۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب‌نشینی قیمت نفت در پی تشدید نگرانی‌ها از اقتصاد آسیا/ روسیه بازهم وفادار نماند

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 329100
عقب‌نشینی قیمت نفت در پی تشدید نگرانی‌ها از اقتصاد آسیا/ روسیه بازهم وفادار نماند

امروز در حالی شاهد افت قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم که گزارش‌های منفی از اقتصاد چین و هند خوشبینی‌های کارشناسان نفتی در خصوص افزایش قیمت نفت را بی اثر کرد. همچنین عدم کاهش مورد انتظار تولید نفت از سوی روسیه نیز سبب فشار بر قیمت طلای سیاه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز معاملاتی بازارهای جهانی نفت ، معامله‌گران شاهد ریز​ش قیمت ها بودند تا جایی که هربشکه نفت خام دبلیو تی آی در این لحظه با افت  1.63 درصدی معادل(0.84سنت) به قیمت پایه 50.75 دلار رسید. این درحالی است که طی هفته گذشته بالاترین قیمت آن 53.24دلارو پایین‌ترین آن 48.51 دلار بود.

WhatsApp Image 2019-01-14 at 02.57.03

قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال هم در این لحظه با 1.44 درصد(0.87)سنت کاهش به رقمی معادل 59.61 دلار رسید. همچنین دریک هفته گذشته، بالاترین قیمت آن 62.30و پایین‌ترین آن 57.31 دلار معامله شد.

 یکی از اخبار تاثیرگذار بر قیمت امروز نفت افزایش نگرانی ها از جنگ تجاری و تاثیر آن بر اقتصاد چین و هند بود. در این بین دبیر اوپک معتقد است اگر جنک تجاری به رشد اقتصادی چین ضربه بزند، شوک بزرگی به سایر کشورهای آسیایی وارد می شود که این موضوع می تواند بازارهای هدف اوپک را تهدید کند چراکه محدودیت در تجارت، بر عرضه و تقاضای انرژی تاثیر خواهد گذاشت.

 گفتنی است چین و هند از بزرگترین مصرف کننده های انرژی جهان هستند، از این رو نگرانی اوپک از جنگ تجاری و تاثیر بر اقتصاد این دو کشور قابل درک باشد.

از سویی دیگر سی ان بی سی در گزارش اخیر خود از وزیر انرژی عربستان اظهار داشت که کاهش تولید نفت روسیه پایین تر از سطح انتظارات بود. این موضوع نیز سبب افزایش فشار بر قیمت امروز معاملات نفت شد.

از سوی دیگر اما وزیر انرژی عربستان مطمئن است که اوپک و متحدانش می توانند به درستی خروجی نفت را مهار کنند و بازار را از حالت اشباع نفتی خارج کنند. وی همچنین معتقد است اوپک تا قبل از آوریل نیازی به برگزاری نشست فوق العاده ندارد. در این بین همچنین وزیر انرژی عمان در مصاحبه خود با بلومبرگ بیان داشته است که توافق بین کشورهای عضو اوپک و همراهانش از جمله روسیه، می¬تواند قیمت نفت را در حد بشکه¬ای 60 دلار ثابت نگه دارد. او قیمت تجاری نفت را در سال میلادی جاری بین حداقل 60 و حداکثر 70 دلار در نظر گرفته است.