۰ نفر

لاهوتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین بیان کرد؛

افزایش قیمت بنزین، شاید وقتی دیگر/افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده محتمل است

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 326114
افزایش قیمت بنزین، شاید وقتی دیگر/افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده محتمل است

لاهوتی در خصوص زمان افزایش نرخ بنزین گفت: از آنجایی که دولت در بودجه ارائه شده خود درآمدی از منبع افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام و پیش‌بینی نکرده است، به نظر نمی رسد در آینده نزدیک -دو یا سه ماهه اخیر- این افزایش نرخ انجام شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال 98 بیان کرد که فعلا در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، دولت افزایش نرخی برای حامل های انرژی به ویژه بنزین در بودجه پیش بینی نکرده است. اما باید جلوتر برویم تا ببینیم زیر ساخت های اقتصادی دولت برای افزایش نرخ و یا حتی دو نرخی شدن حامل های انرژی از چه زمانی اجرایی می شود. 

این نماینده مجلس اما پیش بینی می کند که سال آینده حتما ما شاهد افزایش نرخ بنزین و سایر حامل های انرژی باشیم چراکه در سال گذشته هم دولت در نظر داشت 17 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت بنزین درآمد داشته باشد که نهایتا مجلس با این تصمیم مخالفت کرد. اما امسال دولت در بودجه درآمدی را از این محل پیش بینی نکرده است اما روندی که از مصرف 90 میلیون لیتری بنزین و همچنین قاچاق آن در حال حاضر دیده می شود چاره ای جز افزایش قیمت بنزین را برای دولت نگذاشته است.

 وی البته این موضوع را نیز خاطرنشان کرد که افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی تنها راه کنترل و کاهش میزان قاچاق نیست اما می تواند تا حدی این موضوع را مدیریت کند. لاهوتی ضمنا با اشاره به قاچاق نسبتا گسترده سوخت گفت: قطعنا قاچاق از طریق دریا و کشتی کار یک باند حرفه ای و با رانت است و صرفا با افزایش نرخ نمی توان آن را کاهش داد. چرا که تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه بالاست و نمی توان به یکباره این اختلاف را جبران کرد.

لاهوتی اما در خصوص دغدغه نمایندگان مجلس از جهش تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین گفت: درست است که باید فکری به حال مصرف افسارگریخته و همچنین قاچاق وسیع بنزین کرد اما مهم تر از آن برای ما نمایندگان، افزایش مجدد تورم است که معیشت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی در این باره افزود: درست است که دولت توجیهاتی را برای افزایش نرخ بنزین و مهار تورم پس از آن ارائه داده و می گوید ما حتما این تروم را با افزایش حمل و نقل عمومی کنترل خواهیم کرد اما وابستگی شدید تورم به قیمت بنزین در کشور ما انکار نشدنی است. از این رو دولت پیش از اعمال افزایش نرخ بنزین باید اعتماد نمایندگان را برای مهار تورم جلب کند چراکه در حال حاضر و بدون افزایش قیمت حامل های انرژی فعلا ما با تورم 80 درصدی مواجهیم. 

لاهوتی تاکید که ما نمایندگان درصورتی تن به افزایش نرخ حامل های انرژی می دهیم که دولت هم نگرانی ما از بابت معیشت مردم را برطرف کند. در نتیجه اگر ما به جمع‌بندی برسیم که دولت می تواند با راهکارهایی که ارائه می دهد تورم ناشی از افزایش نرخ بنزین را کنترل کند، ما نیز رای مثبت به این موضوع می دهیم. در غیر این صورت شاید مانند سال گذشته اگر ببنیم دولت فکری به حال وضعیت اقتصادی پس از افزایش نرخ بنزین نداشته باشد، با این موضوع مخالفت کنیم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد که نمی‌توان نقاط قوت این طرح از جمله افزایش درآمد دولت ، افزایش اشتغال، کاهش مصرف سوخت و کنترل قاچاق سوخت را نادیده گرفت اما پیش از این باید اطمینان خاطر داشته باشیم که با افزایش نرخ بنزین شاهد جهش 30 یا 40 درصدی تورم نخواهیم بود.