۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی ارتباط سلطان قیربا تعطیلی واحدهای قیرسازی/ رد پای رانت دولتی در صفر شدن صادرات قیر

۳ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۹
کد خبر: 324064
رمزگشایی ارتباط سلطان قیربا تعطیلی واحدهای قیرسازی/ رد پای رانت دولتی در صفر شدن صادرات قیر

یکی از شاکیان اصلی پرونده باقری درمنی شرکت نفت جی است که در لیست اعضای اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی قرار دارد. عضو هیات مدیره این اتحادیه با تکذیب هرگونه ارتباط سلطان قیر با اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: هر از چند گاهی شاهد ظهور افراد و گروه هایی مانند باقری درمنی در صنعت نفت هستیم که ضربه‌های جبران ناپذیری را به تولید کنندگان وارد می‌کنند. از این رو با وجود چنین دلالان و مفسدان بازرگانی و اقتصادی، ما شاهد از دست رفتن بازارهای صادراتی و تعطیلی واحدهای تولیدی قیر هستیم.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز شنبه محمد باقری درمنی معروف به سلطان قیر پس از رسیدگی به پرونده سنگین مفاسد مالی و اقتصادی با عنوان مفسد فی الارض به دار آویخته شد. در این بین یکی از بزرگترین شاکیان پرونده این اخلال‌گر اقتصادی، شرکت نفت جی بود.

در این خصوص شیخی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باقری درمنی هیچ گاه شریک و رابط ما نبوده و زمانی هم که وی و گروهش وارد جریان خرید قیر شدند بزرگترین ضربه را به بازرگانان قیر ما وارد کردند. متاسفانه هر چند وقت یکبار ما شاهد آن هستیم که یک گروهی وارد صنعت نفت شده و با دلالی و معاملات غیر صحیح بازارهای هدف صادراتی را از بین می برند. وی همچنین افزود:  باتوجه به اینکه قیر تولیدی توسط کارخانجات ما در بهترین سطح کیفی قرار دارد و در احجام بالا معامله می شد، یکی از بهترین مقاصد برای گروه ها جهت پولشویی محسوب می شود که باقری درمنی یکی از آن افراد است.

وی با تاکید بر این موضوع که باحذف یک نفر نمی توان فساد را ریشه کن کرد گفت: با مرور تاریخ به این موضوع پی می بریم که وجود چنین گروه ها و افراد مفسدی ضربات جبران ناپذیری به صنعت نفت وارد شده که با حذف یک نفر از آن ها نمی توان انتظار داشت که داستان آسیبی که به بخش تولید و صادرات قیر وارد شد جبران شود.

شیخی همچنین درخصوص نحوه معاملات و خرید قیر توسط باقری درمنی از نفت جی گفت: استفاده از ضمانت نامه های غیرمتعبر و یا ضمانت نامه هایی که پشتوانه درست در نزد بانک نداشتند، اسناد جعلی و شرکت های تقلبی باعث شد که گروه باقری درمنی خریدهای قابل توجهی قیر از شرکت نفت جی داشته باشند که هیچ گاه پول این خریدها به شرکت نفت جی بازنگشت. وی افزود: البته رانت دولتی که چنین فرصتی را در اختیار این گروه قرار داده اند بسیار قابل تامل است چرا که در همان شرایط شاهد وضع مقررات سخت گیرانه برای یک صادر کننده عادی بودیم. اما برای وی و گروهش همه شرایط ویژه و تسهیل شده بود.

شیخی در ادامه گفت: یکی از بزرگترین ضرباتی که گروه باقری درمنی به صادرات قیر وارد کرد فروش محصول به مشتریان خارجی با قیمتی پایین تر از تولیدکنندگان داخلی بود. این عمل اخلال گرانه آسیب بسیار جدی و جبران ناپذیری را به صادرکنندگان وارد کرد. وی در این زمینه همچنین گفت: با چنین اقداماتی اعتماد مشتریان خارجی برداشته شد و بازگرداندن این اعتماد کار بسیار سختی است چرا که تولید کننده واقعی قیمت مناسبی را به مشتریان خود ارائه می کرد و یک دلال به دلیل همان کالا را بواسطه رانتی خریداری کرده که قصد ندارد پول آن را پرداخت کند، قیمتی بسیار پایین تر را به همان مشتریان می داد.

وی در پایان با اشاره به این نکته که همیشه ما شاهد ارائه فرصت های نابرابر به برخی افراد برای امر صادرات بودیم، گفت: وجود و حضور چنین گروه ها و افرادی بی شک یکی از مهم ترین عوامل از دست دادن مشتریان خارجی قیر با کیفیت ایران است که بازگشت اعتماد این مشتریان بسیار سختر از جذب اولیه آن هاست.