۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جدیدترین بدعهدی فرانسوی‌ها در خرید نفت از ایران/ فرانسه در اعمال تحریم‌ها کاسه داغ‌تر از آش شد

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 327218
جدیدترین بدعهدی فرانسوی‌ها در خرید نفت از ایران/ فرانسه در اعمال تحریم‌ها کاسه داغ‌تر از آش شد

فرانسه به عنوان یکی از امضا کنندگان توافق هسته ای با ایران که برای محافظت از تجارت خارجی ایران در برابر تحریم های ایالات متحده همراه با دو کشور اروپایی آلمان و انگلستان وعده حمایت داده بود، واردات نفت از ایران را در ماه سپتامبر و پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی به صفر رساند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جدیدترین آمار منتشر شده از سوی خریداران نفت ایران، گزارش‌ها حاکی از آن است که فرانسه بعنوان یکی از حامیان اروپایی ایران در اواسط  سال 2018 خرید نفت خود از ایران را زودتر از موعد اجرایی شدن کامل تحریم های نفتی، به صفر رسانده است. این در حالی است که آخرین ارقام منتشر شده در وب سایت کمیسیون اروپا نشان می دهد که صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا در 9 ماه ابتدایی  سال 2018، رشد 12 درصدی نسبت به مدت ماشبه سال 2017 را تجربه کرده است.

در این گزارش آمده است که اتحادیه اروپا در طول سال 2017 بیش از 11 میلیون و 133 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده که این رقم برای سال 2018 به 12 میلیون و 558 هزار بشکه افزایش یافته است. گفتنی است یونان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا وارد کنندگان اصلی اروپایی نفت ایران در 9 ماه اول سال 2018 بودند. 

از سویی دیگر اما در ماه های اخیر، فرانسه واردات نفت ایران را کاهش داده است، اما تا پیش از این کاهش،  به طور معمول ماهانه 300 هزار تا 800 هزار تن نفت از ایران وارد می کرد. اما در یک اقدام عجیب این رقم در ماه آگوست یعنی پیش از اجرایی شدن تحریم های نفتی ایران  به 40 هزار تن کاهش یافته وسرانجام در ماه سپتامبر یعنی شهریورماه به صفر رسیده است.

همچنین مطابق با گزارش‌ها در 9 ماه اول سال 2018، ترکیه شش میلیون و 451 هزار تن نفت از ایران وارد کرده است. در این بین گفتنی است واردات نفت ترکیه از ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 33 درصد کاهش یافته است چراکه در 9 ماه اول سال 2017، ترکیه 9 میلیون و 621 هزار تن نفت از جمهوری اسلامی وارد کرده است.

همه این ها در حالی است که ایالات متحده تحریم های جدیدی را در مورد بخش انرژی ایران از روز 5 نوامبر با هدف اعلام شده برای کاهش صادرات نفت جمهوری اسلامی به صفر اعمال کرده است. با این حال، امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و تجارت ایران می گوید تعداد خریداران بالقوه نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا افزایش یافته است. وی تاکید کرد که صرف نظر از فشار ایالات متحده، تعداد خریداران بالقوه نفت ایران به دلیل ماهیت رقابتی بازار و تلاش برای سودآوری بیشتر شده است.

گفتنی است در ماه مه سال 2018، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج یکجانبه از برجام داد که طی آن اعلام کرد تحریم های ضد ایران علیه تهران برای حفظ ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود لغو شده است. ترامپ همچنین تصمیم گرفت همه تحریم ها را مجددا به اجرا درآورد و مجموعه ای از محدودیت های جدید را در بخش انرژی، حمل و نقل، مالی و دیگر بخش های ایران اعمال کند و قول داد تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند.