۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی منوط به موافقت مردم است/ بهره‌برداری از ۴پالایشگاه در پارس جنوبی تا پایان سال

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 334279
افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی منوط به موافقت مردم است/ بهره‌برداری از ۴پالایشگاه در پارس جنوبی تا پایان سال

وزیر نفت گفت: چاره‌ای جز سهمیه‌بندی و یا افزایش قیمت بنزین نداریم اما هر دو گزینه منوط به مقبولیت و موافقت مردم است. اما باید در نظر داشته باشیم که هرچه بنزین تولید کنیم، با الگوی مصرف فعلی و سطح کیفی نازل خودروهای داخلی نمی‌توان انتظار ذخیره‌سازی آن را داشت. او همچنین با اشاره به آثار تحریم ها گفت: در حال حاضر به دلیل اعمال تحریم‌ها، صادرات فرآورده‌های نفتی سخت‌تر از صادرات نفت خام است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بیژن زنگنه در نشست خبری روز جاری گفت: در حال حاضر باتوجه به رشد بی‌رویه مصرف انرژی به ویژه بنزین در کشور راهی جز سهمیه ‌بندی و یا افزایش قیمت نداریم. او خاطر نشان کرد ، تا جایی قیمت بنزین را افزایش می دهیم که مردم قبول داشته باشند. اما اگر مردم فکر می کنند که این افزایش نرخ و یا سهمیه بندی نباید انجام شود، ما به همین روش فعلی ادامه می‌دهیم. اما باید در نظر داشته باشیم که هرچه بنزین تولید کنیم، با الگوی مصرف فعلی و سطح کیفی نازل خودروهای داخلی نمی‌توان انتظار ذخیره‌سازی بنزین داشت.

زنگنه از سویی دیگر مقصر اصلی مصرف بی رویه بنزین را شرکت‌های خودروساز داخلی معرفی کرد و گفت: مردم تقصیر چندانی در این موضوع نداشته و مجبورند از خودروهای تولید داخل استفاده کنند. باید در ساخت این خودروها بازنگری شود. همچنین در خصوص خودروهای سی ان جی سوز نیز باید سرمایه گذاری‌هایی انجام شود تا میزان تولید این خودروها افزایش یابد.

در ادامه زنگنه با اعلام خبر  افتتاح  چند طرح‌ مهم در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه امسال اظهار کرد: میدان گازی پارس جنوبی تا پیش از انقلاب اسلامی کشف نشده بود. از سال ۱۳۷۵ فعالیت‌هایی در آن میدان آغاز شد و سال ۱۳۷۶ در دولت اول اصلاحات، نخستین قراردادها برای توسعه پارس جنوبی امضا و در طول فعالیت هشت ساله این دولت ، پنج فاز پارس جنوبی به مدار آمد و پنج فاز دیگر نیز در حال اجرا بود.

وی افزود: قراردادهای فازهای بعدی پارس جنوبی پس از آن بسته شد و تا پارسال ۲۱ فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت و اکنون چهار پالایشگاه فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ با ظرفیت ورودی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آماده افتتاح با حضور رئیس جمهوری هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه ۳ میلیارد فوت مکعب گاز از دریا برای این پالایشگاه‌ها تامین می‌شود، بیان کرد: ۲ میلیارد فوت مکعب از گازهای یاد شده از خود این فازها می‌آید، یک میلیارد فوت مکعب از فاز ۱۴ در شبکه استفاده می‌شود و با افتتاح این فازها و تکمیل بخش دریایی فاز ۱۴ تنها کاری که از پارس جنوبی باقی می‌ماند پالایشگاه فاز ۱۴ خواهد بود که، حتی اگر آن هم وارد مدار نشود باز هم از این ظرفیت دریا به اندازه ۲۷ فاز استفاده خواهیم کرد.

 به گفته زنگنه، افتتاح این طرح‌ها با ارزش ۱۰ میلیارد دلار، ما را نسبت به طرف مقابل‌مان جلو خواهد برد و بر اساس آن، میزان تولید روزانه ایران بسیار فراتر می‌رود.

او درباره ایجاد پایانه صادراتی در خارج از خلیج فارس نیزاینگونه توضیح داد: ما پایانه جاسک را به عنوان پایانه صادراتی خارج از خلیج فارس انتخاب کرده‌ایم، عملیات احداث خط لوله و احداث مخزن برای این طرح آغاز و مطالعات مربوط به ایجاد پایانه صادراتی نیز انجام شده است، تا در اواخر سال ۹۹ بهره‌برداری از این پایانه جدید را در دریای عمان آغاز کنیم.

 وی با بیان اینکه زمینه برای ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در این منطقه فراهم می‌شود، اعلام کرد ،تاکنون دو مجوز برای احداث پالایشگاه از وزارت نفت اخذ شده است.

قسمت دیگری از صحبت های وزیرنفت درباره مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال ایران بود که در این باره بیان داشت : مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال ایران ۸۸ میلیون بشکه بوده است که اکنون خوشبختانه با وجود آنکه ۵۰ میلیارد بشکه در این مدت از ذخایر را برداشت کرده و به مصرف رسانده یا فروخته‌ایم، اما اکنون ذخایر باقی مانده برای آینده معادل ۱۶۰ میلیارد بشکه نفت خام است، که به طور تقریبی دو برابر شده است. وی ذخایر قابل استحصال گاز ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را ۹ تریلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در دوره کنونی به ۳۳ تریلیون مترمکعب رسیده است.

