۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گام بلند آمریکا در استفاده از تجدیدپذیرها/ گازمایع رکوردار تولید در سال 2019

۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۱۹
کد خبر: 331792
گام بلند آمریکا در استفاده از تجدیدپذیرها/ گازمایع رکوردار تولید در سال 2019

آمریکا با یک روند پرشتاب صعودی، در حال افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور است. آنها که رکورد تولید نفت را از سال گذشته به دست گرفته اند و مهره مهمی در تغییر قیمت نفت در جهان هستند، در برنامه بلندمدت خود انرژی های تجدیدپذیر را جایگزین نفت و سوخت‌های فسیلی خواهند کرد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در تازه ترین گزارش منتشر شده  چشم انداز تولید نفت و انرژی های تجدیدپذیر در سال 2019 را ارائه داده است.

گازمایع رکوردار تولید در سال 2019

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پروژه های نفت، گازطبیعی و انرژی­های تجدیدپذیر در سال 2019 افزایش خواهد یافت و افزایش گاز طبیعی و مایع  بیشترین سهم از تولید را در بین انواع سوخت­های فسیلی به خود اختصاص خواهند داد.

تولید نفت خام ایالات متحده  تا اواسط سال 2020 همچنان به جابجایی رکورد جهانی و روند افزایشی ادامه خواهد داد و تا سال 2040 بیش از 14 میلیون بشکه باقی خواهد ماند.  پیش­بینی می­شود تولید گاز مایع طبیعی تا سال 2030 به 6 میلیون بشکه و گاز طبیعی خشک تا سال 2050 به بیش از 43.4 تریلیون فوت مکعب خواهد رسید و این به دلیل توسعه مستمر نفت و گاز شیل به ویژه در  مناطق شرق و جنوب غربی  است که از تولید گاز مایع طبیعی حمایت خواهند کرد.

افزایش سهم گازطبیعی و انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق

از آنجایی که فعالیت­های حفاری نفت، به قیمت نفت خام بستگی دارد و نه گاز طبیعی، در نتیجه افزایش تولید گازطبیعی از طریق حفاری، باعث کاهش فشار بر قیمت گاز طبیعی خواهد شد و این پایداری  در قیمت­های پایین گاز طبیعی و کاهش هزینه تولید انرژی­های تجدید پذیر، باعث افزایش سهم برق تولید شده توسط گاز طبیعی و انرژی های تجدید پذیر خواهد شد.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور که با جابجایی رکورد تولید نفت شیل، بازار را با تنش­های گسترده­ای در سال گذشته روبرو کرد، به افزایش تولید ادامه خواهد داد، اما  تولید نفت خام و گاز طبیعی مایع تا سال 2025 سیری صعودی و پس از آن سیری نزولی خواهد داشت. گازطبیعی نیز با روندی صعودی به تولید ادامه خواهد داد.

ی

شتاب آمریکا در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

 اما بیشترین رشد تولید انرژی مربوط به بخش انرژی های تجدیدپذیر است. آمریکا تا سال 2050، شاهد افزایش پرشتاب تولید انرژی های تجدیدپذیر خواهد بود. این انرژی­ها که در سال 2018 کمتر از 800 بیلیون کیلوات ساعت، تولید دارند، تا سال 2050 به بیش از 1.5 تریلیون کیلوات ساعت خواهند رسید. بیشترین سهم تولید انرژی مربوط به خورشید، پس از آن باد، سپس برق آبی و در انتها ژئوترمال خواهد بود.

ی

ایالات متحده تا سال 2020 صادرکننده خالص انرژی خواهد شد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی، این کشور تا سال 2020 به صادرکننده خالص مایعات نفتی تبدیل خواهد شد. همچنین تا سال 2050 به عنوان صادرکننده خالص گازطبیعی و ذغال سنگ، به ویژه ذغال کک به دنیا معرفی خواهد شد.

ایالات متحده سهم گاز طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر در تولید الکتریسیته را افزایش خواهد داد که این به دلیل پایداری قیمت پایین گاز طبیعی و کاهش هزینه انرژی های تجدیدپذیر در تولید الکتریسیته است.

سهم سرمایه گاز طبیعی در سال همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و از 34 درصد در سال 2018 به 39 درصد در 2050 خواهد رسید.

سهم انرژی­های تجدیدپذیر به ویژه تولید برق آبی از 18 درصد در سال 2018 به 31 درصد در 2050 افزایش خواه یافت. این اتفاق عمدتا به دلیل رشد تولید به واسطه انرژی باد و خورشید است. رشد انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق در آمریکا به حدی شتاب دارد که پیش بینی می شود در کمتر از یک دهه، جایگزین انرژی هسته ای و ذغال سنگ خواهد شد.

تلاش آمریکا برای وابستگی بیشتر کشورهای جهان با اهرم انرژی

آمریکا که این روزها به یکی از بازی گردانان اصلی کنترل قیمت نفت در جهان تبدیل شده است، با در دست داشتن رکورد تولید نفت، به یکی از مهمترین اهرم­های تغییر قیمت طلای سیاه در جهان تبدیل شده است. آمریکایی ها با وجود افزایش تولید نفت و تلاش برای کاهش وابستگی به کشورهای دیگر، در برنامه بلندمدت خود جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر را هدف قرار داده­اند. آیا ایالات متحده می­خواهد با کاهش وابستگی به مصرف نفت، در عین افزایش تولید، وابستگی کشورهای جهان به منابع داخلی خود را افزایش دهد؟