۰ نفر

نماینده زاهدان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

قطع امید زاهدانی‌ها از سیراب شدن/ اقدامات وزارت نیرو کافی نیست

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 332955
قطع امید زاهدانی‌ها از سیراب شدن/ اقدامات وزارت نیرو کافی نیست

با تشدید شرایط خشکسالی در منطقه سیستان و همچنین عدم تخصیص اعتبارات لازم برای فراهم نمودن آب از دریای عمان در این منطقه، نماینده زاهدان گفت: دیگر امیدی به سیراب شدن زاهدان وجود ندارد. در این خصوص ضعف دیپلماسی و مذاکره سیاسی با افغان‌ها نیز بر بحران آب در سیستان افزوده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در ماه های اخیر وضعیت نامناسب آب در سیستان به ویژه زاهدان به حدی رسیده که مردم در برهه هایی از زمان حتی از داشتن آب آشامیدنی سالم نیز محروم هستند. از سویی دیگر خشکسالی های پی در پی، سوء مدیریت منابع آب در این استان و جلوگیری از ورود آب توسط دولت افغانستان به رودخانه هیرمند، سبب شده تا طی ماه‌های اخیر جلسات مرتبط به آب از سوی مسئولان استانی و کشوری نمود بیشتری داشته باشد.

در این میان حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به وضعیت بحرانی و نامناسب آب در منطقه سیستان گفت: در کمیسیون عمران تصویب شد که آب از دریای عمان به سمت زاهدان آورده شود اما از آنجاکه اعتبارات قابل توجهی برای این طرح مورد نیاز است، بعید می دانم دولت در این خصوص اقدامی انجام دهد.

وی در ادامه افزود: باتوجه به مشکلات اقتصادی که گریبان دولت را گرفته، انتظاری از دولت نمی توان داشت که چاره ای به حال بحران آب زاهدان بی‌اندیشد. شهریاری با اعتراض نسبت به سیاست خارجی در پیش گرفته شده از سوی وزارت امور خارجه در خصوص تخطی افغان‌ها از معاهده رهاسازی آب هیرمند نیز گفت: سیاست لبخند و خواهش وزیر امور خارجه سبب شد تا هرچه در برجام به دست آوردیم به همان میزان در حق‌آبه سیستان از افغانستان نیز بدست آوریم. وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در ورود حق‌آبه از رودخانه هیرمند به کشور را نبود دیپلماسی قوی در مذاکره با افغان‌ها دانست.

گفتنی است بر اساس معاهده امضا شده میان دولت های وقت ایران و افغانستان در سال 1351 سهمیه ای معادل 820 میلیون مترمکعب آب از ذخیره گاه سد کجکی برای ایران در نظر گرفته شده که دولت افغانستان بایستی در طول سال این میزان آب را رها سازی کند. این در حالی است که آب رودخانه هیرمند از سال 78 بر روی ایران بسته شد که با قطع جریان آب رودخانه هیرمند، تالاب بین المللی هامون اکنون به بستر حرکت گرد و غبار و شن های روان تبدیل شده است.

در این میان اتابک جعفری مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سال آبی امسال تنها 32 میلیون متر مکعب رودخانه هیرمند آورد داشته که در مقایسه با پارسال 93 درصد کاهش داشته است.

این امر نشان‌دهنده وضعیت وخیم آب آشامیدنی در منطقه سیستان است که نه تنها جوابگوی مصارف کشاورزی و حق آبه مصوب از چاهنیمه ها به تالاب هامون نیست بلکه نمی تواند آب آشامیدنی مورد نیاز منطقه سیستان و نیز حدود 30 میلیون متر مکعب آبی که سالانه برای مصارف شرب به زاهدان منتقل می شود نیز باشد.