۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

تغییر مسیر مهاجرت جانوران با احداث سد پلرود/ عدم واکنش مسئولان به سدسازی‌های بی‌رویه وزارت نیرو در شمال ختم می‌شود

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 336801
تغییر مسیر مهاجرت جانوران با احداث سد پلرود/ عدم واکنش مسئولان به سدسازی‌های بی‌رویه وزارت نیرو در شمال ختم می‌شود

ساخت سد پلرود باعث تغییر مسیر مهاجرتی پلنگ و خرس در این منطقه شده است. بویژه پلنگ که با این تغییر کاربری به سمت نواحی مسکونی در پایین دست مهاجرت و به ساکنین روستایی حمله کرده اند.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ مراحل انتهایی ساخت سدمخزنی پلرود در استان گیلان در حال اجرا است. این سد که به بهانه ذخیره  و تنظیم آب رودخانه پلرود در رحیم آباد رودسر در حال ساخت است، با مخالفت های بسیاری از سوی مردم محلی و کارشناسان محیط زیست همراه بوده است.

این سد از جمله مکان هایی است که پیشینه مطالعاتی آن به قبل از انقلاب بر می گردد، اما مراحل ساخت و اجرای آن تاکنون ادامه داشته است. طولانی بودن مراحل ساخت و اجرای سدها از جمله بهانه های وزارت نیرویی ها برای کارشناسی بودن ساخت سدها است، در حالی که اعداد و ارقام دلیل بر اجرای درست پروژه ها نخواهد بود.

مراحل اجرایی سد پلرود با وجود هشدارهای صادره از سوی کارشناسان محیط زیست، همچنان در حال انجام است. انتشار آمار و اعدادی که نشان می دهد پیامدهای منفی این پروژه بیش از 50 درصد فراتر نرفته است، بهانه مناسبی است در توجیه پیامدهای ساخت این سد، اما شواهد حاکی از تخریب و به مخاطره افتادن بخش های مهمی از اکوسیستم بکر این منطقه است.

یکی از کارشناسان محیط زیست شهرستان رودسر، درخصوص اثرات ساخت این سد بر اکوسیستم طبیعی منطقه به اقتصادآنلاین گفت:  این سد مسیر ارتباطی مردم و جاده اشکورات که یک منطقه شکار ممنوع است را تخریب کرده است. مراحل طولانی ساخت این سد منطقه رحیم آباد و جنگل های هیرکانی این منطقه را از حالت بکر خود خارج کرده است.

آیا این منطقه به احداث چنین سدی نیاز داشته است؟ آیا مهار آب دلیل کافی برای تغییر در وضعیت منابع طبیعی این منطقه می باشد؟ این کارشناس در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به توان زمین نیازی به احداث چنین سدی در منطقه نبوده است. تاکنون کارشناسانی از کشورهای ژاپن و ایتالیا برای بررسی وضعیت این سد حضور پیدا کردند، قسمت پشتی سد به دلیل نوع خاک سد که از گل و رس است ممکن است در آینده منجر به فروکش بخش هایی از سد شود.

پوشش گیاهی این منطقه فوق العاده است و تعدادی از گونه های نادر گیاهی شمال را در خود جای داده است که در زمان احداث سد بخشی از درختها و گیاهان تخریب شده اند و با آبگیری سد نیز بسیاری به زیر آب خواهند رفت.

به علاوه سرو صدای ایجاد شده در اثر ساخت و ساز نیز باعث مهاجرت جمعیت جانوری منطقه شده است که به مرور باعث تغییر زیستگاه خواهد شد.

ساخت این سد باعث تغییر مسیر مهاجرتی پلنگ و خرس در این منطقه شده است. بویژه پلنگ که با این تغییر کاربری به سمت نواحی مسکونی در پایین دست مهاجرت و به ساکنین روستایی حمله کرده اند.

اما ساخت این سد موافقانی نیز دارد، وارسته، فرماندار رودسر درخصوص سدپلرود و اثرات آن بر وضعیت زندگی و محیط زیست منطقه به اقتصادآنلاین گفت: ساخت این سد هنوز به اتمام نرسیده است که درباره اثرات آن صحبت کنیم. وی درخصوص اینکه این منطقه چقدر به ساخت سد نیاز دارد گفت: توجیه منطقی و بررسی میدانی برای این منطقه صورت گرفته است و به این سد نیاز است.

وارسته درخصوص نظر کارشناشان درباره اثرات مخرب ساخت این سد و تخریب هایی که به محیط زیست منطقه وارد خواهد کرد گفت: کارشناسان چطور درباره پروژه ای که نزدیک به 70 درصد پیشرفت دارد بحث می کنند. تاکنون این همه هزینه شده است، در نتیجه جای بحث برای به سرانجام رسیدن یا نرسیدن مطرح نیست.

این درحالی است که ساخت غیراصولی سدها در ایران تا زمان بهره برداری و پس از آن همواره مخالفان و نظرات کارشناسی فراوانی به همراه داشته است که اگر با انفعال مردم و مسئولین مواجه نبود، شاید اکنون شاهد اثرات مخرب سدهای خوزستان، از دست رفتن بخش مهمی از جنگل های هیرکانی در نتیجه احداث سد شفارود، از دست رفتن دریاچه ارومیه، خشکی زاینده رود و در نتیجه بحران بزرگ آب در ایران مواجه نبود.