۰ نفر

مدیرعامل شرکت خط و لوله مخابرات نفت در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

سرقت از خطوط لوله انتقال نفت کار افراد بدون مهارت نیست/شایعه ارتباط سارقین با پیمانکاران اجرایی خطوط در نفت دزدی به کجا رسید؟

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹
کد خبر: 328670
سرقت از خطوط لوله انتقال نفت کار افراد بدون مهارت نیست/شایعه ارتباط سارقین با پیمانکاران اجرایی خطوط در نفت دزدی به کجا رسید؟

پس از رسانه‌ای شدن موضوع سرقت از خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از شهرری به مازندران در روزهای پایانی هفته گذشته، شایعاتی در خصوص برداشت چهار ماهه از این خط لوله و همچنین نصب شیر فلکه انشعاب از همان ابتدای احداث این خط لوله توسط پیمانکاران در سطح اخبار منتشر شد که به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی به هنگام و حرفه ای از سوی روابط عمومی شرکت خط و لوله مخابرات نفت ایران پاسخی به آن‌ها داده نشد. از این رو خبرنگار اقتصادآنلاین با پیگیری فراوان موضوع را از مدیرعامل شرکت خط و لوله جویا شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ سه شنبه هفته گذشته اخبار متفاوتی از سرقت خطوط لوله انتقال نفت واقع در روستای گلزار از توابع شهرستان پاکدشت، در رسانه‌ها منتشر شد. در این رابطه جعفری نسب به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: سارقین و افراد متهم در ماجرای دزدی از خطوط لوله انتقال نفت تهران به مازندران، از چهار ماه پیش اقدام به حفر تونل از خارج حریم خط لوله کردند اما زمانی که عملیات نصب شیرفلکه جهت اخذ انشعاب را آغاز کردند با نشتی شدید مواد مواجه شده و ناچار به توقف عملیات سرقت و فرار شده اند. در نتیجه این اقدام مقداری مواد نفتی به زمین‌های اطراف خطوط لوله نشت کرده است، گفتنی است به دلیل اطلاع رسانی نامناسب از سوی روابط عمومی شرکت خطوط لوله و‌مخابرات نفت، شایعاتی در خصوص دست داشتن پیمانکاران خط و لوله در این سرقت و همچنین میزان برداشت از این خط منتشر شد.

 اما مدیرعامل شرکت خط و لوله مخابرات نفت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد زمان و میزان این سرقت گفت: 

 بر اثر بررسی های صورت پذیرفته مشخص شد از ٤ماه قبل زمینى نزدیک خط لوله تهیه و عملیات حفر تونل آغاز شده است، تا به خط لوله رسیدند و زمانی‌که قصد ایجاد انشعاب غیر مجاز و سوراخ کاری را جهت نصب شیرفلکه چهار اینچی داشتند به علت  فشار زیاد مواد نفتی درون خط لوله و نشت شدید فرآورده، عملیات انشعاب گیری  از کنترل خارج شد. پس از آن بود که سارقین ناچار به فرار شدند. پس از اطلاع همکاران ما از تغییر فشار خط و بررسى مسیر، در نهایت توانسته اند منطقه مورد نظر را شناسایى کنند، و پس از حفاری و برخورد با تونل، از آنجا که نمی‌توانستند وارد محدوده باغ اطراف حریم لوله‌ها شوند به نیروى انتظامى اطلاع دادند. پس از آن بود که ماموران با حکم قضایى وارد محل مربوطه شدند و مسیر ورودی تونل شناسایی شد.

البته گفتنی است در اظهارات پلیس آمده که نشت مواد نفتی به زمین ها اطراف محل مورد نظر و شکایت ساکنان منطقه سبب آگاه شدن مسولان ذیربط شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان برداشت از این انشعاب صورت پذیرفته گفت: سارقین از چهار ماه پیش اقدام به تهیه زمین اطراف حریم لوله‌های انتقال نموده بودند و از آن زمان حفاری تونل را آغاز کردند ولى برداشتى انجام‌ نشده بود. زیرا پس از سوراخ کردن لوله جهت انشعاب با فشار قوی مواد مواجه شدند و مجبور به فرار شدند. گفتنی است زمان ورود مراجع قانونی به محل هنوز تجهیزات فنی سارق ها در محل مذکور موجود بود.

مدیرعامل شرکت خط ولوله مخابرات نفت ایران در پاسخ به این سوال که شایعات مطرح شده در مورد هویت سارقین و اینکه احتمالا از پیمانکاران شرکت بوده اند گفت: در این مورد یک نفر توسط پلیس دستگیر شده‌است و به دنبال سایر مجرمین هستیم، اما لازم به ذکر است که آنها هرگز فرصت برداشت نداشته اند که متاسفانه در رسانه‌ها خلاف این منتشر شده بود.

جعفری نسب همچنین در خصوص احتمال عضویت افراد متخصص در این دزدی اعلام کرد در حاضر در کشور حدود ٧٠هزار کیلومتر خط لوله وجود دارد، اعم از نفت، گاز، و سایر خطوط کشیده شده، در تمامى آن ها پیمانکاران کار کرده‌اند، تعدادى زیادی در این حوزه فعالیت کرده و خطوط را می‌شناسند و اینگونه نیست که به نظر عجیب بیاید که فرد متخصص و حرفه‌ای اقدام به سرقت کرده باشد چراکه این عمل نیاز به تخصص و آگاهی فنی و مسیری از خطوط لوله دارد.

وی همچنین در مورد میزان حریم خطوط لوله گفت: بسته به سایز خطوط متراژ حریم ها متفاوت است،به طور مشخص خط مذکور ،  در یک طرف حدود ٤ متر و سمت دیگر نزدیک به ١٢متر حریم دارد. و ما در حریم مشکلى نداریم چرا که خط بان ما روزانه مشغول تردد است ولى اگر شخصی در خارج از حریم، ساخت و سازى انجام دهد یا زمینى بخرد ما بر روى آن کنترلى نخواهیم داشت به دلیل اینکه از حریم ما خارج است.

آیا جز این، موارد دیگرى هم به این شکل  بوده است؟بله، مناطق مختلفی این اتفاق افتاده اما معمولا با توجه به شرایط  از قبیل افت فشار و علایم دیگر،  ما متوجه سرقت شده و اقدام لازم صورت می پذیرد. ولی در بعضى موارد برداشت هم شده اما درنهایت با کمک ماموران نیروى انتظامى مشکلات بر طرف شده است.

وی همچنین از همه هموطنان عزیز تقاضا کرد به جهت حفظ سرمایه های ملی و جلوگیری از آلودگی محیطی و حوادث ناشی از دستکاری تاسیسات خطوط لوله تقاضا داریم از ورود به حریم خطوط لوله خودداری نمایند.