۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

دو بال صعودی قیمت نفت/ زمینه چینی برای تمدید معافیت نفت ایران فراهم شد

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 336242
دو بال صعودی قیمت نفت/ زمینه چینی برای تمدید معافیت نفت ایران فراهم شد

قیمت نفت در روزهای گذشته به بالاترین میزان در بازاراهای جهانی رسیده است. کاهش بیش از حد تولید سعودی ها یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت نفت بوده است، اما تحریم ونزوئلا و تاکید آمریکایی ها بر عدم تمدید معافیت نفتی ایران، باعث نگرانی بازارهای جهانی شده است که بر افزایش قیمت بی تاثیر نبود، در نتیجه احتمال تمدید معافیت نفت ایران با این شتاب قیمت ها قوت خواهد گرفت.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ قیمت نفت در روز گذشته به بالاترین میزان در بازارهای جهانی رسید. قیمتها از روز دوشنبه با یک صعود بی سابقه مواجه شدند، قیمت نفت وست تگزاس از 51 دلار به بیش از 55 دلار و نفت برنت از 61 دلار به بیش از 66 دلار رسیده است.

در روز جمعه نفت خام برنت، برای نخستین بار در سال جاری میلادی از مرز 66 دلار گذر کرد و با 2.6 درصد افزایش نسبت به روز قبل، در آخرین معاملات روز جمعه 66 دلار و 25 سنت به ثبت رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز از مرز 55 دلار گذر و در آخرین معاملات روز جمعه با 2.17 درصد افزایش، 55 دلار و 59 سنت معامله شد. چه چیزی باعث این شتاب صعودی قیمت نفت در روزهای گذشته شده است؟

نفت

نفت

به گزارش سی ان بی سی، مهمترین عامل افزایش قیمت نفت در روزهای گذشته، گزارش اوپک مبنی بر کاهش شدید تولید نفت عربستان سعودی بالاتر از تعهدات خود در معامله اوپک پلاس بوده که نگرانی جامعه جهانی در عرضه نفت را تشدید کرده است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در هفته گذشته اعلام کرد، تولید نفت این کشور در ماه مارس به 9.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 500 هزار بشکه پایین تر از سطح توافق سعودی ها است.

 پیش بینی جنگ تجاری چین و آمریکا نیز همچنان بر قیمتها اثرگذار است، خوش بینی تحلیلگران در به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور، پس از سخنان ترامپ که مذاکرات با چین را "خیلی خوب"  عنوان کرده بود، در افزایش قیمت ها اثرگذار بود. از سوی دیگر خبر تمدید آتش بس تجاری برای دو ماه دیگر نیز باعث افزایش قیمت نفت خام شده است.

هرگونه اعمال نظر درباره تضعیف و یا بهبود روابط تجاری چین و آمریکا بر کاهش و افزایش قیمت جهانی نفت اثرگذار است اما این کاهش شدید تولید سعودی ها، فشار را از روی پیش بینی نتایج جنگ تجاری در روزهای گذشته برداشته است.

از طرف دیگر داده های منتشر شده از سوی چین که افزایش 4.8 درصدی واردات نفت در ماه ژانویه را نشان می داد نیز در افزایش قیمت روزهای گذشته بی تاثیر نبوده است.

علاوه بر کاهش شدید نفت سعودی ها، تهدید حمله به زیرساخت های نفتی نیجریه در آستانه انتخابات این کشور و تداوم درگیری در بزرگترین میدان نفتی لیبی و تحریم های ایالات متحده علیه ونزوئلا نیز بر افزایش قیمتها اثرگذار بوده است.

از سوی دیگر برایان هوک نیز در هفته گذشته اعلام کرد که معافیت نفت ایران پس از اتمام در ماه مه تمدید نخواهد شد که این نگرانی را درباره کمبود عرضه در بازارهای جهانی تشدید کرده است.

آمریکا در ماه گذشته نفت ونزوئلا را در لیست تحریمی خود قرار داده است و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا پس از انتشار خبر معامله هندی ها با ونزوئلا به کشورهای جهان این هشدار را مخابره کرده است که هرگونه معامله با شرکت های نفت ونزوئلا، برای آنها گران تمام خواهد شد. در نتیجه افزایش فشارها بر روی ونزوئلا و نگرانی از کم شدن تولید دو عضو اثرگذار اوپک در بازار، در افزایش قیمتها بی تاثیر نبوده است و فشار آمریکایی ها برای به صفر رساندن نفت ایران در ماه مه را دشوارتر خواهد کرد. اگر یکی از دلایل افزایش قیمت به خاطر قطعیت اظهارات مقامات آمریکایی در اتمام تمدید معافیت های نفتی ایران در هفته گذشته باشد، احتمال تمدید مجدد معافیت های نفتی برای هشت کشور افزایش خواهد یافت.

طبق نظر کیداف، تحلیلگر بازار، روند صعودی قیمت در حال ظهور است و این افزایش قیمت ها احتمالا با آغاز بازار در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.