۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

​تناقض‌گویی مسولان گاز برای دریافت مطالبات از عراق/ وصول طلب ۲میلیارد دلاری با مذاکره همتی قطعی شد

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 334521
​تناقض‌گویی مسولان گاز برای دریافت مطالبات از عراق/ وصول طلب ۲میلیارد دلاری با مذاکره همتی قطعی شد

در حالی بدهی‌های عراق بابت خرید گاز و برق از ایران به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده که مدیرعامل شرکت ملی گاز در آخرین نشست مطبوعاتی خود خبر از عدم وجود مطالبه بابت پول گاز از عراق داده بود. از سویی دیگر وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد ماهی ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادرات میکنیم، پولش را نمی‌دهند، می‌گویند ایران تحریم است. از این رو رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته برای حل و فصل موانع موجود در بازگشت پول صادرات برق و گاز از عراق به این کشور سفر کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ سه هفته پیش بود که تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست مطبوعاتی اعلام کرد هیچ مطالبه‌ای بابت پول گاز از کشور عراق نداریم و پول گاز را تاکنون به یورو از عراق دریافت کرده‌ایم.

از سویی دیگر اما روز گذشته وزیر نفت در نشست خبری با ابراز ناخرسندی از مطالبات پرداخت نشده از سوی عراق و عدم همکاری این کشور در دوران تحریم گفت: ۱۱ هزار بشکه نفت از کرکوک سواپ می‌کردیم بعد از تحریم عراقی‌ها همان را هم قطع کردند. ۲ میلیارد دلار از عراق بابت گاز و برق طلب داریم همان را هم نمی دهند.

همچنین عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه به منظور پیگیری مطالبات صادرات برق و گاز به عراق وارد بغداد پایتخت عراق شد.

وی هنگام ورود به عراق گفت: سفر به کشور عراق که روابط بسیار خوب سیاسی، اقتصادی و تجاری با هم داریم با هدف دیدار با مسوولان و مذاکره در خصوص آخرین وضعیت همکاری ها صورت می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی شاهد حجم قابل توجهی از صادرات هستیم اما در حوزه مبادلات بانکی و پولی نواقصی وجود دارد و صادرات کنندگان با مشکلاتی مواجه هستند.

همتی گفت که طی مذاکراتی جدی در این سفر، مسائل و موانع موجود از نزدیک با مقامات رئیس بانک مرکزی و وزیر دارایی عراق به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد تا نتیجه مناسب در این زمینه حاصل شود.

اخبار حاکی از آن است که رئیس کل بانک مرکزی در این سفر دو روزه قرار است علاوه بر مذاکره با مسوولان پولی و اقتصادی عراق و دیدار با فعالان اقتصادی دو کشور، همچنین با رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق نیز دیدار و گفتگو کند.