۰ نفر

فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق مطرح کرد؛

توزیع سوخت بجای قاچاق در سیستان و بلوچستان

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 325606
توزیع سوخت بجای قاچاق در سیستان و بلوچستان

سردار سرتیپ پاسدار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور با بیان اینکه مخالف قاچاق سوخت هستیم، می گوید در صورت تصویب طرح رزاق و توزیع سوخت معیشتی، اشتغال وسیعی در مناطق مرز نشین ایجاد کرده و جلوی قاچاق سوخت را خواهد گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، گفت وگو تیم اعزامی با سردار «محمدمارانی» در دفتر فرماندهی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در شهر زاهدان انجام شد.

سردار با چهره ای آفتاب سوخته و مصمم به سوالاتی درباره مسایل مختلف امنیتی و نیز فعالیت های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در استان سیستان و بلوچستان پاسخ داد.

او فرمانده قرارگاهی است که مسوولیت امنیت شرق کشور را برعهده دارد. پرسش هایی از طرح های امنیتی سپاه در استان سیستان و بلوچستان آغاز و به برنامه های اشتغالزایی ختم شد. مارانی می گوید قرارگاه قدس جنوب شرق طی 8 سال گذشته 9 هزار پروژه عمرانی در این استان اجرا کرده است. او از طرح رزاق یا طرح توزیع سوخت معیشتی سخن می گوید که در صورت اجرا صدها هزار نفر از مرزنشینان فقیر را صاحب درآمد می کند و از سویی جلوی قاچاق سوخت را تا حد زیادی خواهد گرفت.

متن گفت و گو یا سردار محمد مارانی در پی می آید:

 اقدامات انجام شده توسط قرارگاه قدس در استان سیستان و بلوچستان را تبیین کنید؟

 قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مسوولیت امنیت منطقه جنوب شرق کشور را برعهده دارد. این منطقه از نظر جغرافیایی، اقلیمی، قومیتی، مسائل فرهنگی و اقتصادی تفاوت های قابل توجهی را با دیگر مناطق کشور دارد.

ما در کشور اقوام زیادی داریم: کرد و ترک و بلوچ و ترکمن و عرب و فارس و لر و غیره و هر قومی هم فرهنگ خاص خود را دارد.

در منطقه جنوب شرق اقوام فارس و بلوچ زندگی می کنند. فرهنگ اصیلی در این منطقه وجود دارد که اگر به عقبه این دو قومیت برگردیم می بینیم که خدمات زیادی به این کشور انجام داده اند. در مقابل تجاوز کشور انگلیس در دوره های گذشته این دو قوم کوشش زیادی برای حفظ خاک و سرزمین ایران یا به تعبیری «مام میهن» کردند به عبارتی خاک خود را مادر خود می دانند. مردم بزرگواری هستند.

خشکسالی های مداومی که در منطقه ایجاد شد مشکلات زیادی را برای ساکنین ایجاد کرد. باید تلاش کنیم این کمبودها برطرف شود.

منطقه جنوب شرق تنوعی از انواع جغرافیا دارد. هم ارتفاعات، هم دشت، هم کویر شن و ماسه و هم دریا را دارد.

مشکل بزرگی که در این استان وجود دارد بحث آب است. ما چند روز پیش دیداری با فرمانده محترم قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در غرب کشور داشتم پرسیدم در حوزه استحفاظی شما وضع بارندگی چطور است؟ ایشان گفت برف همه جا را بسته است طوری که یکی دو ماه است تردد نمی توانیم بکنیم.

گفتم: خوب. این جا اما باران هم نمی آید و نیاز شدید به آب داریم.

این مثال را زدم تا مشکلات سیستان و بلوچستان را تا حدی بیان کرده باشم.

این جا زمین وجود دارد اما آب کم است. این مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد کرده است. باید تلاش کنیم این مشکلات را حل و فصل کنیم. برنامه هایی دولت و نظام برای حل مشکل اشتغال در منطقه دارد.

چه اقداماتی برای تامین امنیت استان انجام شده است؟

 مردم به دو چیز واقعا نیاز دارند:1. امنیت 2.بهداشت و درمان.

این در کلام معصوم(ع) هم است. امنیت در سیستان و بلوچستان از قدیم فراز و نشیب فراوانی داشته است.

یک وقتی ناامنی نه تنها در این استان بود بلکه از این استان به استانهای هم جوار نفوذ پیدا می کرد.

برخی ناامنی هایی که در افغانستان و پاکستان رخ می دهد به این سیستان و بلوچستان سرریز می شود. قبلا این مشکلات از استان سیستان و بلوچستان به سایر استانها از جمله هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان و حتی یزد و فارس سرایت پیدا می کرد.

بعد از دفاع مقدس سردار حاج قاسم سلیمانی که خدا حفظش کند فرمانده همین قرارگاه قدس بود. بعد از این که از جبهه ها برگشتیم و در سال 70 لشگر ثارالله در کرمان مستقر شد. ناامنی در شهرهای استان کرمان زیاد بود. در شهر سیرجان که با استان فارس مرز دارد، در زرند که با استان یزد مرز دارد، در شهرستان های کهنوج و منوجان که با استان هرمزگان مرز داشت ناامنی های بسیار زیادی وجود داشت.

حاج قاسم یک نامه را خدمت حضرت آقا نوشت و مجوز لازم برای انجام عملیات هایی برای برطرف کردن ناامنی ها در کرمان را دریافت کرد.

کاروان هایی با حدود 50-60 خودرو در جاده اصلی کرمان به زاهدان حرکت می کردند و بین بم و کرمان جاده را می بستند و عبور می کردند و می رفتند. در سیرجان و بم ساعت 2 بعدازظهر درگیر می شدند و از مردم اخاذی می کردند و خودروهای شاسی بلند را می دزدیدند.

مردم از این وضعیت خیلی مستاصل و ناراحت بودند. قرارگاه قدس وارد عملیات شد و تعداد زیادی از این اشرار را به هلاکت رساند و آرامشی نسبی را در منطقه حاکم کرد.

اما در کنار این کار دو اقدام دیگر هم باید آن زمان صورت می گیرد یکی بحث معیشت و اقتصاد و دیگری بحث اقدامات فرهنگی و آموزش.

این دو برای آن که این امنیت به امنیتی پایدار تبدیل شود باید مورد توجه قرار می گرفت که آن طور که باید نگرفت. البته طرحی به نام«احرار» ضمیمه این طرح امنیت شد ولی نتوانستیم خوب عمل کنیم. کمک هایی که باید از طرف دولت انجام می شد. چون بخشی از کارها باید انجام می شد که نشد. یک تعدادی چاه باید حفاری می شد و زمین ها باید تصدیع می شد و در اختیار مردم قرار می گرفت. که این کارها نشد.

زمانی که ماموریت این امنیت به نیروی انتظامی واگذار شد اگر چه برادران ما در نیروی انتظامی تلاش کردند و زحمت کشیدند اما چون آن طرح ها اجرا نشد به تدریج ناامنی ها برگشت.

تا زمانی که جاده تاسوکی را عبدالمالک ریگی بست و حدود 40 نفر را شهید کرد. پای او به استان کرمان باز شد جاده دارزین را بست و بیش از 10 نفر را آنجا شهید کرد. ناامنی ها خیلی زیاد شد.

مجددا سپاه وارد عمل شد و ماموریت امنیت منطقه به قرارگاه قدس واگذار شد.

ما فقط سعی نکردیم با سلاح و تجهیزات و تانک و توپ امنیت را در منطقه برقرار کنیم. اعتقادمان از همان سال 88 که وارد مقوله امنیت در منطقه جنوب شرق شدیم. سردار شهید شوشتری در بدو عملیات به عنوان فرمانده قرارگاه قدس معرفی شد و من هم جانشین او شدم و از کرمان به اینجا آمدیم و مستقر شدیم. اولین گامی که برای تامین امنیت پایدار منطقه برداشتیم استفاده از مردم بومی منطقه است. ما لشکر و تیپ پیاده و زرهی به این جا نیاوردیم. جلساتی با سران طوایف و نخبگان و ذینفوذان سیستان و بلوچستان گذاشتیم و مردم پای کار آمدند.

