۰ نفر

تاثیر فروش نفت با ارز ملی کشورها بر اقتصاد ایران

۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۴
کد خبر: 328234
تاثیر فروش نفت با ارز ملی کشورها بر اقتصاد ایران

محمود جامساز، اقتصاددان ایرانی دریافت ارزهای ملی برخی کشورها؛ مانند روپیه هند، یوان چین، روبل روسیه و غیره در ازای فروش نفت را به زیان ایران دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آناتولی، مقامات هند دور روز پیش درحالی‌که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای انجام مذاکرات اقتصادی-سیاسی در دهلی نو به سرمی‌برد، گفتند که خرید نفت این کشور با روپیه (به جای دلار) را آغاز کرده‌اند.

وزارت دارایی هندوستان نیز پیش‌تراعلام کرده که چنانچه پالایشگاه‌های این کشور روپیه پرداختی بابت واردات نفت خام از ایران را در بانک‌های هندی ذخیره کنند، از مالیات سنگین معاف خواهند شد.

پیش‌تر، مسئولین اقتصادی روسیه، کره‌جنوبی، چین و عراق هم گفته‌اند که احتمال دارد در ازای خرید انرژی (نفت و‌ گاز) و کالا از ایران، به‌جای دلار، روبل، وون، یوان، دینار به این کشور بپردازند.

در این زمینه محمود جامساز، نویسنده و اقتصاددان درباره تاثیر دریافت ارزهای ملی واردکنندگان کالا و انرژی از ایران بر اقتصاد کشورش گفت:

«ارزهایی که (در بالا) ذکر کردید در سبد پول‌های معتبر جهان؛ نظیر دلار، پوند استرلینگ، فرانک سوئیس و یورو از اعتبار قابل‌اعتنایی برخوردار نیستند. بی‌تردید فروش نفت با ارزهاى ملى کشورهاى خریدارى که ارز آنها داراى وزن جهانى نیستند به زیان ایران است.

به این دلیل که واردکنندگان ایرانى که ثبت سفارش آنان با ارزهاى مذکور انجام می‌شود، ناگزیرند آنها را در کشورهاى همسایه توسط بروکرها به دلار یا یورو تبدیل کنند که هزینه مبادله به آن تعلق می‌گیرد. در نتیجه کالاى وارداتى گران تمام و نهایتا از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود».

او در مورد عواقب تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر روند فروش نفت و اقتصاد این کشور در سال جدید میلادی نیز اظهار داشت:

«آمریکا 6 ماه به 8 کشور فرصت داده تا نفت از ایران خریدارى و طى این مدت پالایشگاه‌هاى خود را براى پالایش نفت غیرایرانى آماده کنند. ضمنا قرار است پس از شش ماه در هر مرحله خرید خود از ایران را یک‌سوم کاهش دهند تا به صفر برسد.

دولت عراق اعلام کرده که با وجود علاقه زیاد براى حفظ و بسط روابط دیپلماتیک با ایران از تحریم‌هاى ایالات متحده آمریکا براى حفظ منافع ملى خود پیروى می‌کند. روسیه قرار است نفت در مقابل کالا و روبل از ایران خریدارى کند.

ژاپن براى 3 ماه از آمریکا مجوز خرید گرفته است. شرکت دولتى نفت چین اعلام کرده که خرید خود از ایران را قطع می‌کند. بنابراین فروش نفت ایران با توجه به این محدودیت‌هاى شدید، زیر قیمت فوب خلیج فارس انجام خواهد شد که به زیان این کشور است.

آمریکا براى کاهش قیمت جهانى نفت به عربستان سعودی و روسیه براى افزایش تولید خود فشار آورده است. این دو کشور علی‌رغم نشست اوپک (روسیه به‌عنوان عضو غیراوپکى در نشست اوپک شرکت کرد) تولید نفت خود را افزایش داده‌اند.

مقامات روسیه با لابی‌گرى دولت اسرائیل خواهان رفع تحریم‌هاى ایالات متحده آمریکا علیه کشورشان هستند. به همین دلیل روسیه جهت عدم افزایش قیمّت نفت با آمریکا مصالحه کرده است».

جامساز درباره دلایل مختلف ایالات متحده آمریکا برای پایین نگه‌داشتن بهاى بین‌المللى نفت خام نیز تصریح کرد:

«افزایش قیمت نفت سبب می‌شود ایران به لحاظ درآمدى تا حدودى کاهش صادرات خود را جبران کند. میزان صادرات نفت ایران در در بودجه سال 1398 این کشور 1.5 بشکه در روز پیش‌بینى شده که بسیار خوش‌بینانه است.

صادرات نفت ایران قبل از امضای برجام که تحریم‌ها به‌شدت کنونى نبود، روزانه 800 هزار بشکه بود. تحریم‌هاى جدید شامل میعانات گازى هم می‌شود. آمریکا می‌خواهد تمام منافذ ورود ارز به ایران را مسدود کند. پس مانع افزایش قیمت نفت می‌شود تا کاهش صادرات نفت به لحاظ درآمدى جبران نشود.

آمریکا تولید روزانه شیل اویل را به 1.5 میلیون بشکه رسانده و طى 6 ماهى که برای برخى کشورها مجوز خرید از ایران را صادر کرده با افزایش تولید و عرضه ذخایر خود قیمت نفت را در زیر 50 دلار تثبیت می‌کند. درحالی‌که قیمّت هر بشکه نفت در بودجه سال آتی ایران 54 دلار پیش‌بینى شده است».