وزیر نفت با ارائه توضیحاتی درباره اهداف صنعت پتروشیمی در سال آینده گفت: در سال ۹۸، برای نخستین بار ظرفیت سالانه تولید اتان به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید که بر اساس آن می‌توانیم اتان زیادی را به پتروشیمی‌ها بدهیم و در مرحله پس از آن، در سال ۹۹، مقدار تولید اتان از مقدار ظرفیت پتروشیمی‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین پتروشیمی‌ها باید به سرعت واحدهای الفین خود را راه بیندازند تا از اتان به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که واحدهای فاز نخست الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، متانول سبلان، کود شیمیایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب، ای‌اس‌پی‌آر صدف عسلویه، متانول کاوه و طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در سال ۹۸ به مرحله بهره‌برداری برسند.

 به گفته زنگنه، ظرفیت این واحدها ۱۲ میلیون تن در سال و مبلغ سرمایه‌گذاری در جریان آن‌ها نزدیک به  ۷ میلیارد دلار است که، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و برای آینده کشور مهم هستند.

زنگنه ضمن قدردانی از تلاش و فداکاری‌های کارکنان صنعت نفت در طول سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما اکنون تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی داریم، اما مشکلی که در یک جنگ وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم همه چیز را به مردم بگوییم. مردم غریبه نیستند، اما آنچه منتشر می‌شود تنها به گوش مردم نمی‌رسد، بلکه اسرائیل و اشرار منطقه و آمریکا نیز می‌شنوند، بنابراین من نباید اطلاعات خودم را به آن‌ها بدهم و بگویم که چگونه تحریم را دور می‌زنیم.

من نباید در این باره زیاد صحبت کنم و پیش از این نیز گفته‌ام که حتی یک کلمه حرف نمی‌زنم که مورد استفاده آمریکا قرار گیرد.

وی افزود: آقای پمپئو هم این روش را از من یاد گرفته است و در پاسخ به یکی از پرسش‌هایی که از او پرسیده شد، گفت من چیزی نمی‌گویم که ایران از آن استفاده کند.

او با تاکید بر اینکه اگر ما مواردی را بیان نمی‌کنیم به معنای آن نیست که کاری انجام نمی‌شود، تصریح کرد: ما شبانه‌روزی کار می‌کنیم، اما نمی‌توانیم راجع به کارهایمان حرفی بزنیم، زیرا به ضرر مردم است. یک فرمانده عملیات هرگز نمی‌تواند نقشه‌های عملیاتی خود را توضیح دهد، زیرا عملیات لو می‌رود و به کشتار سربازان و مجاهدان خودی منجر می‌شود. در صنعت نفت هم هر اطلاعاتی که من بدهم دشمن از آن  استفاده می‌کند و مردم هم راضی نیستند که من اطلاعات ملت را بگویم.

در ادامه وزیر نفت درباره ادعای مطرح شده در نامه ۷۲ نماینده مجلس به سران سه قوه مبنی بر درخواست روسیه برای ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا نیز گفت: این موضوع را برای نخستین بار است که می شنوم؛ مذاکرات زیادی با روس ها داشته ایم اما هیچ‌گاه چنین پیشنهادی را نداده اند.

وی افزود: «بحث صادرات گاز به اروپا، موضوع مهمی است که باید خدمت رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری ارائه شود که هیچ وقت مطرح نشده است.»زنگنه گفت: «عجیب است که این پیشنهاد مهم را روس ها به مقام های ایران نداده اند اما رفته اند در گوشی به یکی از کارشناسان گفته اند و وی نیز به این نمایندگان منتقل کرده است.»

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده کرسنت نیز گفت: در موضوع کرسنت هم بسیار تلاش کردیم تا از چاه بیرون بیاییم ، که در لحظات پایانی به دلیل مداخلات طرف خارجی اعلام رای که ، به نفع ایران بود به تعویق افتاد. هر زمان ما به موفقیت در پرونده کرسنت نزدیک می‌شویم عده‌ای جلو می‌روند و حرف‌هایی می‌زنند که طرف مقابل از این حرف‌ها سو استفاده می‌کند.

وزیر نفت با تاکید بر تداوم عرضه نفت خام در بورس انرژی و ممانعتی که از سوی وزارت نفت برای خریداران نفت در بورس ایجاد شده است گفت: من بارها اعلام کرده‌ام هر کس می‌تواند بورس نفت را عملیاتی کند جلو بیاید و ما در صورتی که مشتری وجود داشته باشد ،هر هفته نفت را در بورس عرضه خواهیم کرد.

وزیر نفت گفت: وظیفه ما فقط صدور اطلاعیه است و اگر کسانی هستند که می‌گویند فلان بند از اطلاعیه را اصلاح کنید شرایط بهبود پیدا می‌کند، بگویند ما این کار را انجام می‌دهیم و اگر قرار است شرایط بهبود پیدا کند ما قطعاً هر هفته نفت را در بورس عرضه می‌کنیم.

وی گفت : در قانون بودجه سال ۹۸ آمده است ، هر ماه باید عرضه نفت در بورس انجام شود ، که در صورت تصویب به این قانون نیز عمل خواهیم کرد.

زنگنه درباره موضوع پرداخت آن‌ها اظهار داشت : اگرچه بحث عرضه‌های ریالی هم اهمیت دارد اما، ما دلار نیز نیاز داریم و نباید تمام عرضه را به صورت غیردلاری انجام دهیم.