۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیشنهاد اوپک برای رهبری روسیه در کنترل بازار نفت/ کاهش قیمت طلای سیاه با انتشار موجودی ذخایر آمریکا

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 334617
پیشنهاد اوپک برای رهبری روسیه در کنترل بازار نفت/ کاهش قیمت طلای سیاه با انتشار موجودی ذخایر آمریکا

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان داد موجودی نفت خام ایالات متحده افزایش یافته است، باعث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. از طرفی اعلام خبر پشنهاد اوپک برای تشکیل یک گروه ده نفره به رهبری روسیه برای کنترل بازار نفت نیز در کاهش قیمتها تاثیرگذار بود. این پیشنهاد در نشست 18 فوریه وین بررسی خواهد شد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود ذخایر نفت ایالات متحده را اعلام کرد. این گزارش نشان می دهد که فهرست موجودی نفت خام ایالات متحده افزایش یافته است و سطح تولید این کشور که در سطح رکورد قرار گرفت.

به گفته رویترز داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد، ذخایر نفت خام ایالات متحده با 1.3 میلیون بشکه افزایش در هفته منتهی به اول فوریه،به 447.21 میلیون بشکه رسید. در عین حال متوسط تولید نفت خام ایالات متحده به همان میزان 11.9 میلیون بشکه در اواخر سال 2018 باقی مانده است. آمریکا اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، و جلوتر از عربستان و روسیه قرار دارد. این گزارش که نشان از حفظ رکورد تولید نفت این کشور می داد، باعث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

وست تگزاس اینترمدیت با 14 سنت در آخرین معاملات روز گذشته، در اولین ساعات معاملات روز پنجشنبه 53 دلار و 87 سنت معامله شد.

فققفقف

نفت خام برنت نیز با 21 سنت کاهش، در اولین ساعات معاملات روز پنجشنبه 62 دلار و 48 سنت معامله شد.

index

ایالات متحده با افزایش تولید می خواهد قیمت جهانی نفت را پایین نگه دارد، اما کشورهای اوپک در مقابل با کاهش تولید قصد دارند بازار را تضعیف و قیمت ها را افزایش دهند. ظاهرا بازی تغییر قیمتها باز هم ادامه خواهد داشت، تنها چند روز پس از اعلام کاهش نفت اوپک و شتاب گرفتن افزایش قیمتها در اوایل فوریه، اداره اطلاعات انرژی با انتشار جدیدترین ذخایر نفت خام آمریکا دوباره نبض بازار نفت را در دست گرفت.

علاوه بر این، نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان، جنگ تجاری چین و آمریکا و سخنان ترامپ در کنگره نیز بر این کاهش قیمت بی تاثیر نبود.

آمریکا که تحریم های نفتی تازه ای را بر صادرات نفت ونزوئلا نیز وارد کرده است، با محدود کردن نفت این کشور تولید خود را تقویت می کند تا نگرانی بازار کمتر شود و قیمت های نفت افزایش پیدا نکند.

اما انتشار گزارش روز گذشته وال استریت ژورنال هم در کاهش قیمت نفت در روز گذشته بی تاثیر نبود، در این گزارش آمده است که اوپک به دنبال رسیدن به یک گروه ده نفره با رهبری روسیه است تا بازار را بهتر مدیریت کند. این پیشنهاد در نشست 18 فوریه وین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

احتمالا یکی از دلایل کاهش قیمت با انتشار این گزارش، ابهام ایجاد شده در بازار نفت است. روسیه خود در ماه های گذشته به تعهد کاهش تولید نفت با اعضای اوپک به درستی عمل نکرده است و این اتفاق باعث نارضایتی اعضا به ویژه عربستان سعودی شده است.