۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

از دست دادن دو بازوی اوپک منجر به افزایش نگرانی در بازار نفت خواهد شد/ هشدار شرکت‌های نفتی به ترامپ، نسبت به تحریم ونزوئلا

۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 331554
از دست دادن دو بازوی اوپک منجر به افزایش نگرانی در بازار نفت خواهد شد/ هشدار شرکت‌های نفتی به ترامپ، نسبت به تحریم ونزوئلا

ونزوئلا که ریاست دوره ای اوپک در سال 2019 را برعهده دارد، با احتمال تشدید تحریم نفت از سوی آمریکا روبروست. این اتفاق بازارهای جهانی نفت را با نگرانی هایی روبرو کرده است. شرکت های نفتی درباره عواقب تشدید تحریم به آمریکا هشدار جدی داده اند.

اقتصاد آنلاین-منصوره محمدی، تنش های داخلی در ونزوئلا به اوج خود رسید. این کشور که یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، یکی از اعضای اوپک است که از ابتدای سال جاری میلادی، ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد.

از روز گذشته و با شدت گرفتن تنش بین  رهبر مخالفان و رئیس جمهور فعلی ونزوئلا،  اختلاف بین ایالات متحده و این کشور شدت گرفت. این امر نگرانی های متعددی در بازار جهانی نفت و در بین اعضای اوپک بوجود آمده است.

در روز چهارشنبه، ساعاتی پس از آنکه خوان گوادیو خود را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا حمایت رسمی از وی را اعلام کرد. این اتفاق باعث شد نیکلاس مادورو، به مقامات آمریکایی 72 ساعت فرصت دهد تا خاک این کشور را ترک کنند.

اتفاق روز گذشته پیش بینی افزایش تحریم بخش انرژی ونزوئلا از سوی ایالات متحده را شدت بخشید. این اتفاق می تواند به فروپاشی احتمالی ونزوئلا بیانجامد.

هرچند که آشفتگی سیاسی ونزوئلا در کوتاه مدت ممکن است باعث کمبود نفت برای پالایشگاه های آمریکا شود اما این اتفاق تاثیری در تصمیم  ترامپ نداشت. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اگر این وضعیت ادامه یابد تحریم های نفتی ونزوئلا را تشدید خواهد کرد. محروم کردن این کشور از واحدهای انرژی در حالی که بخش بزرگی از بودجه خود را در بحران اقتصادی ونزوئلا از درآمدهای حاصل از نفت به دست می آورد ممکن است به ویرانی اقتصادی کامل این کشور منجر شود.

اما تبعات این اتفاق تنها به ونزوئلا محدود نخواهد شد، جدای از اینکه ونزوئلا اکنون ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، موج این تحریم می تواند در ابعاد گسترده تری بر بازار نفت جهان نیز اثر گذارد و رابطه بین اوپک و ایالات متحده را پیچیده تر کند.

به عقیده هلیما کرافت، استراتژیست سرمایه، ونزوئلا در سال 2019 بین 300 هزار تا 500 هزار بشکه در روز کاهش تولید خواهد داشت و اگر تحریم نفتی آمریکا بر این کشور تشدید شود، این مقدار به صدها هزار بشکه در روز خواهد رسید.

اما تحریم ترامپ، احتمالا بر عرضه جهانی نفت خام فشار وارد خواهد کرد. با توجه به تحریم نفت ایران که از ماه نوامبر آغاز شده است، جهان دو نیروی موثر تولیدکننده نفت را از دست خواهد داد. در واقع دو کشور اوپک که جایگزینی برای نفت آنها در جهان وجود ندارد، از عرصه بازار نفت خارج خواهند شد.

از سوی دیگر شرکت های نفتی به ترامپ هشدار دادند که واردات نفت ونزوئلا را محدود نکند، زیرا این اتفاق به طراحی خطوط لوله نفت و گاز خلیج فارس و سواحل شرقی ضربه می زند و منجر به افزایش قیمت بنزین خواهد شد.  اما اگر ونزوئلا گوادیو را به رسمیت نشناسد، آمریکا به احتمال زیاد تحریم های نفتی این کشور را تشدید خواهد کرد.

این اتفاق تاثیرات بالقوه ای بر اوپک خواهد داشت. ونزوئلا امسال ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد، در واقع رئیس جمهور و وزیر انرژی این کشور، رئیس اوپک در سال 2019 خواهند بود. به عقیده یکی از مقامات ونزوئلا، تحریم این کشور جز دردسر چیزی برای آمریکا به همراه ندارد.

قیمت نفت از شب گذشته و به دنبال تشدید بحران ونزوئلا کاهش یافته است، باید منتظر ماند و دید واکنش بازار جهانی نفت به تحولات این کشور و تصمیم مقامات آمریکایی چه خواهد بود.

اوپک