ما با یک تیر دونشان زدیم. ابتدا از خود مردم اینجا استفاده کردیم چون شناخت دارند و بومی این جا هستند و دلشان برای استان و وطنشان می سوزد و دوم این که با به کارگیری مردم ایجاد اشتغال کردیم.

به جای این که مردم دنبال قاچاق سوخت و برخی انحرافات بروند قریب ده هزار نفر از بومیان را در طرح امنیت مشارکت دادیم.

دولت کجا می تواند یک جا بیش از ده هزار نفر را استخدام کند؟

الان بیش از ده هزار از افراد بومی در طول مرز وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارند.

برای تکمیل این طرح بررسی های زیادی کردیم که نشان داد مشکلات معیشتی ریشه بسیاری از ناامنی هاست.

در این راستا سپاه طرحی را که محرومیت زدایی خوانده می شود و ولی ما نام واقعی آن را مردم یاری و مردم داری می دانیم.

به سفره و معیشت مردم کمک کردیم. الحمدالله دراین باره از سال 88 تاکنون قریب نه هزار پروژه مردم یاری را در زمینه های عمرانی، اشتغال زایی، بهداشت و درمان و فرهنگی و آموزشی انجام شد.

مثلا در بحث عمرانی حدود 3 هزار مسکن برای مردم این جا ساخته شد. فارس و بلوچ و شیعه و سنی هم برایمان مهم نبود. برای مردمی که واقعا نیازمند و محروم بودند این خانه ها را ساختیم. قریب 900 باب از این 3 هزار خانه ها را به طور مشترک همراه برادران عزیز کمیته امداد ساختیم.

 در بخش بهداشت و درمان چه اقداماتی انجام داده اید؟

 در بخش بهداشت و درمان تعداد زیادی خانه بهداشت در منطقه ساختیم. روستاهایی بودند که فاقد هر گونه امکانات بهداشتی بودند. به این روستاها رفتیم و این خانه های بهداشتی را ساختیم و تجهیز کردیم. از نیروهای بومی هم برای کار در این خانه بهداشت ها استفاده کردیم. بعضا هم خودمان داریم دستمزدشان را پرداخت می کنیم.

برخی روستاها که وارد می شدیم مردم تحویلمان هم نمی گرفتند. با یک دید دیگر با ما برخورد می کردند. حتی به برخی فرماندهان ما توهین می کردند. اما ما گفتیم می خواهیم به شما واقعا کمک کنیم. آن جا خانه بهداشت و پایگاه مقاومت و جاده ساختیم و لوله کشی آب انجام دادیم. الان خیلی از این روستاییان نزد ما می آیند و می گویند ما مشکلات دیگر هم دارید در آنها هم به ما کمک کنید.

بیش از 50 بیمارستان صحرایی در سطح منطقه جنوب شهر راه اندازی کردیم که هر بیمارستانی مدت یک هفته تا ده روز فعال بود و از عمل های جراحی جزئی تا بیرون کشیدن تومورهای بزرگ و عمل باز قلب را این جا انجام دادند. بعضی از بیماران را هم به بیمارستان های بزرگ سپاه در نقاط مختلف کشور انتقال دادیم. بعضی از این عمل های جراحی 30 تا 40 میلیون هزینه برداشت اما سپاه به طور رایگان آن را انجام داد. در این طرح نزدیک یک میلیون و نهصد هزار از این جمعیت دو میلیون و هشتصدهزار نفری تحت درمان قرار گرفتند.

ما قریب 900 کیلومتر جاده را در مرز و داخل استان ساختیم. ذینفع این کار مردم هستند.

