۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کشور‌های استفاده کننده از خودرو‌های برقی/ تلاش برای کاهش آلودگی هوا

۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۲۳:۴۵
کد خبر: 336164
کشور‌های استفاده کننده از خودرو‌های برقی/ تلاش برای کاهش آلودگی هوا

امروزه استفاده از خوردوهای برقی در بسیاری از کلان‌شهرهای پیشرفته دنیا،امری بسیار مهم در کاهش آلودگی و هزینه سوخت به شمار می‌رود.

اقتصادآنلاین_عبدالله محمدی؛خودرو ‌های برقی به گونه‌ای از خودرو گفته می‌شود که با قدرت باتری یا انرژی الکتریکی به جای سوخت‌هایی مانند بنزین و گازوییل فعالیت می‌کند.

اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم تولید و مورد استفاده قرارگرفتند. در دوره‌ای،تولید این‌گونه خودروها با تولید بسیار زیاد اتومبیل‌های احتراقی دچار افت شدید گردید. 

اما زمان زیادی نگذشته که بسیاری از کشورهای پیشرفته مزایای آن‌ها، نسبت به خودروهایی با سوخت‌های فسیلی را دریافتند و در پی تولید بیشتر آن برآمدند.

 سال ۲۰۰۸ به بعد با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش اثرات گازهای گلخانه ‌ای ،تحول اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفت.

از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی،کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. 

با استفاده از آن می‌توان مسافت قابل ملاحظه ای را بدون آلایندگی طی کرد، اما نباید از معایب کوچک آن هم غافل شد، به طوری‌که مخزن خودروهای بنزینی بزرگ است و به تبع مسافت بیشتری را می‌توان با آن‌ها پیمود اما در این نوع خودرو ظرفیت باتری‌ها کم‌تر است ‌و تراز تمام شدن آن در زود هنگام، تردیدهایی در استفاده از این خودرو را ایجاد کرده است.

آمریکایی‌ها سرمایه گذاری‌های بسیاری برای افزایش و ترغیب استفاده کنندگان از خودروهای برقی انجام داده‌اند، آن‌ها در سال ۲۰۱۸ نوعی از خودرو برقی را طراحی کردند که بتوان با آن‌ها مسافتی حدود ۲۶۰ کیلومتر را پیمود.

دیگری کشوری که با برنامه‌ریزی بسیار سعی در افزایش استفاده کنندگان از این نوع خودروها را دارد ژاپن است، شرکت‌های بزرگ خودرو سازی درژاپن که در راس آن‌ها نیسان قرار دارد از سال ۲۰۱۰ اقدام به تولید نوعی از خودرو برقی نموده که بتوان مسافتی حدود ۱۷۸ کیلومتر را با آن‌ها طی کرد.

هندی ها هم  با همکاری انگلستان،در تلاش برای جایگزین کردن خودروهای برقی به جای خودروهای درون سوز هستند.

انگلستان کشور دیگری که چندین سال است اقدام به استفاده از انرژی تجدید پذیر در حوزه حمل‌ونقل نموده و در این میان خودروهای تولید شده برقی در این کشور از پرداخت مالیات و  عوارض معاف هستند.

ناگفته نماند کشورهایی مانند کانادا ، نروژ، کره جنوبی مشتریان پروپاقرص خودروهای برقی از سوی آمریکایی ها بوده که البته خود آن‌ها نیز سرمایه ‌گزاری بسیاری برای کاهش آلودگی و استفاده از انرژی‌های تجدید ناپذیر انجام داده‌اند.

نیویورک،لندن، توکیو،سئول، مادریدو... همگی از کلان‌شهرهای مطرح‌و مهم در دنیا شناخته می‌شوند که مسئولان آن‌ها،سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای کاهش آلودگی و استفاده از انرژی تجدید پذیر بخصوص در حمل‌‌ونقل انجام داده‌اند. 

انگلستان را می‌توان به عنوان نخستین کشور در این زمینه نام برد، چرا که تا چند سال پیش آلودگی هوای لندن نگرانی‌های بسیاری را برای دولمتردان انگلیسی در پی داشت،اما اکنون نزدیک به حدود ٢٠ سال است که آن‌ها از طریق مختلف این وضعیت را به صفر رسانده‌اند.