۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

ادعای جدید آمریکایی ها در خصوص تحریم نفتی ایران/ عربستان پیشرو در کاهش تولید

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 329296
ادعای جدید آمریکایی ها در خصوص تحریم نفتی ایران/ عربستان پیشرو در کاهش تولید

شواهد نشان می دهد که رویکرد دولت ترامپ در تحریم نفتی ایران متفاوت از رویکرد دولت قبلی آمریکا است و به دنبال آن است تا با فشار حداکثری بر ایران تمام مسیرهای ممکن در دور زدن تحریم ها را شناسایی و مسدود کند.

به گزارش خبرنگار بین الملل اقتصاد آنلاین، به دلیل افزایش سریع تولید نفت آمریکا، قیمت نفت در ماه نوامبر با وجود تحریم های یک جانبه ایران از سوی این کشور، کاهش یافته است.

از سویی دیگر اما اوپک و متحدانش برای پایدار نگه داشتن قیمت نفت دست به کاهش تولید زده-اند، در این بین مسولین آمریکایی از رصد بازار برای تصمیم گیری در مورد ادامه معافیت ها به هشت کشور معاف از تحریم نفتی و معامله مجدد با ایران خبر می دهند.

معافیت نفتی برای چین، هند، یونان، تایوان، ترکیه، ایتالیا، ژاپن و کره شمالی در ماه می متوقف خواهد شد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در نشست ابوظبی گفته است " وقتی می توانیم عرضه بیشتری در بازار نفت داشته باشیم، این امر ما را در مسیر بهتری می گذارد که صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانیم."

قیمت نفت از کریسمس تا کنون 9 دلار در هر بشکه افزایش یافته و بهای  آتی برنت نیز در آخرین معاملات 59 دلار و 34 سنت در هر بشکه بوده است، زیرا عربستان سعودی بنابر تعهدات خود تولید نفت را در ماه دسامبر 400 هزار بشکه کاهش داده که این رقم بیش از مقدار مورد توافق با اعضای اوپک و غیراوپک بوده است. در عین حال خروجی نفت ایران نیز به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

برایان هوک در مصاحبه ای با گلوبال پلاس، استراتژی تحریم های آمریکا علیه ایران را شرح داده و گفته است دولتش همچنان می تواند از اقدام های خصمانه اقتصادی برای افزایش فشار بر ایران استفاده کند و قیمت نفت را برای مصرف کننده پایین نگه دارد. هوک: ما این کار را انجام دادیم، این تضاد نیست، ما با موفقیت هم آنرا انجام دادیم!

اما حالا که قیمت نفت، بسیار بالاتر از قبل است!

هوک: نه، چون زمانی که ترامپ در ماه می اعلام کرد برجام را ترک می کند، قیمت نفت بشکه ای 74 دلار بود. ما یک میلیون بشکه از تولیدات نفت ایران را کم کردیم و بعد از آن قیمت نفت کاهش یافت.

ترامپ مدام تقاضای کاهش بیشتر قیمت ها را مطرح می کند. آمریکا چگونه می تواند قیمت ها را پایین نگه دارد، در حالی که تحریم ها را نیز پابرجا گذاشته است؟

هوک: تاحالا که این کار را انجام داده ایم. هیچ دلیلی هم وجود ندارد در ادامه نتوانیم آنرا انجام دهیم. تولیدکنندگان آمریکایی، می توانند تولیدات نفتی خود را در این دوره 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش دهند و این تولیدی بود که ما صادر می کردیم. سعودی ها تولید خود را افزایش دادند. بعد از آنچه که برای ونزوئلا و لیبی اتفاق افتاد، این یک بازار تقریبا مساوی بود و بعد از آن ما با تحریم ایران یک میلیون بشکه دیگر از تولید را گرفتیم.

بنابراین فکر می کنم همکاری خوبی برای اطمینان بخشی به بازار نفت باثبات داشتیم. اکنون ایران درصد کمی از کل تولید نفت به حساب می آید. صادرات نفت ایران از 2.7 میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده و بنابراین ما در حفظ تعادل منافع ملی و منافع اقتصادی خود بسیار موفق بودیم.

در زمینه گاز طبیعی مصالحه ای را در نظر دارید؟

ما هیچ مصالحه مالی را برای هیچ چیزی در نظر نگرفتیم. در زمینه تحریم ها نیز ما رویکرد دیگری نسبت به دولت قبلی آمریکا که صادرات نفت خام را تحریم کرده بود در نظر گرفتیم. ما نفت خام، میعانات گازی و همه محصولات نفتی را تحریم کردیم. 80 درصد درآمد ایران از نفت تامین می شود. اگر به دنبال یک فشار اقتصادی حداکثری هستیم، باید بعد از نفت خام، میعانات گازی و سایر فرآورده های نفتی را نیز تحریم کنیم.