این ها کارهایی است که باید انجام می شد. از این رو نیروی زمینی سپاه با چندین گروه مهندسی به دستور سردار پاکپور به منطقه آوردیم فعالیت عمرانی خود را شروع کرد. الان سدهای خاکی و سیل بندهایی که در منطقه ساخته شده است با توجه به کمبودهای آبی در منطقه ، جلوی مهاجرت روستاییان را گرفته است. این سیل بندها و سدهای خاکی آب یکسال را پشت خود نگه می دارد و مردم هم از آن برای کشاورزی و آشامیدن استفاده می کنند.

دیگر در بحث آب تصفیه کن، حفاری موتور و چاه آب و از این قبیل فراوان انجام داده ایم.

در بحث اشتغال کارهای خیلی خوبی انجام داده ایم. کارگاه های کوچک و زودبازده از قبیل خیاطی، نانوایی، پرورش دام و طیور تاسیس شده است که در شمار همان 9 هزار پروژه ای است که مطرح کردم.

این اقدامات بسیار ارزشمند بوده است. ما جایی از کشور را سراغ نداریم که از این اتفاقات افتاده باشد.

خدا رحمت کند سردار شوشتری را . یادم هست از ابتدای فروردین 88 تا مهر 88 که در پیشین شهید شد اجتماعات مردمی در نقاط مختلف استان می گذاشتیم. همایشی را در سیرکان شهرستان سرباز گذاشته بودیم. سر طایفه های کشور پاکستان را دعوت کردیم. یکی از سران طوایف پاکستان چند دقیقه ای صحبت کرد. گفت: «مردم ایران مردم بلوچستان ایران قدر نظامتان را بدانید. قدر کشورتان را بدانید. قدر این سردارانی که به استان شما آمده اند را بدانید. خدا شاهد است در بلوچستان پاکستان آرد می خواهند توزیع کنند بعضا آدم کشته می شود. مردم با هم درگیر می شوند آدم کشته می شود. شما شکر خدا را به جای آورید که می آیند با افتخار در خانه تان و به شما کمک می کنند.کشور بسیار خوبی دارید. به سمت زابل که می رفتم چندبار دیدم پلیس ما را متوقف و کنترل کرد. پرسیدم آیا این طرح برای امنیت و مبارزه با قاچاق است. گفتند خیر پلیس سرعت ماشین ها را کنترل می کند تا از حوادث جاده ای کاسته شود.»

برخورد شدیدی با گروههای تروریستی انجام دادیم و توانستیم بسیاری از چهره های این گروه ها را بکشیم. افرادی مثل جلیل قنبرزهی، هشام عزیزی، عبدالرئوف ریگی، ملا هاشم نکوری که روسای این گروه ها بودند. من همیشه می گویم این ها رتبه شان مانند روسای گروه های داعش و النصره و تکفیری های سوریه و عراق بود.

الحمدالله امروز می بینیم ما با این ها در صفر مرز درگیر هستیم. از داخل خاک همسایه ها به سمت ما شلیک و گاهی به پاسگاه های ما حمله می کنند. البته الان داریم در آن سوی مرز هم این ها را کنترل می کنیم و اجازه نمی دهیم از داخل خاک پاکستان و افغانستان هم به ما حمله کنند.

ده هزار نفر نیروی محلی که صحبت از استقرار آنها در مرز و عقبه مرز کردید نوع قرارداد شغلی شان چگونه است؟ آیا استخدام رسمی سپاه هستند؟

 قرارداد به صورت سالیانه با این برادران منعقد می شود. بیمه هم هستند و حقوق می گیرند. هر سال هم مانند بقیه کارمندان درصدی به حقوقشان اضافه می شد. حقوقشان ناچیز است اما سبب ممانعت از بیکاری و روی آوردن این افراد به کارهای خلاف شده است.

ماهی 15 روز کار می کنند و 15 روز هم استراحت دارند. حقوقشان را هم کامل می گیرند. شغل ثابت است.

