۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

چرا CNG در بین مردم محبوبیت ندارد؟/ راهکارهای تشویقی برای جانشین بنزین

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۲۵
کد خبر: 326373
چرا CNG در بین مردم محبوبیت ندارد؟/ راهکارهای تشویقی برای جانشین بنزین

آمارها حاکی از آن است که روند مصرف CNG درکشور در چند سال اخیر ثابت مانده و به رغم مزیت‌های این نوع سوخت شاهد عدم استقبال عمومی از جایگزینی بنزین با CNG هستیم.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی یکی از دلایل اصلی عدم استقبال مردم کشور از CNG را عدم پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از موتورهای پیشرفته CNGسوز عنوان کرد. به گفته وی چون خودروساز به درستی ساخت و تولید موتورهای CNGسوز را مدیریت نکرده است در خلال سال های اخیر شاهد این موضوع هستیم که روند تولید موتورهای پایه گاز ثابت مانده و رشدی را نشان نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال های 88 تا 91 رشد تولید موتورهای پایه گازسوز مطلوب بوده است، گفت: در سال جاری کمتر از 60 هزار دستگاه موتور پایه گازسوز تولید شده است و در سه سال اخیر نیز این موضوع متاسفانه از سوی خودروسازها حل و فصل نشده و چاره ای برای آن اندیشیده نشده است. این در حالی است که اگر تلاش می شد تا تعداد حداقل 30 درصد از تولید موتور خودرو به موتورهای پایه گازسوز اختصاص می یافت، اکنون هم شاهد مصرف کمتر بنزین در سطح کشور بودیم و هم اینکه مصرف CNG نیز به میزان قابل قبولی افزایش می یافت و در پی آن آلودگی کمتری را به محیط زیست وارد می کردیم.

وی در خصوص ناکارآمدی صنعت خودرو در تولید موتور پایه گازسوز گفت: به غیر از موتور EF7 که در سال 1385 طراحی شده بود و وزارت نفت تکنولوژی آن را وارد کرد، هیچ موتور جدیدتری در این خصوص طراحی و تولید نشده است. ده چشمه همچنین افزود: اگر ما همگام با تکنولوژی جلو نرویم، استقبال مردم از موتورهای پایه گازسوز کاهش می یابد.

ده چشمه یکی دیگر از دلایل عدم افزایش استقبال از CNG را نبود موتورهای پایه گاسوز در حمل و نقل عمومی و همچنین وانت‌بارها  توصیف کرد. به گفته وی هنوز هم موتور گازسوزی برای پیمایش مسافت های طولانی طراحی نشده است. در این بین یکی دیگر از دلایل ضعف موتورهای گازسوز، عدم واردات موتورهای جدید با تکنولوژی به روز است. به عقیده وی آزادسازی ورود خودروهای جدید می توانست یک بازار رقابتی و نتیجتا بهبود موتورهای طراحی شده را ایجاد کند. همچنین مردم با دیدن تکنولوژی جدید در زمینه CNG به این باور می رسیدند که موتورهای پایه گازسوز در نوع خود بهترین هستند.

در این خصوص ده چشمه با اشاره به موضوع واردات تکنولوژی موتور پایه گازسوز گفت: با یک موسسه سویسی پیشتاز در عرضه موتورهای سنگین پایه گازسوز وارد مذاکره شده ایم و تعاملاتی برای بررسی و ارائه موتور مناسب برای خودروهای ایرانی صورت گرفته که انتظار می رود در آینده نزدیک این تحقیقات به طراحی و تولید موتورهای پیشرفته ختم شود.

همچنین یکی دیگر از طرح های تشویقی برای ایجاد انگیزه در میان عموم جامعه، کاهش قیمت CNG برای مشتریان خوش مصرف این نوع سوخت است. ده چشمه با بیان این موضوع تاکید کرد: در آینده نزدیک طرحی برای تشویق مشتریانی داریم که CNG را جایگزین بنزین می کنند.

ده چشمه یکی دیگر از دلایل عدم استقابل از مصرف CNG را پایین بودن قیمت بنزین عنوان کرد. وی با بیان این موضوع که در حال حاضر تفاوت قیمت ناچیز میان بنزین و گاز طبیعی سبب بی‌رغبتی مردم در استفاده از CNG شده است چراکه هم اکنون قیمت یک لیتر بنزین ارزان تر از یک لیتر آب است. در نتیجه نمی توان انتظار داشت مردم رغبتی به کنار گذاشتن مصرف بنزین داشته باشند. همچنین که تکنولوژی موتورهای گازسوز نیز بسیار ضعیف بوده و مردم را بی انگیزه نسبت به استفاده کرده است.

ده چشمه دلیل دیگر عدم جایگزینی بنزین با CNG را نبود تعداد جایگاه کافی و در دسترس دانست و گفت: ما از نظر ظرفیت و تامین گاز کمبودی نداریم و میانگین کارکرد کمپرسورها زیر هشت ساعت است،  یعنی یک سوم ظرفیت یک کمپرسور در حال بهره‌برداری است. همچنین یکی از موضوعاتی که به نظر می رسد در افت میزان مصرف CNG دخیل باشد، عدم جانمایی صحیح جایگاه ها باشد و عموما دسترسی به این جایگاه ها سخت تر است. البته این موضوع در کلان شهرها بیشتر خودنمایی می کند چراکه قیمت زمین در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از شهرهای کوچک است. خوشبختانه مذاکرات خوبی با شهرداری های شهرهای بزرگ صورت گرفته که این ارگان ها جانمایی صحیح جایگاه ای CNG را بر عهده گرفتند.