۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت به زحمت رشد کرد/سایه سنگین ضعف تقاضا بر سر طلای سیاه

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۳
کد خبر: 324218
نفت به زحمت رشد کرد/سایه سنگین ضعف تقاضا بر سر طلای سیاه

در معاملات امروز نفت در بازارهای جهانی روند قیمت‌ها حاکی از پایان دوره سقوط و در نتیجه رشد خفیف نرخ‌ها بود. به عقیده کارشناسان نفتی، دو عامل تزلزل در صنعت نفت شیل آمریکا و همچنین نزدیکی به تاریخ اول ژانویه و آغاز کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای اوپک مهم‌ترین بازیگران این تغییر جهت هستند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز معاملاتی بازارهای جهانی، شاهد رشد نه چندان قوی در دادوستدهای طلای سیاه بودیم. در این بین هر بشکه نفت وست تگزاس کار خود را در قیمت 44 دلار و 9 سنت آغاز کرد که رشد امیدوار کننده ای نسبت به آخرین معامله خود در جمعه گذشته بود. اما بالا بودن فشار عرضه همچنان بعنوان مهم ترین عامل بازدارنده رشد قیمت است که سبب شده تا این لحظه قیمت نفت با بازگشت از روند صعودی ابتدای معاملات به جایگاهی پایین تر از میانگین هفته گذشته تنزل کند.

 در این میان هر بشکه نفت برنت در قیمت 54 دلار  25 سنت شروع به کار کرد که هم اکنون با افت 20 سنتی نشان داد که مقاومت محکی برای صعود به قیمت 55 دلار دارد. قیمت ها پس از افت شدید هفته گذشته اندکی رشد کردند. قیمت نفت برنت طی هفته گذشته 11 درصد کاهش داشت و روز جمعه به پایین ترین رقم از سپتامبر 2017 رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم هفته گذشته 11 درصد افت کرد و بدترین عملکرد هفتگی از ژانویه 2016 را پشت سر گذاشت.

WhatsApp Image 2018-12-24 at 05.07.15

گفتنی است کارشناسان معتقدند حتی با اجرایی شدن طرح کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه ای اوپک از ابتدای سال جاری، بازهم به دلیل ضعف تقاضا و نبود دلایل محکم برای تداوم رشد اقتصادی جهان نباید انتظار بازگشت نفت به قیمت بالای 80 دلار را داشت.

از سویی دیگر استراتژی های آمریکا نیز موید این مطلب است که محدوده قیمتی نفت بین 60 تا 70 دلار مناسب سرمایه‌گذاری و همچنین بازار پُرمصرف این کشور است. رئیس جمهور روسیه نیز در ماه گذشته رضایت خود را از نفت 60 دلاری اعلام کرد. از این رو باتوجه به اجماع قدرت‌های جهانی در خصوص محدوده قیمت نفت، نمی توان جهش قیمتی خاصی را برای این ماده اولیه تصور کرد.

اما در این میان باید به حساسیت نفت شیل آمریکا به افت قیمت به زیر 40 دلار اشاره کرد که کارشناسان بر این باورند ماندگاری طولانی قیمت نفت وست تگزاس در محدوده 40 تا 50 دلار می تواند آسیب جدی به صنعت نفت شیل وارد کند. همچنین گزارش ها حاکی از آن است که تا همین جا نیز دادوستد نفت در قیمت 45 دلار توجیه سرمایه گذاری در صنعت نفت شیل را به حداقل رسانده و بسیاری از شرکت ها قصد خروج از این سرمایه گذاری را دارند.