۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صادرات نفت خام ترکمنستان کاهش یافت/ ترکمن‌ها در پی جایگزینی روسیه به جای آذربایجان

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۲۵
کد خبر: 337208
صادرات نفت خام ترکمنستان کاهش یافت/ ترکمن‌ها در پی جایگزینی روسیه به جای آذربایجان

تصمیم جدید تولیدکنندگان نفت خام در ترکمنستان مبنی بر جایگزینی کشور روسیه به جای آذربایجان جهت انتقال نفت از طریق دریای خزر منجر به روز اختلاف و در نهایت کاهش صادرات نفت این کشور شد.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ اختلاف بین شرکت‌های تجاری ویتول(شرکت سوییسی که در زمینه مبادلات کالا و فرآورده های نفتی میان کشورهای مختلف اقدام می‌کند)  و سوکار آذربایجان (شرکت دولتی نفت و گاز آذربایجان است که بزرگترین ناوگان دریایی انتقال نفت در دریای خزر را دراست) بر سر نفت دریای خزردر نهایت منجربه آن شد که کشور ترکمنستان صادرات نفت خام خود را به خاطر کمبود نفتکش کاهش دهد . ترکمنستان پیش از این به طور معمول حدود 200 هزار تن نفت درطول یک ماه از دریای خزر به بازارهای جهان صادر می‌کرد که این اختلافات در هفته‌های کاهش مبادلات نفتی را برای آن‌ها در پی داشت.

این اختلافات و به دنبال کاهش صادرات در پی تصمیم گیری تولیدکنندگان نفتی ترکمن ، مبنی  بر انتقال نفت از طریق روسیه و با کمک شرکت سوئیسی ویتول و عدم همکاری با شرکت آذربایجان ایجاد شد. این در حالی که درسال 2018 صدور نفت خام ترکمنستان از طریق شرکت نفتی سوکار آذربایجان انجام می‌گرفت.  اما اکنون بر خلاف گذشته شنیده‌ها حاکی از آن است طبق قراردادهای بلندمدت جدید، ویتول برای صادرات نفت به بندر ماخاچکالای روسیه انتخاب شده است.

گفتنی است دلایل تصمیم  تغییر مسیر مشخص نیست ، ولی تعدادی از منابع تجاری آن را به  منوط  به اختلافات بر سر قیمت می‌دانند و همچنین اشاره کرده اند که شرکت سوکارآذربایجان اقدام به افزایش عوارض نموده ، در حالی که ویتول عوارض کمتری را برای انتقال پیشنهاد داده است. اما نکته قابل توجه عدم اظهار نظر شرکت اروپایی در این‌باره است و اینکه حتی وزارت انرژی ترکمنستان نیز از از پرسش و پاسخ درباره این موضوع خودداری کردند . د رادامه مدیران شرکت سوکار هم درباره این اختلافات و مسئله نفتکش‌ها اظهار کردند: هر کسی آزاد است از منافع اقتصادی خود دفاع کند

با تمام اینها باید به این نکته اشاره داشت که به رغم تمام تصمیمات گرفته شده از سوی مالکان نفتی ترکمنستان برای جایگزینی روسیه جهت انتقال نفت ، وزارت انرژی روسیه اطلاعاتی را منتشر کرده که در پی آن ، هیچ صادراتی ازسمت ترکمنستان در ژانویه از طریق این کشور انجام نگرفته در ماه فوریه نیز تنها 80 هزار تن نفت خام از بندر دریای سیاه  نووودوسیسک بارگیری شده است .

گفتنی است مسئله کمبود نفتکش در دریای خزر، شرکت ویتول سوییس را مجبور به  ساخت کشتی های قدیمی کرده است . به طور مثال کشتی 44 ساله گریگوری بوگروف که در 2011 غرق و بعد ها تعمیر شد و مجددا مورد استفاده قرارگرفت.