۰ نفر

رئیس انجمن علوم خاک ایران:

ایران جزو اولین کشورها در فرسایش خاک است

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۴۱
کد خبر: 320733
ایران جزو اولین کشورها در فرسایش خاک است

رئیس انجمن علوم خاک ایران اعلام کرد که این کشور جزو اولین کشورها در فرسایش خاک است.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت؛ منوچهر گرجی، رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت که این کشور جزو اولین کشورها در فرسایش خاک بوده و این مساله یک تهدید جدی است.

وی افزود: سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک در ایران وجود دارد. یک میلیارد آن در دل سدها رسوب می‌شود و زمین ‌های کشاورزی پایین دست را بلااستفاده می‌کند و یک میلیارد آن هم به ریزگردهای کشنده تبدیل می‌شود.

گرجی با اشاره به اینکه مساله ریزگرد ها سلامت شهروندان بیش از 32 استان را به خطر می‌اندازد ادامه داد: بدون توجه به خاک، امکان ندارد که مشکل آب در کشور حل شود، یعنی درحالی که در کشور برای مدیریت آب وزارتخانه وجود دارد اما برای حفاظت از بستر آن یعنی خاک، هیچ تشکیلاتی حتی در حد یک اداره هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فرسایش‌ها یا ریزگرد سلامتی انسان‌ها را به‌خطر می‌اندازد یا به شکل سیلاب‌ها سدها را پر از رسوب می‌کند، گفت: رسوب خاک همین الان هم ظرفیت ذخیره آبی سد «سفید رود» منجیل را از یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب به 900 میلیون متر مکعب کاهش داده است. این کاهش یک خسارت بزرگ برای کشتزارها، شالیزارها و اراضی شمال ایران است.

گرجی همچنین درباره شور شدن زمین ها هشدار داد: بسیاری از کشاورزان امروز زمین‌هایشان را با آب شور آبیاری می‌کنند. این نمک‌ها کم‌کم در خاک تجمع می‌کند و بعد از چند سال به یک بحران تبدیل می‌شود. در حال حاضر 50 درصد اراضی آبی کشور دچار مشکل شوری شده است.