۰ نفر

قرارداد ۲۰۰هزار دستگاه بخاری هرمتیک امضا شد

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۰:۴۸
کد خبر: 332812
قرارداد ۲۰۰هزار دستگاه بخاری هرمتیک امضا شد

قرارداد تامین ۲۰۰هزار دستگاه بخاری هرمتیک هوشمند بازدهی بالا بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و شرکت تولیدی صنعتی قطعه‎سازان شوکت امضا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، این قرارداد صبح امروز (سه‌شنبه، نهم بهمن‎ماه) بین رضا شادرخ‎راد، مدیر بهینه‎سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و احمد پیروی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی صنعتی قطعه‎سازان شوکت امضا شد.

بر اساس این گزارش، این قرارداد به منظور تهیه ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری هرمتیک هوشمند از یک میلیون دستگاه بخاری مصوب شورای اقتصاد و براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در دستور کار قرار گرفته است. شرکت تولیدی صنعتی قطعه‎سازان شوکت بودجه آن را تامین می‌کند و مدت زمان اجرای آن ۱۲ ماه تعیین شده است.

شادرخ‎راد در آیین امضای نخستین قرارداد دستگاه بخاری مرسوم (نفتی‎وگازی) با بخاری گازسوز دودکش‎دار راندمان بالا (هرمتیک) گفت: امضای قرارداد اعطای یارانه صرفه‎جویی سوخت با تولیدکنندگان بخاری دودکش‌دار هرمتیک هوشمند بازدهی بالا براساس ضوابط و معیارهای فنی وزارت نفت است که در این قرارداد اولویت اصلی، تامین ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری برای نوسازی و ایمن‎سازی سامانه گرمایشی مدارس کشور است.

وی در ادامه به طرح‎های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر اشاره کرد و افزود: این طرح زمینه مناسبی را برای توسعه بهره‎مندی از این نوع سامانه‌‎های گرمایشی در کشور فراهم خواهد کرد.

مدیر بهینه‎سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، حداکثر مبلغ یارانه صرفه‎جویی سوخت قابل پرداخت به ازای هر دستگاه بخاری راندمان بالا را ۲۰۴ دلار دانست و در ادامه به برخی مزایای استفاده از این نوع بخاری‎ها اشاره کرد.

به گفته شادرخ‎راد، این نوع بخاری افزون بر کاهش مصرف سوخت و کارایی بالا، مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به انتقال مناسب حرارت، سرد بودن جداره آن و تامین هوای مناسب در اتاق اشاره کرد.

وی ادامه داد: در سامانه‌های جدید دودکش بخاری‎های به صورت دوجداره است که هوای احتراق از این دودکش تامین و گازهای احتراق به بیرون منتقل می‎شود که در این میان دودکش دوجداره نقش مبدل حرارتی را هم ایفا می‎کند و سبب افزایش بازدهی خواهد شد.

صرفه‎جویی ۶۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز با جایگزینی بخاری‎های هرمتیک

  این مقام مسئول تصریح کرد: با جایگزینی یک میلیون بخاری گازسوز دودکش‎دار بازدهی بالا (هرمتیک) سالانه ۶۶۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌‎جویی خواهد شد. همچنین هر دستگاه بخاری هوشمند معادل ۱۲۰۰ کیلوگرم CO۲ کمتری منتشر خواهد کرد.

در ادامه احمد پیروی، مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی قطعه‎سازان شوکت از بومی‎سازی ۹۰ درصدی تولید بخاری‎های هرمتیک در کشور خبر داد و گفت: در اواخر سال ۹۳ شرکت شوکت برای سرمایه‎گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرد و حاصل آن امضای تفاهم‎نامه جایگزینی و اسقاط ۲۰۰ هزار دستگاه بخاری مرسوم (نفتی‎ و گازی) با بخاری گازسوز دودکش‎دار بازدهی بالا (هرمتیک) بود.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال ۹۴ کلنگ احداث کارخانه تولید بخاری‎های هرمتیک به زمین زده شد و حدود ۱۰ ماه بعد کارخانه به بهره‌برداری رسید.

پیروی با بیان اینکه همه مدارس استان خراسان شمالی مجهز به سامانه گرمایشی هرمتیک هستند، اظهار کرد: با حمایت‎های شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و تلاش کارکنان شرکت شوکت فردا، جشن تجهیز مدارس استان خراسان شمالی به سامانه گرمایشی هرمتیک را برگزار خواهیم کرد.امیدواریم روزی معضل سیستم گرمایشی در مدارس کشور به‌طور کامل برطرف شود.