۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش‌می‌دهد؛

چراغ سبز مجلسی‌ها به روش‌های جدید فروش نفت/ بازارچه‌های مرزی فروش فرآورده‌های نفتی مجددا راه‌اندازی می‌شوند

۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 337197
چراغ سبز مجلسی‌ها به روش‌های جدید فروش نفت/ بازارچه‌های مرزی فروش فرآورده‌های نفتی مجددا راه‌اندازی می‌شوند

در لایحه بودجه سال آینده دولت چهار پیشنهاد برای تغییر مدل فروش نفت اعلام کرده است که نمایندگان مجلس رای موافق به مدل‌های جدید فروش نفت در سال آینده دادند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بر اساس لایحه بودجه درآمد عمومی دولت از محل فروش درآمدهای نفتی 149هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب درآمد نفتی حدود 24 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. گفتنی است، سال آینده فروش نفت 1.5 میلیون بشکه ای در هر روز، با نرخ 54 دلار و هر دلار 5700 تومان لحاظ شده است.

در این خصوص لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ما در سال های گذشته تجربه تحریم را داریم از این رو امسال برای احتیاط دست وزارت نفت را برای فروش به وسیله راه های متنوع باز گذاشتیم. در این میان وی گفت: مسیر اول این است که دولت مانند روال هر سال 1.5 میلیون بشکه به فروش برساند. روش دیگر فروش شش میلیون بشکه ماهانه از طریق بورس است که در این روش دولت مکلف است ماهانه دو میلیون بشکه نفت خام، دو میلیون بشکه نفت سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی در بورس انرژی عرضه کند.

روش سومی که مجلس به دولت برای فروش نفت و فرآورده های نفتی مجوز داد، عرضه در بازارچه های مرزی بود. در این روش به ساکنین مرزی با نرخی تعیین شده که البته بالاتر از نرخ در داخل کشور است، فراورده های نفتی عرضه می شود. به عقیده لاهوتی این روش می تواند در کاهش پدیده شوم قاچاق بسیار موثر عمل کند. گفتنی است این روش تا سال 94  اجرایی شده که به دلیل مخالفت وزیر نفت با ادامه آن، از سال مذکور متوقف شد.

روش چهارم اما صرفا در داخل کشور کارایی دارد که به تهاتر بدهی های دولت با اشخاص حقیقی یا حقوقی اختصاص دارد. در این خصوص لاهوتی گفت: در این روش دولت اجازه دارد تا در قبال تهاتر بدهی های خود به پیمانکاران، نفت بفروشد. در این بین مجلس حتی اجازه تهاتر بدهی با نفت با نهادهای عمومی غیردولتی را نیز صادر کرده است. وی با بیان این روش ها افزود: مسیرهای یاد شده راه های آشکار فروش نفت توسط دولت است که البته ما برای مقابله با تحریم ها راه های غیرآشکار نیز داریم.

نماینده لنگرود در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص فروش ناموفق نفت در بورس انرژی گفت: ما بعنوان قانونگذار، دست دولت را در این روش باز گذاشته ایم. توفیق با عدم توفیق در این روش منوط به تلاش دولت و وزارت نفت است که تا چه میزان اهتمام برای یافتن مشتری داشته باشند. وی در ادامه افزود: از آنجا که این روش نوپاست نیاز است که تمرین شود چراکه حرکت نویی در کشور است. قصد اصلی مجلس در الزام دولت به عرضه نفت در بورس، مشارکت بخش خصوصی در فروش و صادرات نفت خام است.