۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لایحه عرضه نفت در بورس انرژی تصویب شد/ سال آینده بازار به ظرفیت کافی می‌رسد؟

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 336484
لایحه عرضه نفت در بورس انرژی تصویب شد/ سال آینده بازار به ظرفیت کافی می‌رسد؟

در جلسه علنی امروز خانه ملت و بررسی لایحه بودجه 98 نمایندگان مجلس لایحه عرضه نفت در بورس انرژی را تصویب کردند. این درحالی است که چندین بار است که عرضه نفت و گاز در بورس فاقد خریدار است.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ عرضه نفت در بورس انرژی از آذر ماه امسال کلید خورد. طی چهار مرحله نفت خام سبک به صورت ارزی و ریالی در بورس عرضه شد که تنها در عرضه اول ودوم معامله‌ صورت گرفت. اما در سومین و جهارمین عرضه هیچ خریداری پای میزمعامله نیامد. تعدادی از مسئولان مربوط آماده نبودن بازار برای پذیرش این موضوع وعدم در نظرگرفتن ظرفیت‌ها علت اصلی مسئله دانستند.

به عبارت دیگر آن‌ها اززمینه سازی  لازم جهت  ایجاد ظرفیت در بازار صحبت کردند.

در ادامه شرایط پرداخت ازحالت ارزی به ریالی تغییر کرد تا بتوان آن‌ را تسهیل نمود اما بازهم کارساز نبود.

این درحالی است که نمایندگان مجلس در جریان تصویب لایحه بودجه،امروز در مصوبه ای مقرر کردند سال ۹۸ ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی عرضه شود.

وکلای مردم در جلسه علنی مجلس ، بند الحاقی ۱ تبصره ۱ ماده واحده لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن وزارت نفت مکلف است بنا بر این تبصره نسبت به عرضه نفت و میعانات گازی به صورت ماهانه اقدام کند.

 این عرضه ها باید  با امکان تسویه ۱۰۰درصد ریالی یا ارزی در رینگ بین الملل  بورس انرژی در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

حال باید منتظر ماند ودید بازار چه زمانی به ظرفیت کافی خواهد رسید و مشتری برای معامله پای میز بورس حاضر خواهد شد؟