۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شتاب ژاپن در خرید نفت ایران/ اختلاف دولتی‌های آمریکا ادامه دارد

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 338560
شتاب ژاپن در خرید نفت ایران/ اختلاف دولتی‌های آمریکا ادامه دارد

ژاپن به دلیل وابستگی اقتصادی به آمریکا در خرید نفت ایران پس از تحریم ها با احتیاط برخورد می کرد، اما در روزهای گذشته به واردات خود شتاب داده است تا از حداکثر ظرفیت نفت ایران استفاده کند.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ ژاپن که پس از آغاز تحریم آمریکا، واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود، در تلاش است تا جایی که می تواند خرید نفت ایران را قبل از تصمیم جدید ایالات متحده درباره لغو یا تمدید معافیت تحریم هشت کشور شتاب دهند.

به گزارش اویل پرایس، پالایشگاه محلی Cosmo Oil، قصد دارد 900 هزار بشکه نفت خام را در اوایل ماه آینده بارگیری کند و این احتمالا آخرین بارگیری نفت خام ایران به مقصد ژاپن قبل از تصمیم جدید آمریکایی ها خواهد بود.

ژاپن در سال گذشته خرید نفت ایران را چند ماه به حالت تعلیق درآورد و پس از لغو تحریم از سوی ایالات متحده پس از کشورهای  چین، کره جنوبی، هند و ترکیه واردات نفت ایران را از سر گرفت. مقامات صنعت پالایشگاهی ژاپن سال گذشته اعلام کرده بودند قصد دارند واردات نفت ایران را در سال 2019 شروع کنند. ژاپنی ها در آخرین ماه سال گذشته میلادی به رغم افزایش واردات، هیچ نفتی از ایران خریداری نکردند. ژاپن پس از توقف خرید، عربستان، امارات و کویت را جایگزین ایران کرد و واردات را از این کشورها افزایش داد.

وزیر تجارت ژاپن در ماه نوامبر گفته بود، از سرگیری وارادت به نظر پالایشگاه های خصوصی بستگی دارد، اما ژاپن آماده همکاری مجدد با ایران است.

ژاپن یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران است اما از طرفی وفادار بی شائبه آمریکایی ها در آسیا است و ترکیب این دو به نفع توکیو تمام نشده است. مقامات دولتی ژاپن در عین حال که در تلاش هستند تا از فشارهای ایالات متحده چشم پوشی کنند، اما از سویی اقتصاد ژاپن به این کشور وابسته است، در نتیجه پالایشگاه ها در برقراری روابط با ایران با احتیاط برخورد می کنند.

هرچند که ژاپنی ها واردات نفت از ایران را با احتیاط آغاز کردند، اما در زمان باقی مانده در تلاش هستند تا بیشترین بهره از واردات نفت ایران را داشته باشند.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در توکیو اعلام کرد سیاست ایالات متحده به صفر رساندن صادرات نفت ایران است و این سیاست تغییر نخواهد کرد، اما فرانسیس فانون، معاون وزیر امور خارجه در دفتر انرژی گفته است خیلی زود بود که اعلام کنیم آمریکا چه تصمیمی درباره تمدید معافیت به هشت کشور دارد. این نشان می دهد همچنان در بین مقامات دولتی آمریکا درخصوص تحریم مطلق نفت ایران اختلاف نظر وجود دارد.