۰ نفر

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

صادرات نفت و گاز و بازگشت پول آن درINSTEX لحاظ شود

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 333555
صادرات نفت و گاز و بازگشت پول آن درINSTEX لحاظ شود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: موضوع صادرات نفت و میعانات گازی و بازگشت پول آن باید در INSTEX لحاظ و مشخص شود که آیا کشورهای غیراروپایی همانند هند و چین می توانند مطالبات ایران را وارد این کانال مالی کنند یا فقط خاص کشورهای اروپایی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به  راه اندازی کانال مالی اروپا- ایران(INSTEX) ، گفت: راه اندازی این کانال در مجموع حرکت رو به جلو است و ناشی از مقاومت ایران بر سر تعهداتی است که آمریکا و اروپا در قبال ایران داشته اند که آمریکا زیربار اجرای این تعهدات نرفته اما اروپا پذیرفته که مسیر مالی مبادلات را برای ایران باز کند و به بخشی از تعهد خود عمل کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه   تعهدات برجامی اروپا  در برابر ایران بسیار بیش از راه اندازی INSTEX است، افزود: این مختصر اقدامی بوده که اروپا در حوزه گشایش مباحث ارزی و بانکی ایجاد می کند، چراکه تنها سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه عضو آن هستند که باید دیگر کشورهای اروپایی به آن پیوسته و گشایشی در مباحث مالی و پولی با اروپا ایجاد شود.

سازوکار INSTEX  مبهم است

وی ادامه داد: باید منتظر ماند تا مشخص شود که مکانیزم INSTEX چگونه است و آیا فقط مکانیزم انتقال ارز از ایران به اروپا است یا اینکه ایران می تواند ارز ناشی از فروش محصولات و صادرات را به داخل کشور منتقل کند و آیا این مکانیزم توانایی تبادل بازرگانی با اروپا به واسطه ذخیره ارزی در بانک های اروپایی را داشته است یا خیر.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید مشخص شود که آیا  INSTEX  مشمول ذخیره ارزی بانکی در کشورهای مختلف اروپایی که هنوز در این کانال عضو نشده اند می‌شود یا خیر، اظهار داشت:  سازوکار INSTEX   مبهم است و تا زمانی که اقدام عملی در این حوزه صورت نگیرد نمی‌توان درباره این کانال مالی اظهارنظر کرد.

INSTEX روی کاغذ گشایش حداقلی ایجاد می‌کند

وی با اشاره به اینکه در گذشته علیرغم اینکه اتحادیه اروپا به بانک های اروپایی تعامل با ایران را تکلیف کرده بود اما عملا گشایشی در این امر حاصل نشد، افزود: امیدواریم ابتکاری که توسط اروپایی ها برای تبادلات مالی صورت گرفته گشایشی بر روی روابط تجاری حاصل کند.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه  INSTEX روی کاغذ گشایش حداقلی ایجاد می‌کند، ادامه داد: باید دید که آیا کانال جدید مالی در اجرا گشایشی حاصل می کند یا خیر و آیا دیگر سرمایه‌گذاران، فروشندگان و خریداران اجناس صادراتی از جمله نفت و میعانات گازی در دیگر کشورهای اروپایی می توانندمطالبات صادر کنندگان را در مسیر این کانال قرار دهند یا فقط مخصوص کشورهای سه گانه است.

مسئولان بانک مرکزی با حضور در کمیسیون اقتصادی توضیحات بیشتری درباره INSTEX ارائه می دهند

وی با تاکید بر اینکه باید موضوع صادرات نفت و میعانات گازی و بازگشت پول آن در INSTEX دیده شود، تاکید کرد: باید مشخص شود که  کشورهای غیراروپایی همانند هند و چین  می توانند مطالبات ایران را وارد این کانال مالی کنند و ایران نیز از اروپا خرید کند یا فقط خاص کشورهای اروپایی است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مسئولان بانک مرکزی با حضور در کمیسیون و مجلس توضیحات بیشتری دربارهINSTEX ارائه می دهند.