۰ نفر

ایران و ترکیه کمیته ای مشترک در زمینه بازار برق تشکیل می‌دهند

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 323409
ایران و ترکیه کمیته ای مشترک در زمینه بازار برق تشکیل می‌دهند

وزیر نیرو از توافق ایران و ترکیه برای تشکیل کمیته مشترک همکاری در زمینه تولید و انتقال برق، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بازار برق منطقه‌ای خبر داد و گفت: برنامه ترکیه برای افزایش تبادل برق بین دو کشور با احداث خط 450 مگاواتی عملیاتی خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رضا ادرکانیان» در حاشیه دیدار با فاتح دونمز (Fatih Donmez) وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، افزود: ترکیه درصدد افزایش امکان تبادل الکتریسته از 600 مگاوات فعلی به یک هزار و 50 مگاوات تا سال 2020 است.

وزیر نیرو که همراه با یک هیات عالیرتبه به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری برای حضور در پنجمین نشست شورای عالی همکاری ‌های راهبردی ایران و ترکیه وارد آنکار شده است، در این نشست افزود: یادداشت تفاهم دو کشور در زمینه افزایش امکان تبادل برق، در آینده ای نزدیک به امضا می رسد.

** دیدار با وزیر محیط زیست ترکیه

وزیر نیرو در این سفر همچنین با «مراد کوروم» وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه دیدار کرد.

اردکانیان در حاشیه این دیدار گفت: در نشست با وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه، دو طرف در خصوص مسائل و ملاحظات زیست محیطی و همچنین دریافت حقابه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران، در ارتباط با احداث دیوار مرزی توسط ترکیه به بحث و بررسی پرداختند.

وی عنوان کرد: در این نشست مقرر شد در آینده ای نزدیک کمیته ای مشترک که شامل مسئولان وزارتخانه‌های کشور، نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست است، از محل‌های مورد نظر بازدید و نشست مشترکی داشته باشند.

ایران اکنون با ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان مبادله برق دارد. به این ترتیب که ما به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان برق صادرات می کنیم.

ایران قرار است در سال 1400 به هاب انرژی منطقه خاورمیانه تبدیل شود؛ از این رو، میزان صادرات برق آن باید از مرز 10 تراوات برساعت عبور کند.

وزیر نیرو دی ماه پارسال با اشاره به مبادلات برقی با کشورهای همسایه اعلام کرد ایران در صدد است علاوه بر استفاده از این فرصت، از طریق برخی همسایه ها به شبکه برق اروپا متصل شود.