 تحلیل جنابعالی از اقدام اخیر تروریستی در چابهار چیست؟

 برخی مطالب طبقه بندی است و نمی توانم آنها را بیان کنم. اما آن چه می توانم بگویم این است که بعضی کشورهای بیگانه علنی و برخی مخفیانه گروه های تروریستی را پشتیبانی می کنند. درباره این که رژیم صیهونیستی، آمریکا و بعضی کشورهای دیگر غربی و همین طور برخی دولت های عربی در حملات ترویستی نقش دارند سند داریم.

زمانی«جیش الظلم» که از باقی مانده های«جندالشیطان» است برای تامین ده دلار شارژ تلفن ماهواره ای خود مشکل داشتند. اما الان قریب صدها دستگاه خودرو دوکابین عملیاتی دارند. چه کسی این ها را در اختیارشان قرار داده است؟

ما چندی پیش خودروی لنکروزی را از این گروهک توقیف کردیم که جی پی اس نشان می داد که از یکی از کشورهای عربی بارگیری شده است. به آخرین تجهیزات روز مجهز بود. دوربین های «ترمال(حرارتی)» دید در شب در چهارطرف نصب شده بود طوری که این خودرو در شب نیازی به چراغ نداشت و با همین دوربین ها به وضوح اطراف را می دید.

این خودرو در یک کشور عربی بارگیری کرده بود و وارد یک کشور همسایه شده بود. از آن جا حدود هزار کیلومتر را طی کرد و می خواست وارد مرز ایران شود که ما آن را رصد کردیم و گرفتیم.

روزگاری سلاح های این گروهک فقط کلاشینکف و تیربار و آرپی چی بود. اما امروز به انواع خمپاره های 60،80 و 120؛ دوش پرتاب، ضدهوایی، دوربین های ترمال، جدیدترین اسلحه های تک تیرانداز مجهز شده اند. جیش الظلم الان به روزترین سلاح های دنیا را دارد. چه کسانی این سلاح ها را در اختیار ایشان قرار داده است؟ سرویس های امنیتی بیگانه آنها را این گونه تجهیز کرده اند.

در اتفاقی که در چابهار افتاد سرنخ ها و اطلاعاتی به دست آوردیم که ثابت می کرد صددرصد سرویس های جاسوسی بیگانه در این عملیات دخیل بوده اند.

دلیلش هم امنیتی است که در جمهوری اسلامی وجود دارد. در دنیا کشورهای آمریکا و روسیه و فرانسه بسیاری دیگر مشکلات امنیتی بسیاری دارند. شکر خدا ما دومین یا سومین کشور امن دنیا هستیم.

ریشه این امنیت وحدتی است که بین مردم ایران وجود دارد. شیعه و سنی و کرد و ترک و بلوچ و غیره همگی در کنار هم هستند.

 درباره مرزبانان ربوده شده خبری دارید؟

 در پاسگاه 103 اتفاق منحصر به فردی افتاد که در بحث نفوذ می گنجد. چون سرنخ هایی را دنبال می کنم از پاسخ کامل به سوال شما معذورم.

بعد از آن اتفاق رایزنی های فراوانی از طریق سپاه انجام شد. خودمان دو مرتبه به پاکستان رفتیم و در اسلام آباد جلساتی را با وزیرخارجه، سرویس اطلاعاتی، ارتش و وزیر کشور پاکستان داشتیم. با این رایزنی ها 5 تن از گروگان ها آزاد شدند ولی 6 تن دیگر از گروگان ها هنوز در اختیار تروریست هاست.

همین جا باید از همکاری دولت محترم پاکستان تشکر کنم.

ما با رایزنی هایی که با سرویس اطلاعاتی پاکستان و سران طوایف آن داریم این امید وجود دارد که به یاری خدا 6 گروگان دیگر هم آزاد شوند و به آغوش گرم خانواده های خود برگردند.

 جناب عالی فرمودید که امنیت پایدار نیاز به فقرزدایی هم دارد. مناطق حاشیه نشین و فقیر استان می تواند نقاطی برای جذب نیروی گروهک های تروریستی باشد. پیشنهاد شما برای تحقق امنیت پایدار چیست؟

بله. همین طور است. 90 درصد امنیت قابل کنترل است و 10 درصد آن بخشی است که شما اشاره کردید یعنی حاشیه نشینی.

