۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش آمریکا برای تسلط بر بازار طلای سیاه/ قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۱۵
کد خبر: 335748
تلاش آمریکا برای تسلط بر بازار طلای سیاه/ قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

انتشار گزارش ماهانه اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا، باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. با وجود آنکه قیمت نفت در سال جاری میلادی روندی صعودی داشته است، اما تلاش ایالات متحده برای کنترل بازار نفت باعث شده است که مقامات نفتی آمریکایی با نگرانی کمتری نسبت به افزایش قیمت ها صحبت کنند.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛  با انتشار گزارش ماهانه اوپک که کاهش تولید این سازمان در ماه ژانویه را نشان می دهد، قیمت نفت در بازارهای  جهانی افزایش یافت. قیمت نفت که در روزهای گذشته با کاهش قیمت مواجه، و یک افت نسبتا زیاد را در روز یکشنبه تجربه کرد، مجددا سیر صعودی قیمت ها را در پیش گرفت.

نفت خام برنت در آخرین معاملات انجام شده تا این لحظه  با 82 سنت افزایش، 63 دلار و 24 سنت معامله شده است. وست تگزاس اینترمدیت نیز با55سنت افزایش، 53 دلار و 65 سنت معامله شده است.

2

چالش های افزایش و کاهش قیمت نفت با انتشار گزارش های ماهانه اوپک، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا و تاثیر رشد اقتصادی جهان و تحریم های ایالات متحده بر تولیدکنندگان بزرگ نفتی از جمله ایران و ونزوئلا ادامه دارد.

به گزارش اویل پرایس، انتشار گزارش موسسه نفت آمریکا نیز در افزایش قیمت ها بی تاثیر نبود. این گزارش نشان داد که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 8 فوریه 998 هزار بشکه کمتر از پیش بینی ها بوده است.

در گزارش ماهانه اوپک به کاهش چشمگیر واردات و صادرات نفت سعودی ها هم اشاره شده است که این خبر نیز در افزایش قیمت ها تاثیر بسزایی داشت. خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان گفته است این کشور در ماه مارس تولید خود را به 9میلیون و 800 هزار بشکه در روز خواهد رساند که 500 هزار بشکه پایین تر از سطح توافق اوپک پلاس در ماه دسامبر است.

رویترز هم با اشاره به تصمیم سعودی ها در کاهش بی سابقه نفت که باعث افزایش قیمتها در روز چهارشنبه شد به نقل از یک سهامدار نفتی نوشته است این یک فاکتور خوب در بازی قیمتهای نفت است، اما گاوهای نفتی هنوز از بازی خارج نشده اند. این یک واقعیت است که رشد اقتصاد جهانی از حرکت افتاده و با توجه به جنگ تجاری آمریکا و چین و عدم اطمینان از روابط ژئوپولتیکی، حرکتی نزولی دارد.

از سوی دیگر تحریم نفت ونزوئلا توسط ایالات متحده نیز باعث حذف حدود 330 هزار بشکه نفت از معاملات تجاری بازار نفت شده است. قیمت نفت در سال جاری میلادی 20 درصد افزایش داشته است، اما بیشتر این افزایش قیمت در اوایل ژانویه و پیش از اعمال تحریم های نفتی آمریکا بر ونزوئلا رخ داده است.

بازار جهانی نفت همچنان به خوبی تامین می شود، آژانس بین المللی انرژی گزارش ماهانه خود را امروز منتشر خواهد کرد و احتمالا تقاضای سالانه نفت با توجه به تلاش های اوپک و متحدانش و تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا همچنان بالا باشد.

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا معتقد است افزایش قیمت نفت هشدار دهنده نیست زیرا بازار همچنان از مازاد تولید شده در نیمه دوم سال 2018 تغذیه می شود. در سال 2019، آمریکا تلاش می کند بیش از تولید ونزوئلا، نفت تولید کند تا کمبود این کشور را در بازار جبران کند.

ونزوئلا  هم در تلاش است تا مشتری های جایگزین به ویژه در آسیا پیدا کند، اما تحت فشار ایالات متحده بسیاری از خریداران از خرید نفت این کشور دوری می کنند.

به نظر می رسد تلاش های آمریکا برای کنترل بازار نفت باعث شده است که مقامات نفتی آمریکا با نگرانی کمتری نسبت به تغییر قیمتها واکنش نشان دهند و افزایش قیمت را یک هشدار ناچیز در نظر گیرند. از طرفی ایالات متحده با  فضاسازی رسانه ای در تلاش است تا  اوپک را تضعیف کند و با تصویب لایحه نوپک درصدد است تا قدرت این کمپانی نفتی را تقلیل دهد. این اقدام آمریکا با واکنش منفی محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک مواجه شده است.

 اما تاثیر گزارش های منتشر شده درباره تعداد بشکه های نفت تولید شده، نسبت به واکنش های مقامات سیاسی و سران کشورها بر قیمت طلای سیاه بیشتر اثر گذار بوده است. روند افزایش قیمت در سال جدید میلادی نشان می دهد با وجود تسلط ایالات متحده بر بازار، تلاش دیگر کشورها برای تسلط بر بازار نفت عقب تر از فعالیتهای آمریکایی ها نخواهد بود.