیک به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و جایگزینی ذخایر با بشکه های نفتی ایران با مخالفت مقامات دولتی ایالات متحده از جمله وزیر انرژی این کشور مواجه است، تحلیلگران بازار نفت معتقدند شگردی که آمریکا برای کنترل بازار در پیش گرفته گذراست و در کوتاه مدت اثرگذار خواهد بود.

از سوی دیگر خوش بینی بهبود مذاکرات تجاری چین و آمریکا همچنان بر بازار اثرگذار است و به رغم حاشیه های ایجاد شده در هفته آخر فوریه، همچنان تاثیر خود بر بازارهای جهانی را حفظ کرده است.

باوجود تاثیر توییت ترامپ بر بازار نفت که  کاهش شتاب افزایش قمیت ها شد، اما روند افزایش قیمت در فوریه نیز حفظ شد و استراتژی اوپک و متحدانش در کاهش تولید بر استراتژی توییتری ترامپ غلبه کرد. بارکیندو نیز در روزهای اخیر برای نخستین بار به حمایت از اعضای تحریم شده اوپک، ایران و ونزوئلا، پرداخت و این عامل را باعث اختلال در بازار نفت دانست.

بازار نفت در اولین هفته ماه مارس نیز با یک روند افزایشی آغاز شده است. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در آخرین معاملات ثبت شده تا این لحظه 55 دلار و 92 سنت معامله و نفت خام برنت نیز 65 دلار و 23سنت معامله شده است. با توجه به مصمم بودن اعضای اوپک در کاهش تولید، احتمالا بازار در مارس نیز با یک روند افزایشی پیش می رود و شوک های احتمالی بازار بر قیمت ها مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.