۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

چطور نفت ونزوئلا از تابلوی معاملات جهانی حذف شد؟/نقشه جدید آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم

۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۱۸
کد خبر: 331618
چطور نفت ونزوئلا از تابلوی معاملات جهانی حذف شد؟/نقشه جدید آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم

در حالی فروش نفت خام سنگین ونزوئلا به کمترین میزان خود در دهه اخیر رسیده است که پیش از این کارشناسان نفتی پیش بینی کرده بودند حذف این کشور از لیست صادرکنندگان نفت، سبب تقویت قیمت‌ها در بازار جهانی می شود. از سویی دیگر پالایشگاه های آمریکا که بزرگترین خریداران نفت ونزوئلا محسوب می شوند، در پی یافتن جایگزین مناسب برای خوراک نفت هستند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در حالی ونزوئلا با کودتا دست وپنجه نرم می کند که تحریم های نفتی آمریکا علیه این کشور به اوج خود رسیده است. در این بین نکته جالب توجه، وابستگی نسبتا شدید پالایشگاه های آمریکایی به نفت سنگین ونزوئلا است. اما گزارش ها  حاکی از آن است که ترامپ پیش از تنگ تر کردن حلقه تحریم نفت ونزوئلا، جایگزینی را برای خوراک پالایشگاهی آمریکا یافته است.

گفتنی است مطابق با آمارها، پالایشگاه های آمریکا در ماه سپتامبر تنها 500 هزار بشکه در روز از ونزوئلا نفت خریده اند که البته با شروع دور مجدد ریاست جمهوری مادرو، این میزان از خرید نفت از ونزوئلا نیز به کمتر از 100 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

کارشناسان بازار نفت بر این باورند که پیش از شروع دور جدید تحریم های شدید نفتی آمریکا علیه ونزوئلا، پالایشگاه های آمریکایی جایگزین مناسبی برای نفت سنگین ونزوئلا یافته اند و از این رو آمادگی برای کاهش بیشتر خرید نفت از ونزوئلا دارند.

از سویی دیگر ترامپ برای جلوگیری از بروز شوک احتمالی به بازارهای نفتی دنیا در اثر خروج ونزوئلا از تابلوی معاملاتی بازارهای بین المللی، مجددا اقدام به آزادسازی ذخایر نفتی آمریکا کرده است. از سویی دیگر با مذاکرات پشت پرده با روسیه و تعهد این کشور برای عدم کاهش بیشتر تولید، آمریکا در تلاش است تا بی سر وصدا ونزوئلا را از نقشه نفتی جهان حذف کند. گفتنی است ونزوئلا از اعضاء کارتل اوپک بوده و هم اکنون وزیر انرژی این کشور دبیر گروه 14 عضوی اوپک است.

همچنین اعمال تحریم های سخت مالی بر ونزوئلا سبب شده تا این کشور از پس هزینه اورهال پالایشگاه های خود برنیاید وبدین روش یک به یک پالایشگاههای ونزوئلا از مسیر تولید فرآورده های  نفتی خارج شوند.

در نتیجه به نظر نمی رسد ونزوئلا برای مدت زمان طولانی بر مصائب حاصل از تحریم فائق آید چراکه آمریکا با اهرم های متفاوت از قبیل یافتن جایگزین نفت سنگین و همچنین مدیریت عرضه و تقاضای جهانی نفت، سعی در حذف کردن این کشور آمریکای جنوبی از لیست صادرکنندگان نفتی دارد.حال باید دید دوئل سنگین نفتی ترامپ ومادرو، بازارهای جهانی نفت را به کدام سو هدایت می کند.