۰ نفر

تبیانیان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

نبود کد معاملاتی تنها مشتری را از خرید بازداشت/تداوم دوشنبه‌های نفتی بورس

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۱۰
کد خبر: 335733
نبود کد معاملاتی تنها مشتری را از خرید بازداشت/تداوم دوشنبه‌های نفتی بورس

امروز در حالی اولین مرحله از عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی رقم خورد که به دلیل آماده نشدن کد معاملاتی تنها خریدار این عرضه از سوی بورس، معامله‌ای انجام نشد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ مطابق با اطلاعیه صادر شده در خصوص عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران، امروز این عرضه در ساعت 14:30 انجام شد که البته به دلیل ننشستن خریدار در سمت تقاضا، معامله ای صورت نپذیرفت.

در این خصوص تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به جز نحوه قیمت گذاری، تمام شرایط از جمله چارچوب تسویه، پیش پرداخت و نحوه عرضه همانند عرضه نفت خام در بورس انرژی بود. وی درباره تفاوت قیمت گذاری نفت خام و میعانات گازی گفت: در نفت خام، قیمت گذاری بر اساس 10 مظنه اخیر برنت با فوب مدیترانه انجام می شود. اما در میعانات گازی به دلیل متفاوت بودن فرآورده، قیمت گذاری نیز به این شکل است که 10 مظنه قیمتی نفت خام دوبی مبنای قیمت گذاری است که با توجه به فرمول اعلامی و قیمت های هفته جاری، قیمت پایه برای هر بشکه میعانات گازی 61 دلار و 19 سنت در نظر گرفته شد.

وی در پاسخ به این سوال که روزهای گذشته خریدارن اعلام نظر در خصوص خرید امروز داشتند، گفت: از آنجایی که این اولین مرحله از عرضه میعانات گازی در بورس انرژی بود و همچنین این هفته تقریبا نیمه تعطیل سپری شد، تنها یک خریدار از عرضه امروز استقبال کرده بود. اما مشکل بوجود آمده از سوی بورس سبب شد تا این خریدار به عرضه امروز نرسد.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در این باره افزود: برای خریداران نفت خام در بورس تمهیداتی اندیشیده شده که کد معاملاتی خریداران به جهت محفوظ ماندن از آثار تحریم ها، محرمانه باقی می ماند. مقرر بود در خصوص عرضه میعانات گازی نیز همین روال انجام شود. اما به رغم تلاش های سازمان بورس این شرایط مهیا نشد و خریدار نتوانست در موعد مقرر کد معاملاتی محرمانه داشته باشد.

تبیانیان در خصوص زمان عرضه های آتی نیز گفت: قرار است از این پس عرضه نفت خام و میعانات گازی بصورت منظم و دوشنبه هر دو هفته یکبار انجام شود به این صورت که یک هفته شاهد عرضه نفت خام در بورس انرژی باشیم و در دوشنبه هفته بعد، میعانات گازی در رینگ بین‌الملل خواهیم بود. وی تاکید کرد فقط در این هفته به جهت تعطیل بودن دوشنبه، عرضه به چهارشنبه موکول شد اما از هفته های بعد هر دوشنبه شرکت ملی نفت در بورس انرژی عرضه خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که تلاش شرکت ملی نفت برای تسهیل شرایط خرید است گفت: بنا به پیشنهاد خریداران خارجی نفت خام، شکل جدیدی برای تسویه در نظر گرفته شده است که به محض اخذ مجوز برای این نحوه در اطلاعیه های بعدی منتشر خواهد شد. اما در عرضه دوشنبه هفته آینده نفت خام کماکان تسویه مبلغ خرید به همان صورت سابق انجام می شود.