همه دستگاههای نظام باید با هم همکاری کنند تا بحث حاشیه نشینی در این استان برطرف شود. بخشی از این حاشیه نشینی داخلی است بخشی از آن خارجی.

 منظورتان از این حاشیه نشین های خارجی چیست؟

ما میهمانانی از کشورهای همسایه داریم که این جا دارند زندگی می کنند. این را باید برادرانمان در دولت کمک کنند تا تکلیفش مشخص شود.

حاشیه نشین های ایرانی یا داخلی وضعشان فرق می کند. کسی که ایرانی است حق مسکن و اشتغال و خورد و خوراک دارد و این حق قانونی اش است. باید تلاش کرد که مشکلات این ها را برطرف کرد.

میهمانان کشورهای همسایه چه تعداد هستند؟

 عدد قابل ملاحظه ای هستند.

 آیا قرارگاه در بحث قاچاق سوخت و مواد مخدر ورود پیدا می کند؟

 بله. اما ملاحظاتی داریم. ما می گوییم سوخت دارد قاچاق می شود. در این منطقه سوخت، مواد مخدر و انسان قاچاق می شود.

ملاحظات ما این است که بخشی از سوخت باید ساماندهی شود. ما مرزنشینانی داریم که هیچ زمینه اشتغالی برای آنها وجود ندارد چون اصلا فرصت شغلی برایشان وجود ندارد. ما می توانیم بخشی از این سوختی که دارد قاچاق می شود را قانونی کنیم.

قاچاقچیان سوخت افراد متمکنی هستند و پولشان از پارو بالا می رود. اما کسی که مثلا در کوهک سراوان یعنی 1000 متری نقطه صفر مرزی هیچ شغلی ندارد و رودخانه آن جا هم خشک شده است باید برای معیشت خود و زن و بچه اش چه کار کند؟ هیچ گونه آبی وجود ندارد زمینی برای کشاورزی نیست. نه کارخانه ای وجود دارد که در آن کار کنند. نه شرکتی است و معدنی وجود ندارد هیچ چیز وجود ندارد. این مردم نباید زندگی و ارتزاق کنند. ما می گوییم بخشی از این سوخت باید ساماندهی شود و به این افراد ماهانه سهمیه ای دهیم.

ما طرح این کار را هم به دولت داده ایم. نیروی زمینی سپاه این طرح را به نام «طرح رزاق» به وزارت کشور داده ایم. برادر ما آقای رحمانی فضلی هم از این طرح استقبال کرده اند و به استانداری هم اعلام کرده اند که طرح خیلی خوبی برای ایجاد اشتغال در مرز است.

بیاییم به افراد بگوییم مثلا هر هفته تا 300 تا200 لیتر بنزین به شما سهمیه داده می شود می توانید بدون منع قانونی آن را به آن سوی مرز برده و بفروشید. این طور ماهی حدود 2 تا 3 میلیون دست هر خانواده را می گیرد و با آن می تواند گذران زندگی کند.

ما صددرصد مخالف قاچاق سوخت هستیم.

ما بیش از هزار کیلومتر با پاکستان مرز داریم این مرز همه اش باز شده است. الان 900 کیلومتر جاده در صفر مرزی و عقبه هایش تاسیس کرده ایم. بخشی از مرز را با کانال و سیم خاردار و دژ و بند بتونی بسته ایم تا تردد قاچاق انجام نشود.

معتقدیم سوخت نباید قاچاق شود. بخشی از این سوخت باید به عنوان سوخت معیشتی بین مردم مرز توزیع شود. با قاچاق سوخت هم باید به شدت برخورد شود.

