۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه ضرر به بیت‌المال بوده است/ عدم همکاری شستا با دیوان محاسبات/ سال۹۶ در صادرات نفت موفق بودیم

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 332693
واگذاری پالایشگاه کرمانشاه ضرر به بیت‌المال بوده است/ عدم همکاری شستا با دیوان محاسبات/ سال۹۶ در صادرات نفت موفق بودیم

رییس دیوان محاسبات کشور در جلسه اعلام تفریغ بودجه سال 96 در مجلس شورای اسلامی، شستا را به عدم همکاری با دیوان متهم کرد و اعلام کرد در فرایند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه تخلف صورت گرفته است.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ رییس دیوان محاسبات در مجلس شورای اسلامی گزارشی در مورد تفریغ بودجه سال 96 کل را کشور به نمایندگان مردم ارائه کرد. عادل آذر ویژگی امسال گزارش تفریغ بودجه سال 1396 را تمام الکترونیکی بودن این گزارش عنوان کرد که تقدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است

رییس دیوان محاسبات در  بخشی این گزارش به تشریح عملکرد صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: این صندوق‌ها عمدتا قانون ممنوعیت بکارگیری بیش از یک شغل و دریافت حقوق از یک صندوق را اجرا نمی‌کنند و اعضای هیات مدیره آن‌ها در چند صندوق مشغول به کار هستند البته پرونده تک‌تک این افراد در دست بررسی و به دادسرا ارسال شده است. 

وی افزود: در سال 96 باوجود حکم ماده 17 قانون محاسبات، بودجه 17 شرکت دولتی در لایحه بودجه ذکر نشده بود که با تذکر دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی، بودجه 15 شرکت به لایحه بودجه اضافه شد که مهم‌ترین آنها، بودجه مناطق آزاد بود. 

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه ضرر به بیت المال بوده است

رییس دیوان محاسبات در مورد عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: سازمان خصوصی‌سازی در سال 96 از میزان ارزش 835 میلیارد تومان شرکت دولتی، 144 هزار و 731 میلیارد تومان آن را به بخش غیردولتی واگذار کرده است. 

آذر ادامه داد: در سال 96 مواردی از واگذاری‌ها مغایر با قانون بوده که توسط دیوان محاسبات، مورد بررسی قرار گرفته و این پرونده‌ها در دادسرای دیوان محاسبات در حال پیگیری است و یا دیوان محاسبات به دلایل فنی، مانع واگذاری شده است. 

وی افزود: عدم رعایت دستورالعمل اجرایی قانون اهلیت خریدار یکی از دلایل ممنوعیت برخی از واگذاری‌ها است، پالایشگاه کرمانشاه از شرکت‌هایی بود که تخلفاتی در واگذاری آن‌ها رخ داد و به دلیل عدم اهلیت فرد خریدار، دچار ضرر و زیان شدند. قیمت کارشناسی شرکت پالایش نفت کرمانشاه، حدود 617 میلیارد  تومان بوده که با تصویب هیات واگذاری، کاهش 70 درصدی به مبلغ 199 میلیارد تومان واگذار شده است. این‌ها ضرر به بیت المال بوده است.

گفتنی است، نماینده مردم کرمانشاه نیزچندی پیش اعلام کرد، متاسفانه پالایشگاه کرمانشاه با قیمت ناچیز که حدود 10 درصد و یا حتی کمتر از ارزش واقعی است به فروش رفته است. 

شستا با دیوان محاسبات همکاری نمی کند

رییس دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: مانده مطالبات هلدینگ صندوق ها هزار و 500 میلیارد تومان است که تاکنون وصول نشده است، البته به نظر می‌رسد صندوق‌ها نمی‌توانند زیرمجموعه خود را به درستی مدیریت کنند. 

‌عادل آذر گفت: شرکت شستا با دیوان محاسبات جهت بررسی صورت‌های مالی همکاری نکرده و به نامه‌های دیوان پاسخ نداده است به همین جهت، این تخلف از قانون به دادسرای دیوان ارسال شده است. (شستا، شرکت هلدینگ سرمایه گذاری ، متعلق به سازمان تامین اجتماعی ایران است که در زمینه مدیریت، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند)

وی افزود: شستا با ما همکاری نمی کند و به ما اجازه ورود نمی دهد،ما در زمینه مناطق آزاد هم مشکل این چنینی داشتیم اما قانونی شد و تاحدودی این مشکل مرتفع شد و باید در زمینه شستا هم یک حکم محکم بیاوریم تا بتوان کار را به درستی انجام داد. پیشنهاد می شود به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی، عدم ارسال صورت‌های مالیاتی، جرم‌انگاری شود.

سال ۹۶ در صادرات نفت موفق بودیم

رئیس دیوان محاسبات با اشاره به احکام ماده واحده بودجه گفت: برخی از این احکام شامل فروش، صادرات و تولید نفت بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال ۹۶ سال موفقی در این حوزه بوده است.