۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تخفیف ۶دلاری به خریداران نفت در بورس/ شرایط جدید مشتریان را پای میز معامله می‌آورد؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 339554
تخفیف ۶دلاری به خریداران نفت در بورس/ شرایط جدید مشتریان را پای میز معامله می‌آورد؟

امروز درحالی برای ششمین بار در بورس انرژی یک میلیون بشکه نفت خام روی میز فروش گذاشته می‌شود که تغییراتی در شرایط تحویل محموله و همچنین قیمت ایجاد شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ ششمین مرحله از عرضه نفت خام در بورس امروز با جذابیت بیشتری برای مشتریان عرضه خواهد شد. یکی از این جذابیت‌ها، تخفیف ۶ دلاری نسبت به قیمت‌های جهانی است. براساس اطلاعیه ششمین عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی، امروز قرار است هر بشکه نفت خام با قیمت پایه ۵۹ دلار و ۶۳ سنت در رینگ بین المللی بورس انرژی عرضه عرضه شود. این در حالی است که میانگین قیمت برنت حدود ۶۵ دلار و ۷۰ سنت است یعنی امروز  متقاضیان خرید نفت خام ایران از بورس انرژی می توانند نفت عرضه شده را با حدود ۶ دلار تخفیف خریدارای نمایند.

 از سویی دیگر هفته گذشته نماینده شرکت ملی نفت در بورس در گفت و گو ‌با اقتصادآنلاین از شرایط جدید خبر داد. تبیانیان با بیان این موضوع که عرضه نفت خام در این هفته با شرایط جدید انجام می شود گفت: برای تسهیل شرایط در عرضه هفته آینده نفت خام تغییری در بخش عملیات نفتکش داریم. به گفته وی سابقا پس از انجام معامله خریدار می بایست ظرف 20 روز نفتکش را به شرکت ملی نفت معرفی می کرد و تایید این موضوع را از ما می گرفت.

اما با توجه به محدودیت هایی که از سوی خریداران در خصوص تامین نفتکش مطرح کردند و در خواست فرصت بیشتری برای این موضوع داشتند، شرکت ملی نفت تغییری را در این بخش از عملیات انجام داد. از این رو طبق شرایط جدید خریدار تا 10 روز قبل از زمان بارگیری برای معرفی نفتکش فرصت دارد. به ترتیب تغییری که در شرایط عملیاتی داریم در خصوص معرفی و تایید کشتی است. از این رو شرایط تسهیل شده تا خریداران فرصت بیشتری برای تامین نفتکش داشته باشند.

وی همچنین از دلایل استقبال کم در برخی عرضه های نفت خام در بورس انرژی گفت: این مساله دو جنبه دارد. یکی اینکه باید در بورس استمرار عرضه وجود داشته باشد زیرا هر بار که عرضه متوقف شود و دوباره از سر گرفته شود احتمالا با نوسانات و کاهش حجم معاملات مواجه می‌شود و براساس مجوزی که داشتیم در آبان ماه اقدام کردیم. اخذ مجوز دوم دو ماه طول کشید که این سیگنال خوبی برای بازار نیست.

نکته دیگری را که باید در نظر بگیریم این است که بازار نفت خام بازار سیالی و دارای نوسان است. به همین دلیل، سرمایه‌‌گذارها موضوع را ارزیابی می‌ کنند و نقطه ورود درنظر می‌‌گیرند که مسلما در بعضی از قیمت‌‌ها ورود را منطقی نمی‌دانند. بنابراین نباید انتظار داشت خریدارها در هر عرضه اقدام به خرید کنند. خریدارها هم تحلیل‌‌های خودشان را دارند.