بخش زیادی از سوختی که از سیستان و بلوچستان قاچاق می شود از سایر استان ها وارد این جا می شود. چرا وزارت نفت و سایر ارگان ها اجازه این کار را می دهند؟

مصرف روزانه سوخت در استان سیستان و بلوچستان 3 تا 3.5 میلیون لیتر است چرا باید روزانه قریب به 6.5 تا 7 میلیون لیتر سوخت وارد این استان شود؟! چه کسی باید با این مبارزه کند؟

اگر نیروی انتظامی بخواهد جلوی این قاچاق سوخت را بگیرد بدنام می شود. دو سه روز قبل در همین پایانه مسافربری زاهدان چند ماشین در یکی از خیابان های اصلی با سرعت مشغول قاچاق سوخت بوده اند. نیروی انتظامی آمده جلوی آنها را بگیرد ماشین ها به جدول زده اند و آتش گرفته اند.

نیروی انتظامی متهم به این شده که این ها را با تیر زده است.

والله نیروی انتظامی به این ها گلوله نزده است. سپاه و مرزبانی هم این ها را با گلوله نمی زنند. ما می خواهیم جلوی آنها را بگیریم.

متاسفانه یک روندی شده است که بعضی قاچاقچیان سوخت این را حق قانونی خود می دانند.

ما مرز را داریم می بندیم. اما در «جالق» اتفاق دیگری افتاد.

یک معبری را به طور غیرقانونی باز کرده بودند. حدود 400 تا 500 موتور سیکلت که هر کدامشان 2 تا 3 گالن 60 لیتری سوخت گذاشته اند می خواستند از مرز عبور کنند. بچه های مرزبانی و نیروی انتظامی و قرارگاه سجاد و بسیج جلویشان را گرفته اند این ها اعتراض کرده اند که ما حقمان است چرا جلوی ما را گرفتید؟!

اصلا این ها به چه حقی این کار را می کنند؟ مرز حریم ما است. این کار این افراد جرم است اما آن را حق خودشان می دانند. ما باید از مرز خود دفاع کنیم.

 درباره طرح رزاق سوالی وجود دارد. در صورت تصویب به چه افرادی این سهمیه داده می شود؟

پیشنهادی که ما داده ایم مختص افراد مرزنشینی است که به بسیاری از خدمات دسترسی ندارند. به این ها مجوز بدهیم که مقداری مشخص سوخت را به آن سوی مرزها ببرند. اما ما این افراد را شناسایی و فقر آنها را تایید کنیم. وگرنه برخی در مرز ثروتشان از پارو بالا می رود.

اقدامی برای باز شدن بازارچه های مرزی هم داشته اید؟

 من این پیشنهاد را در«شورای توسعه شرق و غرب» که با مسوولیت وزیر کشور برگزار می شود و تعدادی دیگر از وزرا هم در آن هستند، ارائه دادم. این شورا 4 کمیته دارد: اقتصادی، فرهنگی، اطلاعات و عملیات، اجتماعی.

من مسوول«کمیته اطلاعات وعملیات» در شرق هستم. بحث مرز، بازارچه ها، پایانه های مرزی و گذرهای مرزی در آن جا مطرح شده است. علاوه بر بازارچه ها گذرهای مرزی وجود دارد که کارشان محدودتر است. در بحث کولبری هایی که مطرح شد و مقام معظم رهبری فرمودند که به این کولبری ها باید در منطقه کمک شود و باید با قاچاقچیان برخورد شود، نه کولبرها.

8 گذر مرزی در سیستان و بلوچستان پیشنهاد شده و مطالعات آن انجام و نقاطش مشخص شده است به فضل خدا به زودی راه اندازی می شود. با این کار به این کولبرها کمک زیادی می شود.

بازارچه های مرزی اما فعالند. بازارچه های میلک، میرجاوه، جالق، پیشین و غیره اکنون فعالند و بازارچه ریندان هم به زودی راه اندازی می شود.

این بازارچه ها اگر فعال شوند بخش عمده ای از مشکلات معیشتی و رفت و آمد مردم برطرف می شود.

