۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تجمع دوباره اعتراضی موسوم به جلیقه زردها در فرانسه/ پلیس به استفاده از تسلیحات روی آورد

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۰۱
کد خبر: 333581
تجمع دوباره اعتراضی موسوم به جلیقه زردها در فرانسه/ پلیس به استفاده از تسلیحات روی آورد

پس از گذشت دوماه و نیم هنوز اعتراضات جلیقه زردها در خیابان های فرانسه ادامه دارد.این تجمعات در اعتراض به افزایش مالیات نرخ سوخت انجام می‌شود.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ روز هفدهم نوامبر (۲۶ آبان) و پس از اعلام دولت فرانسه مبنی بر افزایش قیمت سوخت ، تجمع اعتراض خودجوش توسط مردمی که خود را جلیقه زردها نامیدند در بزرگراه‌ها، میادین اصلی شهرها و عوارضی‌ها در سراسر فرانسه آغاز شد.

 روزنامه ‌ها فرانسوی درباره اولین جرقه‌های اعتراضی نوشتند که ، دو راننده بین‌ شهری جوان اهل سنه مرن، شهری نزدیک به پاریس، روز دهم اکتبر در صفحه‌ی شخصی خود در فیسبوک فراخوانی برای «راه‌بندان سراسری در اعتراض به افزایش قیمت سوخت» به راه انداختند. 

فراخوانی که با استقبال  بیش از ۲۰۰ هزار نفر در شبکه‌های اجتماعی قول شرکت در آن را دادند. این داستان ادامه دار بود و به تدریج مردم از طریق  شبکه‌های مجازی این اعتراض‌ها پیوستند.

پوشش آن‌ها به رنگ جلیقه‌ای زرد است ، که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در فرانسه هر خودرو باید به آن مجهز باشد تا در صورت نقص فنی و توقف خودرو در میان بزرگراه ، صاحب خودرو باید جلیقه زرد رنگ را بر تن کند.

تمامی این اعتراض‌ها تحت تاثیر افزایش مالیات سوخت است که مردم  دولت را مسبب این بالارفتن نرخ می‌دانند. دولت فرانسه حدود دوماهه پیش درباره قیمت سوخت اعلام کرد که بر اساس مصوبه جدید از ابتدای سال آینده میلادی ، مالیات بر هر لیتر گازوییل ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش خواهد یافت .

این تصمیم سبب شد تا کسانی که به وسایل نقلیه وابسته بوده و مدام در حال رفت‌وآمد با آن‌ها هستند اعتراضی تحت عنوان جلیقه زردها راه بیندازند.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها انجام شده، بیش از ۶۹ درصد از شهروندان فرانسه از جنبش اعتراضی موسوم به جلیقه زردها و بیش از ۵۰ درصد از رای دهندگان به ماکرون در انتخابات رییس جمهوری نیز از این اعتراضات حمایت می‌کنند.

اکنون و پس از گذشت تقریبا دو ماه و نیم اعتراضات کماکان ادامه دار بود . به طوری که در هفته جاری تعدادی از زردپوشان معترض در خیابان ‌فرانسه دست به اعتراض مجدد زدند. 

گفته شده که در تجمعات این هفته ، پلیس به استفاده از تسلیحات برای کنترل جمعیت وشلیک گلوله های پلاستیکی علیه اعتراض کنندگانو آورده است. 

گفتنی است، دادگاه عالی اداری فرانسه روز گذشته در حکمی از پلیس خواست تا به ادامه استفاده تجهیزات علیه معترضان بخاطر احتمال بروز خشونت ادامه دهد.