 در گفت و گو با مردم مشاهده کردیم که احساس تبعیض و نادیده گرفته شدن در برخی وجود دارد. با وجود این اقدامات سازنده ای که انجام شده است هنوز در بسیاری از شاخص ها استان سیستان و بلوچستان شرایط مناسبی در کشور ندارد. ارزیابی و راهکار شما چیست؟

 از نظر امنیت سیستان و بلوچستان جزو استان های امن کشور است. احساس ناامنی در این جا وجود ندارد. اتفاقاتی که این جا می افتد در بسیاری از استان های دیگر هم می افتد.

درباره مشکلات معیشتی باید بگویم که واقعا این طور نیست که دولت و نظام نسبت به این جا بی توجه باشند. من که در صحنه هستم و این ها را از نزدیک می بینم. انصافا نظام این جا سرمایه گذاری کرده است.

راه آهن از چابهار به زاهدان، زاهدان به بم و کرمان، از زاهدان به سمت خراسان و خراسان رضوی در دست مطالعه و اقدام است.

اما شما توجه داشته باشید این جا استانی است که در دوره ستم شاهی بسیار به آن کم توجهی شده است.

در سفری که مقام معظم رهبری در سال 81 به این استان داشتند حضرت آقا فقط در بحث کشاورزی 31 هزار هکتار مصوب فرمودند تا اشتغالزایی ایجاد شود. اگر این 31 هزارهکتار کاملا فعال شود. کما اینکه مقدار زیادی از آن انجام شده است. خود سپاه حدود ده هزار هکتار زمین را تصدیع و به طور رایگان در اختیار بومیان قرار داده ایم. اما چون عقب افتادگی در این استان زیاد بوده است طول می کشد.

من تبعیض را رد می کنم. تبعیض یعنی توجهی به این استان نکنیم.

کشیدن جاده به ما ربطی نداشته است. اما این کار را کرده ایم. در چند سال اخیر نیروی زمینی سپاه جاده ای از سرباز به مرتان و بعد تا صفر مرزی کشید. این کار را با اعتبارات مالی خود سپاه و بدون اعتبارات دولت انجام داده ایم.نزدیک 84 پارچه آبادی و روستا را جاده کشی کرده ایم و آب و برق آن جا را وصل کرده ایم.

مردم این جا بسیار عزیز و قدرشناس و مهمان نواز هستند و این ها را دارند می بینند.

بعضی بزرگان و نخبگان این جا باید کمک کنند. متاسفانه برخی نخبگان اینجا بعضا تبلیغات سرویس های بیگانه را که می شنوند آن را بر زبان می آورند. می گویند عدالت نیست. وقتی طیف پایین هم از نخبگان خود چنین حرف هایی را می شنوند باور می کنند.

خدا گواه است جلسه ای را به حضرت آقا داشتیم. ابتدا سردار خاکپور ملاقاتی با مقام معظم رهبری داشتند و بعد ما خدمت حضرت آقا رسیدیم. من عده ای از بزرگان طوایف را با خودم به آن دیدار بردم. در این دیدارها رسم است که معمولا حضرت آقا ابتدا نماز می خوانند و بعد نماز سلام و علیکی می کنند و بعد هم می روند. اما در آن جلسه وقتی رهبری دیدند برادران سیستان و بلوچستان آمده اند فرمودند این جلسه را به احترام این میهمانهای عزیز می نشینم و صحبت می کنم. از حضور خودشان در سیستان و بلوچستان گفتند. گفتند که من خیلی از طوایف شما را می شناسم. این آقای مولوی ساداتی امام جمعه سراوان در جلسه بود. ایشان گفتند من شما را می شناسم پسر فلانی نیستید. این شخص بعد از جلسه گفت حضرت آقا چه حافظه خوبی دارند. گفتم.

مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند باید به این استان توجه ویژه شود. حضرت آقا علقه خاصی به این استان و مردمش دارند.

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق یک پنجم وسعت کشور شامل استان های سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب شرقی استان کرمان، جنوب استان های هرمزگان و خراسان جنوبی را زیر پوشش دارد.